Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Jeg hadde et par spørsmål til dere som lever av webdesign/webutvikling. Hvordan er dette yrket egentlig og hvordan er inntekten?

Kjem an på kva du arbeider med. Om du driv med type utvikling/konsultering er det ein del reising, ganske mange møter og ofte uheldige arbeidstider. Lønnsmessig er det nok ikkje blant det mest lukrative, iallfall ikkje om du er fast ansatt.

Om inntekt i millionklassen er det du er ute etter er nok type siv.øk/div. juridiske utdanninger meir aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde et par spørsmål til dere som lever av webdesign/webutvikling. Hvordan er dette yrket egentlig og hvordan er inntekten?

Yrket kan være alt fra utrolig frustrerende til givende hver dag. Det kommer mye ann på folkene du jobber med. Jeg hadde en jobb hos Synlighet.no før jeg begynte hos Keyteq. Designoppgavene var i og for seg greie, men CMSet var for gammeldags og lite brukervennlig, man måtte designe for det, ikke med det. I Keyteq kan jeg designe omtrent det jeg vil, det kommer naturligvis litt ann på kundens budsjett og slikt - men et godt CMS er essensielt for kreativ frihet på designdelen.

Lenke til kommentar

Når en får lov til å konsentrere seg om jobben sin, enten det er å designe, implementere eller programmere, er jobben som regel fin. En får jo alltid møkkajobber som er møkkajobber enten pga. trangsynte kunder eller for få timer, men som regel får man jobbe med spennende ting som man ikke føler er nedverdigende enkle, men som det er litt utfordring i.

 

Noen ganger føler man at man bare sitter og kopierer seg selv fra det forrige prosjektet. Noen ganger skjermes man ikke godt nok fra kundekontakten eller selgerne (alltid har egne formeninger om saker og ting) i selskapet, og det er kanskje det som spiser/har spist mest av min tid.

 

Når kunden gir av seg selv og har en visjon om sitt nettsted, er det intet annet enn fint å være den utførende.

 

Jobber man med et internt utviklet CMS er sjansen også stor for at man jobber side ved side med utviklerne av det samme systemet (hvis det da ikke er selve jobben), og man har store muligheter til å påvirke den videre utviklinga av systemet.

 

 

En annen fordel med å være code monkey er at man kan sove naken. Det kan ikke blonde designere.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Det er ikke estestisk korrekt å sove naken.

 

Selv om du får tid, så er det fortsatt flere faktorer som spiller inn; om du får et herpa design i en JPG-fil, så er det ikke så gøy å sitte å klippe ut og kode opp et lappeteppe. Det er demotiverende å kode et design som er gjort fort og gæli', eller bare gæli'.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med tor og hein. Jeg jobber med et ganske gammelt system hvor jeg må designe litt for systemet. Men jeg har skrevet rammeverket fordet selv så har blitt ganske dynamisk.

Og fått til mye de andre mener burde være umulig!

 

Da er det gøy.

 

Når man kopierer seg selv som Hein sier blir det kjedelig. Spess når man får beskjed om å lage stygge design. De tar lang tid :p

 

-

 

Noen som vet om en måte å lage thumbs av div dokumenter, bilder, pdf'r osv?

Endret av Steinmann
Lenke til kommentar
Jeg hadde et par spørsmål til dere som lever av webdesign/webutvikling. Hvordan er dette yrket egentlig og hvordan er inntekten?

 

Jeg jobber fast heltid med kun et nettsted (Russ.no), og jeg er veldig fornøyd med jobben min. Det er helt greit med penger å tjene på det, og jeg slipper problemet som andre nevner med slitsomme kunder, selgere, etc. Det er alltid nye utfordringer, og jeg får lov til å sette meg mål som gjør at jeg føler at jeg alltid lærer noe nytt (i det siste har jeg f.eks. begynt å utvikle noen verktøy i C#, selv om jeg til vanlig jobber med PHP). Men arbeidsforholdene varierer nok veldig avhengig av hvilken stilling du har og hvilken bedrift du jobber i. :)

Lenke til kommentar
Og Samurai Errata for WCAG 1.0, som prøver å rette crappy pkt. i WAIs WCAG.

 

Uenig, Samurai Errata gir et godt komplement til WCAG 1.0 på mange områder (ikke minst knyttet til kognitive "handikap", som dysleksi, og forståelse av en del elementer), men kan etter min mening ikke erstatte WCAG 1.0. Så det retter ikke opp, men gir et grunnlag for bedre forståelse av enkeltpunkt.

Samurai Errata kom i endelig v1 her om dagen..

http://www.456bereastreet.com/archive/2008..._now_available/

Lenke til kommentar

Firefox 3 Performance Gets a Boost

 

Ser ut som om FF 3.0 vil få en mye raskere JS-motor enn den som brukes i dag. Profile-Guided Optimization virker også litt interessant. Vil PGO i FF være ganske generelt (slik at det kompileres en versjon for XP 32bit, en for XP64bit, en for Debian-baserte systemer etc.), eller blir det mer som Gentoo sin måte å kompilere pakker på, spesifikt for hvert system?

Lenke til kommentar
Legger inn beta'en i Parallels, får håpe det ikke tuller med versjonen jeg har fra før.

 

Burde ikke være problem, kjører 2.0.0.12 og 3.0beta2 på samme installasjon (Windows). Eneste problemet er extensions, men med bruk av Nightly Tester Tools kan jeg også bruke de fleste av disse. Noen lager crash "though".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...