Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Det spiller ingen rolle hva man putter etter ? så lenge det er en gyldig URI-character. Det som spiller noen rolle er hvordan man "parser" det hos serveren (og siden du selv bestemmer over serveren står du fritt til å gjøre hva du vil :) )

 

EDIT: Det var en rævva post, språkmessig sett...

Altså, nettleseren må jo bygge URIen, og som Steinmann sier så tror jeg ikke man kan bytte & med ; i forms. Om ikke det fungerer er det liten vits å gå over til ;.

Det går jo fint an å ha begge deler? Da kan man linke ved å bruke ; der man skriver linkene selv, så kan nettleseren sende & når man poster data. Jeg synes det er en mye bedre vane å bruke ; enn &, men som Steinmann nevner er vel det beste å ha ordentlige adresser, og prøve å unngå å bruke disse symbolene. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nydelig, har savnet dette :)

 

Forresten, det er en ting jeg lurer på:

Sett at jeg prøver å legge til en checkbox i en tabell ell. lignende, som står i sammenheng med et PHP-script. Er det riktig å gjøre slik?:

 

<form>
echo "<input type=\"checkbox\"/>"
while($getFoo = mysql_fetch_array($Foo)){
echo $getFoo[bar1] . $getFoo[bar2] . "<input type=\"checkbox\"/>\n";
}
</form>

Resultatet vil jo bli slik, tviler på at dette er riktig semantisk sett:

<input type="checkbox"/>
bar1x1 bar1x1 <input type="checkbox"/>
bar1x2 bar1x2 <input type="checkbox"/>
bar1x3 bar1x3 <input type="checkbox"/>
bar1x4 bar1x4 <input type="checkbox"/>
bar1x5 bar1x5 <input type="checkbox"/>

 

Merk at dette skal brukes i en større sammenheng. Det jeg egentlig lurer på er om man gan lukke en <form>-tag, for så å åpne den igjen lenger ned på siden.

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

hvis du trenger semantikk går det vel an å endre tabellen din til å inneholde semantisk data? Altså bruke beskrivende navn som key ellernoe?

 

Artig at du omdefinerer spørsmålet helt på slutten: du trenger å lukke en form tag, for så å åpne den igjen..?? Hvorfor trenger du det? Høres ut som en merkelig problemstilling.

Lenke til kommentar

Kort svar: nei.

 

Et skjema er definert innenfor start- og slutttag. Deler du det opp, ja, så har du delt det opp. Du kan sikkert lage til noe javascript som sender inn alle skjemaene på siden din samtidig, men du bør holde koden din i en slik stand at ett skjema er nettop ett skjema.

 

For avkrysningsbokser i en tabell, så vil hele tabellen være en del av skjemaet, sammen med eventuelle elementer rundt som har relevans.

Lenke til kommentar

Ok, men er det semantisk riktig å gjøre noe slikt?:

$getRemovedComments = mysql_query("SELECT * FROM comments WHERE Removed='true' ORDER BY id DESC");

echo "<form>";
echo "<table>\n";
echo "<tr>\n";
echo "<th>id</th><th>Name</th><th>Comment</th><th>CommentedInEntry</th><th>PostTime</th><th>Removed</th><th>Unremove</th>\n";
echo "</tr>\n";
while($removedComments = mysql_fetch_array($getRemovedComments)){
echo "<tr><td>"
  . $removedComments["id"] . "</td><td>" 
  . $removedComments["Name"] . "</td><td>" 
  . $removedComments["Comment"] . "</td><td>"
  . $removedComments["CommentedInEntry"] . "</td><td>"
  . $removedComments["PostTime"] . "</td><td>"
  . $removedComments["Removed"] . "</td><td>"
  . "<input type=\"checkbox\" name=\"" . $removedComments["id"] . "\"/></td></tr>\n";
}
echo "</table>\n";

 

Her blir jo formen strekt utover det den "behøver" å romme..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...