Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Har nå skrevet en lang mail til sjefen med info om @media2008 og foredrag som avholdes, priser på hoteller, flyreise og diverse annet, i håp om å få sponset tur til konferansen av jobben.

Ved å gjøre dette fikk jeg litt bedre innsikt i hva som foregår der nede — først så jeg tre-fire foredrag som så interessante ut, nå tror jeg at jeg er opp i 7-8.

Hvor mange var seriøse angående det å ta turen nedover hvisomatte dersomatte også videre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og er det virkelig nødvendig med et 500kb stort bakgrunnsbilde? Mulig det bare er meg, men jeg syns det blir litt i overkant.

Men flash-sider på flere megabyte fordøyer man gjerne i 2008. Syntes vi henger litt igjen i fortiden der jeg, men respekterer meningen deres. Men i mine øyne er det da vitterlig lite å bry seg om. Hadde det derimot vært navigasjonsløsningen som var så tung hadde jeg derimot vært helt enig, men dette er noe så enkelt som bakgrunnen.

Lenke til kommentar
argh, teite tegnsetting!!

Php-filene er lagret i UTF-8, og jeg trenger ikke å bekymre meg for å etc - særnorske tegn dukker opp slik de skal :)

Men så har jeg et tekst-feil (<input etc..>), og hvis jeg printer ut innholdet herfra får jeg plutselig opp masse spørsmålstegn og annet dill. Noen som kan ha den fjerneste idé om hvor feilen kan ligge?

Feilen er faktisk at de er lagret i UTF-8. Har hatt samme feil selv og har glemt det og fikk samme feil i dag også. Ligner gjerne på disse tegnene ;:? bare at jeg tror spørmåltegnet er bakvent. Lagre alle php filene som skal printe ut tekst (echo / print) i ANSI istedenfor og kjør 

<?php
header('content-type: text/html; charset: utf-8');
 ?>

i toppen av filen(e). Problem solved!

Et mer forklarende svar er at programmet som du bruker for å lagre i UTF-8 lagrer noen bytes i begynnelsen av filen. Disse bytesene er det som kludrer det til. Du ville ha fått et nytt problem hvis du hadde ønsket å kjøre header i en annen php f

l. Du vil da ha fått opp en feilmelding som sier at header er allerede sent. Nok engang er

det disse bytesene som kludrer det til.

Men det skal vistnok finnes program som ikke lager disse bytesene om jeg ikke tar feil. Men der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Kim...

Lenke til kommentar
:)

Takk for anbefalningene! Du har bare gode poenger, og det kan godt hende at det er unødvendig å lage alt fra bunnen av. Likevel, jeg tenkte egentlig ikke på dette som noe direkte alternativ til Fronter/It's Learning. De systemene er ment å være "offisielle" på hver enkelt skole, noe som drives av en systemadministrator og oppdateres av lærere og administrasjon. Tanken min var heller at dette var uavhengig av skolene, noe elevene kan velge å bruke hvis de vil. Mer en samling av hjelpemidler. Ikke en egen side for hver enkelt skole.

Hele Sør-Trøndelag bruker Fronter, så det er nok ikke noe som kan endres på. Spesielt Claroline så ut som et veldig godt alternativ, men sånn i utgangspunktet er nok ikke det valget opp til verken meg eller systemansvarlig å velge e-læringssystem. Fronter er i tillegg veldig tett integrert i resten av systemet når det kommer til brukerdatabaser, etc.

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar
Hvilke foredrag er interessante?

Copypastet rett fra mailen jeg sendte;

*Business & Management - *Her er målet å forbedre forståelsen for hva ledere og kunder krever og hvorfor, samt hvordan det er best å oppføre seg (har inntrykk av at dette går på kommunikasjon mellom nevnte parter). Slik jeg forstår det skal men her få litt innsikt i hva som foregår over hodene til den jevne implementør, muligens interessant. Kanskje er det mest de nevnte gruppene som er målgruppa.

*Communicating Best Practices - *Denne går rett og slett på en ting jeg merker er vanskelig selv, nemlig hvordan en kommuniserer med kunden (og også lederen, men lederne i Keyteq er ganske bra opplyste) og kan overbevise kunden om at det å bruke 'best practices' istedenfor de inderlige ønskene en kunde ofte har basert på personlige preferanser. Det går på standarder, det går på brukervennlighet og tilgjengelighet. Et ferskt eksempel på dette er designeren fra <byrå> som ville trykke teksten på siden ned i 10px og ha linjehøyde som ikke var stort større.

*Exploring the Server Side - *Generelt en liten kikk bak i kulissene for den jevne implementør slik jeg forstår det, målet er å gi litt innsikt i hva som foregår 'der bak' for ikke-programmerere.

*Rails + Django - *Introduksjoner til de etter hvert så populære programmeringsrammeverkene Django og Ruby on Rails.

*For Example - *'Case studies' av flere forskjellige nettsteder, hvor man får innsikt i hvordan de er lagd. Tankene bak og prosjektplanlegginga, får jeg inntrykk av. Målet er å få innsikt i hvordan andre jobber, hvordan andre er *nyskapende* og hvordan de løser problemer. To webguruer som tar dette foredraget - Andy Budd og Andy Clarke. :)

*Hot Topics Panel - *En toveis konferanse der publikum spør og foredragsholderne svarer og diskuterer emner.

*Professional Front-End Engineering - *Her skal de viktige trekkene og viktige praksiser vises. En får høre om nøkkelutfordringene vi fortsatt møter i hverdagen og 13 taktiske tips en kan bruke selv om man vil.

*Three is the Magic Number - *Denne går vel rett og slett på å bryte opp symmetrien på sider, og bruke 'the rule of thirds' i design. Mest for designere. Også en guru som holder dette foredraget, nemlig Jon Hicks. :)

*The Why and Which of JavaScript Libraries - *Her sier overskriften mye. Her får man grunnene til hvorfor JS-biblioteker er så viktige, hvordan de kan påvirke utviklingen/implementasjonen vår, tett fulgt av en kort presentasjon av de mest populære bibliotekene (som Prototype, YUI...) og hva de forskjellige har å tilby. Kanskje aktuelt for implementører, mens for eksempel Ole vel ikke har noe særlig bruk for dette.

Tror jeg fint kunne gått på alle de. :)

Endret av Haraldson
Måtte sensurere navnet på et designbyrå.
Lenke til kommentar

@Mikael:

Tippet at det var delvis slik du tenkte, derfor jeg tenkte enklere rammeverk/CMS-er som et mulig utgangspunkt. Skulle være mulig å få til det meste av funksjonaliteten i flere av disse uten annet en tilpasning og eventuelt skrive en modul eller to.

Skulle da være mulig å få opp en fungerende "beta" uten å kode seg i hel.

Ellers driver jeg selv å tester ut Moodle (som alternativ for en kunde), og jeg må si det imponerer meg. Tok 20 min å laste ned og installere. Forum, chat, filopplasting, deling, kalender, prøver etc virker rett ut av pakka omtrent. Moodle har omtrent 300 ulike moduler.

Rart at flere ikke har sett slike løsninger som alternativer til Fronter og It's Learning. Men kommuner og fylkeskommuner er ofte skeptiske til Open Source. Vet en fylkeskommune som nå tar i bruk sin tredje "closed source" nettløsning, og begge de tidligere har leverandør sluttet å utvikle (derfor de må skifte). Den siste er brukt i 1 1/2 år.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
argh, teite tegnsetting!!

Php-filene er lagret i UTF-8, og jeg trenger ikke å bekymre meg for å etc - særnorske tegn dukker opp slik de skal :)

Men så har jeg et tekst-feil (<input etc..>), og hvis jeg printer ut innholdet herfra får jeg plutselig opp masse spørsmålstegn og annet dill. Noen som kan ha den fjerneste idé om hvor feilen kan ligge?

Feilen er faktisk at de er lagret i UTF-8. Har hatt samme feil selv og har glemt det og fikk samme feil i dag også. Ligner gjerne på disse tegnene ;:? bare at jeg tror spørmåltegnet er bakvent. Lagre alle php filene som skal printe ut tekst (echo / print) i ANSI istedenfor og kjør 

<?php
header('content-type: text/html; charset: utf-8');
 ?>

i toppen av filen(e). Problem solved!

Et mer forklarende svar er at programmet som du bruker for å lagre i UTF-8 lagrer noen bytes i begynnelsen av filen. Disse bytesene er det som kludrer det til. Du ville ha fått et nytt problem hvis du hadde ønsket å kjøre header i en annen php f

l. Du vil da ha fått opp en feilmelding som sier at header er allerede sent. Nok engang er

det disse bytesene som kludrer det til.

Men det skal vistnok finnes program som ikke lager disse bytesene om jeg ikke tar feil. Men der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Kim...

Takk for svar, men det var ikke der feilen låg. Dvs, jeg kommer neppe til å finne ut hvor den ligger...

Jeg trodde at Eclipse lagret med UTF-8-bytes, men den gang ei. Ved å bruke Notepad++ konverterte jeg til UTF-8 for å konstatere at da ble det dobbel header()-forespørsel. Å benytte Notepad++ til å lagre som Ansii, men i UTF-8-modus (uten byte order mark) gjorde ingen forskjell. (Kanskje det er denne tegnkodingen Eclipse benytter pr default?)

Nuja, jeg tok å lastet hele sulamitten opp på en server. Først prøvde jeg qualbeen.net/cms, men som dere ser fungerer det dårlig. Av en eller annen grunn klarer ikke scriptet mitt å finne frem til hva som skal inkluderes - til tross for at jeg bruker relative filstier overalt. (Eller kanskje nettopp derfor, hvem vet?)

Etter masse frustasjon, slengte jeg filene over til UiB istedet, og makkverkets tegnsett-mysterie løste seg. Så det er tydeligvis noe galt med localhost her jeg sitter.. (Ja, også er det noe fatalt galt med qualbeen.net :p)

--

For å illustrere problemet la jeg ved to figurer: det første er fra localhost, det andre er fra uib-serveren. På begge har jeg pønsjet inn de samme dummy-data og prøvd å registrere meg. Localhost spyr da tilbake noen spørsmålstegn som brukernavn - men rett under klarer den å skrive ut særnorske tegn. SÆRT!

post-70441-1202260777_thumb.pngpost-70441-1202260788_thumb.png

NB: ønsker såklart ikke tilbakemelding på utseende, jeg er klar over at det suger...

post-70441-1202260757_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...