Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Og Samurai Errata for WCAG 1.0, som prøver å rette crappy pkt. i WAIs WCAG.

Uenig, Samurai Errata gir et godt komplement til WCAG 1.0 på mange områder (ikke minst knyttet til kognitive "handikap", som dysleksi, og forståelse av en del elementer), men kan etter min mening ikke erstatte WCAG 1.0. Så det retter ikke opp, men gir et grunnlag for bedre forståelse av enkeltpunkt.

These errata do not substantively correct WCAG 1’s provisions for cognitive disabilities

Problem knyttet til kognitive "handikap", slik som dysleksi har aldri WCAG 1.0 søkt å løse i stor grad (noe man tydelig ser i bakgrunnsdokumentasjon). Selv en side som er perfekt når det gjelder standarder, bruk av alle andre metoder for å gjøre den tilgjengelig, kan være uleselig for enkelte typer kognitive "handikap", fordi teksten er uforståelig. Og det er som oftest ikke utviklers feil, men forfatter. Og i realiteten et problem som bare delvis kan løses gjennom en standard.

LIX eller andre lesbarhetsindekser må brukes for virkelig å hjelpe personer med f.eks dysleksi.

Eller som en av de sveitsiske "tilgjengelighetsguruene" sier. Om siden tilfredstiller trippel A hjelper det svært lite dersom innholdet ikke er forståelig.

PS! Du linka til draftet og ikke endelig dokument.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Tor: Det er vel heller det at du trenger tre innlegg i kaféen (tilfeldig?) bare for å uttrykke noe så enkelt jeg reagerer på. Går an å svare ja til Marvil, poste lenka og si at du er enig i Marks synspunkt på et innlegg, så ser det ikke ut som du bare poster vås.

---

Hvordan ser folket på map+area? I noen tilfeller har man jo faktisk behov for å 'tenke utenfor boksen' (i alle fall lage elementer med en annen form enn en firkant). Jeg er veldig skeptisk til hele opplegget, men man har jo engang kunder...

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
De korteste sjekklistene det lenkes til her er som regel prinsipper jeg følger likevel. Er noen punkter på den store sjekklista jeg ikke helt forstår, hvor jeg kunne hatt bruk for en norsk oversettelse (sånn som 7.1 - jeg vet hva flickering er, men ikke hva de mener). Men men.

Takk for lenkene, gutter, nok snadder her for hele dagen. :wee:

Både jeg og Bolson linket til norsk oversettelse av WCAG.. :)

Ang 7.1, kan det kort forklares ala dette;

Of course, we can't show you an example of an image or text blinking at 20 flashes per second or we could be accused of trying to bring on an seizure.

The point is: be careful when designing animated .gif images or other refreshing content.

Om jeg ikke surrer helt, er vel dette et av punktene man endrer på i WCAG2, på lik linje med mange andre av de "until user agents ..."-punktene..

Fant blant annet denne Flicker-testeren i linksamlingen min; http://tools.webaccessibile.org/test/check.aspx

Man bør være forsiktig med å stole 100% på automatiserte testere, mange gir en god pekepinn og kan avdekke enkelte problemer, men de klarer ikke å sjekke om noe er tilgjengelig eller ikke (eller å sjekke alle WCAG sine 65 punkter). Blant annet kan en slik sjekke om alternativ tekst er tilstede, men hva hjelper det om teksten sier at det er en katt, mens på bildet ser man Frihetsgudinnen? :)

Men det er absolutt et godt hjelpemiddel om man skjønner hva som skjer.

WebAIM kom med v4 Beta av sin Wave for et par uker siden, resultatpresentasjonen var ganske praktisk (samme som bla TAW). Dessverre ble Bobby/WebXACT tatt ned på fredag..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Et stadig problem på jobben min er at når noen sender inn mail sentralt til oss, så får dem en auto-reply igjen. Da er det morsomt når avsender også har autoreply, fordi han annonserer ferie eller lignende, og loopen oppstår. Microsoft Ecxhange-server blokker oss fra å få stoppet auto-replyen, og prosessen er i gang med å ringe rundt for å få tak i folk med tilganger.

Det var da jeg kom over denne fornuftige artikkelen, som har overbevist meg om at auto-reply er en uting. Dog finnes det løsninger. En er å sende auto-reply med script, da det er mest vanlig at man sender auto-reply når noen har sendt inn via et kontaktskjema. Da kan man scripte ut et automatisk svar fra serverside, og gå om problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...