Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

snip ..

Hvilket CMS er dette? Og hva kreves av serveren for å kunne kjøre dette? Høres veldig praktisk ut.

 

TYPO3, med diverse moduler. Norsk side.

 

Du finner detaljer der om krav til server. Jeg har installasjoner på alt fra en gammel PII med 512 Mib, A64 3000+ med 1 MiB, flere webhotell og en P4 med 1 MiB (alle *nix). Funker også på Mac og Windows. PM dersom du er interessert i mer opplysninger. En advarsel, har relativt bratt læringskurve, de fleste opplever frustrasjon de første 2 - 3 månedene.

 

Driver ellers å tester IE8 i en virtuell PC. Ser ut til at den fremdeles har en del merkelige bugs. Men det kan jo primært skyldes at vi alle har måttet lære oss å lage IE6 hacks, og de fleste sider man ser på har "en stor del" slike hacks

Prøv Good-Tutorials i IE8, du får sjokk.

 

Det var det sjokket jeg fikk selv, på noen sider. Men dette var hakket verre. Starter vi en kampanje om å få alle over på Fx, Webkit og Opera før dette treffer verdenen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktureringsgrad vil si at timene du jobber på kan faktureres og ikke er timer som har med interne saker å gjøre, f.eks. Heins høye faktureringsgrad kommer vel av at han har jobbet på et større prosjekt den siste måneden, der alle timene er fakturerbare - og jævlig mye overtid ^^

Endret av Lovskogen
Lenke til kommentar

Ja, det måtte i tilfelle kun gjelde innenfor de forskjellige fagområdene på bruket, og det man konkurrerte i måtte være forskjellig og måles forskjellig i så tilfelle. Er enig i at det ikke passer så godt ifht. design.

 

Hvorfor blinker menyen på PSData..?

 

Haha, menyen er satt opp i en tabell, og hover er nok løst med mouseover på cellene. Lenkene på sin side er bare inline og i midten av hver sin celle. Jeg ler.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Faktureringsgrad vil si at timene du jobber på kan faktureres og ikke er timer som har med interne saker å gjøre.

 

Nå er jo du grafisk designer i samme selskap. Hvordan jobber du? Designing tar vel til tider litt lenger tid enn koding, rett og slett fordi man trenger inspirasjon, se over ting flere ganger, kaste ting som ikke virker og lignende. Hva forventes det at du har levert når dagen er ommme? Har du noen formell utdannelse?

 

Håper at du kunne svart litt. Høres ut som en utrolig fin jobb. :)

Lenke til kommentar
Lurer på hvilken open source-linuxnerd som har designa nye PS Data

 

Er vel heller en MS-nerd.

Tenkte ikke i form av kode, men formen på designet, og det faktum av at det er fluid.

 

Faktureringsgrad vil si at timene du jobber på kan faktureres og ikke er timer som har med interne saker å gjøre.

 

Nå er jo du grafisk designer i samme selskap. Hvordan jobber du? Designing tar vel til tider litt lenger tid enn koding, rett og slett fordi man trenger inspirasjon, se over ting flere ganger, kaste ting som ikke virker og lignende. Hva forventes det at du har levert når dagen er ommme? Har du noen formell utdannelse?

 

Håper at du kunne svart litt. Høres ut som en utrolig fin jobb. :)

 

Arbeidsflyten orker jeg ikke skrive om, er for slapp i dag. Design-delen tar lenger tid, rett og slett fordi det ikke er så konkret som kodingen, et design kan alltid bli bedre - så det står på timene. Og det er ikke alltid kunder har så stort budsjett, så ofte kan designet bli generisk pga. det. Har ingen formell utdannelse, trenger ikke det - så lenge du er interessert, så du holder deg selv oppdatert. Dessuten er det vanskelig å finne et opplegg i Norge som jeg syns passer meg, enten er det for artsy med maling og sånn, eller så er det for tørt med bare koding og informatikk.

 

Er ikke grafisk designer, selv om det er det jeg sier til jentene. Driver med design, men koder også opp endel av sidene mine.

Lenke til kommentar

Takker for svar, Lovskogen. Har jo sett på arbeidene dine og det kanskje mest imponerende er typografien, layouten og fargeskjemaet du legger i bunn for dine sider. Tenker da spesielt på at alt ligger i grid, at teksten er spennende å lese og at fargene ser ut til å passe godt i de fleste tilfeller.

 

Hvordan starter du opp prosjektene dine? Har lest at det ofte kan lønne seg å designe ting i sort/hvit for så å legge på fargenyanser senere, men hvordan gjør du det? Har du hatt fargelære, lest bøker om temaet, eller er det rett og slett noe du har trent opp? (Evt. medfødt)

 

Har du lest bøker om typografi? Noen spesielle som har utmerket seg? Gode internettsider på temaet? Har lest endel på internett selv, men god typografi er absolutt ikke lett. Det er ofte der jeg sliter mest med mine design.

 

Hvor har du plukket opp layoutene dine? Er det noe du har lest, eksprimentert deg til, eller annet?

 

Ble mange svar nå, så du får bare svare på de du gidder. Trenger ikke veldig utfyllende svar, men hadde vært morsomt med noen i hvert fall. :)

Lenke til kommentar

Sån jeg pleier å designe er at jeg prøver å gi kunden et design for det han har betalt. Noen ganger skjer det på en time, andre ganger tar det dobbelt så lang tid som han er fakturert for.

Kreativitet og ideer kommer når du minst aner eller trenger det.

 

Et timesdesign kan fort være værdt 10 timer, også bruker man noen timer på å finpusse etterpå.

 

De fleste kunder skal det ikke så mye til å imponere ;)

-

Internetten hjemme er så dårlig at jeg sitter på jobben nå :p

Skal stikke bort å trene da, måtte bare surfe litt først ;)

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen passer jo ganske godt inn i diskusjonen rundt JCals uttalelser om arbeidsmoral: http://www.37signals.com/svn/posts/902-fire-the-workaholics :)

 

Keyteq virker som ein veldig ideell arbeidsplass, slik eg forstår det. Såpass lite at det unngår byråkratiet som ein ofte finn i større foretak, men ikkje så lite at det blir "ensomt".

Sjølv har eg funne ein arbeidsplass som passer meg ganske bra (...i mitt eige foretak). Eg er glad i å prate, delta på møter, reise osv., men i det lengre løp er nok eit hyggeleg lite foretak som Keyteq veldig ideelt. :)

 

Torri: Russedamen hadde ringt i går, ser eg. Var Jack Sparrow, så det passa ganske dårleg å prate i telefon.

Lenke til kommentar

Vil nok si meg enig med deg, Steinmann. Nå har jeg selv bare designet to brukbare nettsider selv, (www.Pcmnorge.com og www.juvenorge.com) men Pcmnorge brukte jeg nok over dobbelt så lang tid som jeg tok betalt for. Det kom nok til dels av at det var mitt første betalte arbeid og jeg faktisk hadde lyst til å gjennomføre noe, men også fordi jeg ønsket at siden skulle bli så fornøyd som mulig.

 

Noen her som leser Veerles blog forresten? Det er etter min mening en av de flinkeste designerene du finner på markedet. (Nå er jo dette helt subjektivt. ;))

Lenke til kommentar
Hva synes kaféens fotointeresserte?

http://olaf.utrolig.net/kaizer/drammen/

 

Så utrolig bra ut. Kanskje litt tykke streker rundt bildene, men det er sikkert mulig å endre selv. Ellers, så likte jeg ikke knappesystemet. Gjør om hele det mitre bildet til "play" og legge pilene på de to andre bildene. Da blir ting straks mer logisk.

 

Edit: Ser det er mye snakk om Cms-løsninger her nå. Selv er min absolutte favoritt textpattern, kanskje først og fremst på grunn av noe så banalt som bildeløsningene du har når du skal skrive artikler.

 

 

Hehe, mulig jeg ikke var klar nok:) Var bildene jeg ville vise. Galleriet er en plugin jeg har i Aperture som eksporterer inn i denne flashløsningen.

Lenke til kommentar
Takker for svar, Lovskogen. Har jo sett på arbeidene dine og det kanskje mest imponerende er typografien, layouten og fargeskjemaet du legger i bunn for dine sider. Tenker da spesielt på at alt ligger i grid, at teksten er spennende å lese og at fargene ser ut til å passe godt i de fleste tilfeller.

 

Hvordan starter du opp prosjektene dine? Har lest at det ofte kan lønne seg å designe ting i sort/hvit for så å legge på fargenyanser senere, men hvordan gjør du det? Har du hatt fargelære, lest bøker om temaet, eller er det rett og slett noe du har trent opp? (Evt. medfødt)

 

Har du lest bøker om typografi? Noen spesielle som har utmerket seg? Gode internettsider på temaet? Har lest endel på internett selv, men god typografi er absolutt ikke lett. Det er ofte der jeg sliter mest med mine design.

 

Hvor har du plukket opp layoutene dine? Er det noe du har lest, eksprimentert deg til, eller annet?

 

Ble mange spørsmål nå, så du får bare svare på de du gidder. Trenger ikke veldig utfyllende svar, men hadde vært morsomt med noen i hvert fall. :)

Mine personlige prosjekter bruker jeg lang tid på. Men få kunder har et budsjett som tilsier at jeg skal gå å tenke på designet for siden dems i ett år - derfor må prosjekter på jobben gjøres hurtigere. Vanligvis har vi et oppstartsmøte, der jeg snakker med kunden og hører hva de vil med designet, og hva de selv liker - og få lusket ut ting som "jeg liker den gule fargen på huset til naboen, jeg vil bruk den", slik at sånne ting ikke kommer etter at designet er omtrent ferdig. Før et slikt møte skisser jeg gjerne ned litt og gjør meg noen tanker rundt designet, i alle fall om det er snakk om et re-design. Det er best å få stadfestet tidlig i prosessen hvor jeg har tenkt å gå med designet, slik at man slipper endringer i senere tid.

 

Faglitteratur, som i form av bøker, er bare noe jeg har begynt å lese det siste året. Men jeg har alltid lest feeds, og holder meg oppdatert på endel kilder her og der - jeg tror det er viktig for å ikke miste gnisten av det man driver med, og det er selvfølgelig lærerrikt.

 

Jeg har to bøker om typografi, jeg har lest den ene, Elements of typographic style, som visstnok skal være "bibelen" innen typografi. Det er en ganske tung bok, og jeg burde lese den flere ganger - for jeg vet jeg ikke har fått med meg alt. Den andre er Thinking with type, som er litt lettere å lese, med mer bilder og eksempler. Ilovetypography.com er en veldig god blogg for typografi, Typophile er det beste typografiske forumet på nett, så du kan jo kanskje lese litt der.

 

Hvordan layoutene designes utvikles nok etterhvert som du driver mye med det. Jeg får høre endel at tingene jeg lager er "typisk deg" - så det er viktig nå og da å prøve å gå litt utenfor det vanlige, selv om du kanskje ikke blir fornøyd med resultatet. Eller bruker jeg jo endel faste ting i layoutene, grids og konsekvente marginer er viktig, for å få ting til å se "riktig" ut.

 

Driver å skriver litt om konsekvent design, men har ikke hatt så mye tid til det i det siste. Hadde også tenkt å skrive om mine egne designs, fra de første jeg lagde i 2000 til det jeg lager i dag. Håper det var greie nok svar, er litt daff.

 

Takk for rosen :)

Lenke til kommentar

Hører meget bra ut det. Takk for gode svar. Rosen er fullt fortjent og jeg har studert designene dine en god del, da spesielt griden som er lagt i bunn.

 

Regner med at det faktisk er mulig å kjenne igjen no av det her selv om dette designet egentlig i første omgang er inspirert av alistapart. Spesielt .png-løsningen er etter min mening helt genial, plassbesparende og ikke minst utrolig fint å se på.

 

Av feeds, så leser jeg Smashing Magazine, Veerle's blog, Web Designers Wall og youthedesigner.com selv om den siste ikke alltid er av like god kvalitet.

 

Er vel egentlig ganske "ny" her inne i webkafeen selv om jeg har postet litt i ny og ned. Regner med at jeg skal prøve å gjøre det litt oftere i fremtiden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...