Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okay, for det fungere sånn halvveis med den siste også. Er div en selfclose?

Hadde det vært ren XML man drev med, så ville det vært opp til deg om en tag var selfclose eller ei. Om du derimot skriver html, eksisterer det så vidt jeg vet ingen selfclosing tagger. Hverken

eller Dummy-tekst</FONT> fordi det ikke skal være dummy-tekst inni et bilde-element. Et bilde består kun av selve bildet. Mao må man skrive , eller aller helst (de to siste måtene å lukke en tag på er i xml helt identiske - men sistnevnte går det ikke ann å misforstå - ingen barn/under-elementer inni taggen)

Du lurte så på om <DIV>-er selfclose: Opp til deg selv. Opera og Firefox vil forstå det uansett, mener jeg å huske. i alle fall hvis doctype er satt til XHTML. Men IE7 forstår ikke alt. Så for at ting skal fungere skikkelig i IE må du skrive . Men nok en gang: og <DIV class="noe"> har akkurat samme betyning. Bare teite IE som ikke har fulgt med i timen...

Se gjerne forskjeller på html og xhtml.

På en måte biter du deg selv i foten i beskrivelen og forklaringen din. Syntes forklaringen din rundt bildelementet var beskrivende og godt forklart. Men du bryter det i forklaringen av div elementet. Det er sant at man bruker <div></div> men synes alikevel ikke det kan sammenlignes med img tag'en siden at man som oftest vil putte noe i mellom div tag'ene. Noe man ikke vil i en img tag.

Derfor må jeg si meg enig med Steinmann.

Kim...

Lenke til kommentar

Kan godt komme med en oppklaring:

Jeg ville aldri finne på å skrive <div /> selv. Fordi det her ikke blir plass til noe innhold. Mao brytes all semantikk. Men hvis noen ønsker å pønsje inn et tomt div-element, for så å style det med css, skal ikke en nettleser gjøre forskjell på <div></div> og <div />. Men uten å ha testet, tør jeg vedde på at optimalt resultat før man kun ved førstnevnte.

Til daglig: lite problem - hva er vitset med tomme div-elementer uansett?

Teoretisk sett: xhtml følger/bygger på/har grunnlag fra (stryk det som ikke passer) xml-standarden, så det skulle i teorien fungere.

Endret av Halvis
Lenke til kommentar
For å kommentere ALA: Jeg slutter ikke å irritere meg over den der version targeting-greia. Den modellen av version targeting som IE8 har valgt er å skyte seg selv i foten, med en kule laget av konsentrert pragmatisme og ignorans.

Liker det ikke selv, men gidder ikke tenkte SÅ jævlig mye på det. Og de skriver jo bare det samme..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...