Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Server side-folk, må en submit-funksjon kjøres via en <input type="submit" /> - eller kan dette også være en <a> med litt AJAX inne i bildet?

 

Du kan vel bruke hva du vil, såfremt det genererer en POST-request over HTTP. Men det var jo noe med graceful degradation, da...

I dette tilfellet er det vel best å dynamisk generere A-elementet, for å så legge display: none; eller NOSCRIPT på/rundt submit-knappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen forbindelse til Escenic, Bolson?

 

---

 

Uff, bruken av tabindex på forumet her er et eksempel på hva man absolutt IKKE må gjøre. Trykker jeg tab når jeg står i hurtigsvar, sendes jeg opp til søkeknappen øverst til høyre.

 

Ja, helvete, har mistet MINST ti lange innlegg nå. Blir like steik irritert hver gang......

Og hvis du hadde brukt Opera hadde du fatt innlegget tilbake igjen nar du trykket Tilbake :p

Lenke til kommentar
Bolson: OK, kjenner en kar som nok valgte Escenic mye pga. den overbevisende avisportefølja. Vel, i kvantitet om ikke annet. Av vanlige sider har de mye mindre å vise til derimot. Hvis det er et råttent java-basert system de driver og sysler med tror jeg han skulle ha valgt Keyteq. :p

 

Om Escenic er råttent vil jeg ikke uttale meg om, til det kjenner jeg for dårlig de tekniske spesifikasjoner, men min tidligere erfaring med Java-basert er at det blir fort "dyrt" i det lange løp. Men verden kan ha endret seg siden min erfaring med Vignett.

Lenke til kommentar

Jeg var så vidt innom et firma som hadde et CMS som baserte seg på JSP. Ikke bare det 1995 ut, det fungerte slik óg.

 

dan1el: Jeg diskuterer ikke med folk med CS-nick altså. :nei:

^ omtrent like saklig argumentasjon. Kan noen spesifikasjonsnerder komme med noe som forteller hva som er riktig implementasjon hvis det finnes flere tabindex definert i forskjellige forms? Eller er det et ikke-tema? Har sett like tabindexer brukt i en og samme form før, på input-elementer som lå ved siden av hverandre, men det blir litt annerledes...

Lenke til kommentar
Elements that may receive focus should be navigated by user agents according to the following rules:
  • Those elements that support the tabindex attribute and assign a positive value to it are navigated first. Navigation proceeds from the element with the lowest tabindex value to the element with the highest value. Values need not be sequential nor must they begin with any particular value. Elements that have identical tabindex values should be navigated in the order they appear in the character stream.
  • Those elements that do not support the tabindex attribute or support it and assign it a value of "0" are navigated next. These elements are navigated in the order they appear in the character stream.
  • Elements that are disabled do not participate in the tabbing order.

 

Opera har rett. :)

Lenke til kommentar
Jeg var så vidt innom et firma som hadde et CMS som baserte seg på JSP. Ikke bare det 1995 ut, det fungerte slik óg.

 

Skyldes nok at mange av de første tilgjengelige CMS-ene av noe kvalitet var JSP, og backend var radikalt annerledes den gang (og jaggu ikke særlig enkelt). Men ser man på andre løsninger som også har lang levetid, f.eks TYPO3 (fra 1999/2000), BEA og andre systemer fra rundt samme tid, så er det mye rart.

 

Men faktisk er noen av de mest moderne løsningene også basert på JSP/J2EE. F.eks. Magnolia, Alfresco. Begge er svært interessante produkter, Open Source og bruker JSR-170. Alfresco er egentlig utviklet som et dokumenthåndteringssystem, men utvidet til et fullstendig ECMS etterhvert. OpenCMS er også spennende.

 

Vertical Site fra Enonic er også et kvalitetsprodukt basert på Java. Regnes av en god del som det desidert beste CMS i mellomsegmentet. Svært mange tunge norske kunder bruker Vertical Site.

Lenke til kommentar
Hva synes kaféens fotointeresserte?

http://olaf.utrolig.net/kaizer/drammen/

 

Så utrolig bra ut. Kanskje litt tykke streker rundt bildene, men det er sikkert mulig å endre selv. Ellers, så likte jeg ikke knappesystemet. Gjør om hele det mitre bildet til "play" og legge pilene på de to andre bildene. Da blir ting straks mer logisk.

 

Edit: Ser det er mye snakk om Cms-løsninger her nå. Selv er min absolutte favoritt textpattern, kanskje først og fremst på grunn av noe så banalt som bildeløsningene du har når du skal skrive artikler.

Endret av Sono
Lenke til kommentar

Det er flere ting.

 

- Txp genererer croppede/standard thumbnails av bilder du laster opp til systemet.

- Du har et felt i skriveseksjonen som heter article-image. Denne genereres via <txp:article_image> i templaten og fører da til stor kontroll på hvor bilder plasseres.

- Med en liten plugin kan du legge til bilder i article_image ved å velge bildet og trykke add. (Se bas Image Selector i bildet jeg laster opp)

 

Alt i alt er dette fryktelig mye lettere enn Wordpress custom_fields selv om jeg veit at det er mulig å gjøre det.

 

post-67738-1204901550_thumb.png

Btw. Layouten til siden kan sjekkes her: http://juvenorge.com/

Endret av Sono
Lenke til kommentar

Sono:

 

Det er nok mange CMS som har langt mer avansert bildehåndtering enn dette også. Å bruke TextPattern og WordPress som sammenligningsgrunnlag blir for enkelt, når man virkelig vet hvilket utvalg av løsninger som finnes.

 

Driver ellers å tester IE8 i en virtuell PC. Ser ut til at den fremdeles har en del merkelige bugs. Men det kan jo primært skyldes at vi alle har måttet lære oss å lage IE6 hacks, og de fleste sider man ser på har "en stor del" slike hacks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...