Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjapt spørsmål, driver å valideres siden min og har slike faner i toppmenyen.

Bruker da id på en div og setter bodyen til den iden på den aktuelle siden. Dette for å markere denne fanen når den aktuelle siden er oppe.

Når jeg da validerer får jeg en slik en "ID "hjem" already defined", logisk nok.

 

Er dette normalt? Er det noen måte å unngå dette på? Og kan problemer oppstå pga dette?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Du kan jo helt klart løse problemet ved å ikke ha samme ID på to elementer? Ulempene er at det er feil -- all logikk brister om du har to forskjellige, unike ting. Det sier seg selv. Nettlesere får et seriøst problem med å vite hvilken du prøver å henvise til, spesielt om du har intern linking.

Lenke til kommentar

Ok, bytte ut disse til classes vil vel da løse problemet? Jeg må jo ha samme ID på begge to for å få det til å funke.

 

Edit: Og dermed funket det gitt. :) Kjekt! Men samtidig får jeg også en annen error av noe slag. Dette er da den siste og har med markup å gjøre tror jeg fordi jeg bruker litt java her. I meldingen står det at jeg ikke kan bruke <strong> på teksten "a.add(0,-1,'<strong> Velg programvare</strong>')" Men dette må jeg jo ha.

 

Hentet doctype fra toppen fra kilden til hw.no faktisk

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nb" xml:lang="nb">

 

Dette løste faktisk en haug med feil jeg hadde fra før. Men hvilken doctype skal jeg bruke når jeg bruker både html, css, asp og java?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Jaha? Hvilken en kan jeg bruke det på da?

Koden er nå sånn:

 

<li><a class="hjem" href="/index.asp">hjem</a></li>

 

a.hjem {
width: 58px;
background: url(Html/Img/site/menu/hjem.gif) top left no-repeat;
}

body.hjem a.hjem, {
background-position: 0 -56px;
}

 

Uansett er det vel strengt tatt ubetydelig om jeg bruker det to ganger vel? Når jeg bruker class istedet for ID?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Nå har jeg vært i møte med et webdesign firma hvor de ansatte hverken har peiling på design, typografi eller noe som helst av teknologier, dvs. html, css, js etc. Det som overrasker meg er at de har 30-40 arbeider i portefølja (alle like dårlige). Jeg er imponert over hvordan de klarer å få jobber og beholde 3 fastansatte...

Lenke til kommentar
Jaha? Hvilken en kan jeg bruke det på da?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Koden er nå sånn:

 

<li><a class="hjem" href="/index.asp">hjem</a></li>

 

a.hjem {
width: 58px;
background: url(Html/Img/site/menu/hjem.gif) top left no-repeat;
}

body.hjem a.hjem, {
background-position: 0 -56px;
}

 

Uansett er det vel strengt tatt ubetydelig om jeg bruker det to ganger vel? Når jeg bruker class istedet for ID?

 

Hvorfor ikke gå gjennom menyen for å sette en .active på den siden man besøker?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
<ul>
<li><a href="#">Hjem</a></li>
<li class="active><a href="#">Side 2</a></li>
</ul>

css:

ul li a{
/*vanlig stil*/
}

ul li.active a{
/*Uvanlig stil*/
}

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Nå har jeg vært i møte med et webdesign firma hvor de ansatte hverken har peiling på design, typografi eller noe som helst av teknologier, dvs. html, css, js etc. Det som overrasker meg er at de har 30-40 arbeider i portefølja (alle like dårlige). Jeg er imponert over hvordan de klarer å få jobber og beholde 3 fastansatte...

Tro meg, kunder vil gjerne styre selv. Og de vet ikke hva de driver med.

Tror ikke jeg har et design som ikke har blitt ødelagt av kunder. Og de hadde nøyd seg med så jævlig mye mindre, så lenge de fikk den lille tingen slik de vil.

Lenke til kommentar

Garreth: Mest sannsynlig fordi det er statiske/manuelt genererte sider.

 

Kenny Bones: Og hva er problemet med å bruke selektoren body#hjem a.hjem?

 

Sebastian: Du skal ha litt vekt om designene dine skal gli gjennom uten kommentarer, og du er jo strengt tatt ingen designer. Har du et navn, eller lengre erfaring å vise til, kan du også skjære lettere igjen/være drittsekk mot kunden uten særlige konsekvenser.

 

MC2: Hva skulle du møte dette firmaet for?

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Vel dette firmaet ble først leid inn til en stor og krevende jobb (ser ut til å bare bli større å større) og de jobbet i tre måneder, men klarte ikke å komme med en god løsning på kundens visuelle problemer. Så kom vi i kontakt med kunden, og vi klarte å løse problemet veldig bra fort. Så nå satt vi i et møte hvor kunden prøver å bli kvitt de andre på en hyggelig måte -- kort fortalt :)

Lenke til kommentar

Det hele handler om hvordan du presenterer designet til kunden. Om du sender det som et vedlegg på en epost og skriver "Her er et utkast/skisse av designet til siden din", så er du fucked – selv om det ofte må gjøres slik, dessverre.

 

Det mer du gjør ut av presentasjonen, dess mer hold har du i designet ditt. Kall de inn på møte, og forklar prosessen og tankene bak (er det en kjapp sak uten tanker bak, er du jo også fucked, selv om det ofte må gjøres slik, dessverre). Etter dette vise du designet, og det småplukket de har å si da (om designet ditt ikke er veldig feil, da) er trolig ting som "Vi vil det skal stå Forside isteden for Hjem i menyen".

 

Altså, om du legger det fra som en skisse/utkast, vil de naturligvis tro det er fritt fram for de å forme siden :)

Lenke til kommentar

Har en kamerat som har bedt et webfirma om et prisoverslag på en nettside til firmaet hans. De svarer med å lage et forslag (live på et toppdomene) med logoen og masse informasjon fra firmaet, og så gi prisen for siden. Kameraten min mener det er alt for dyrt og ønsker ikke å bruke dette webfirmaet. Men når han i ettertid kontakter dem for å få dem til å fjerne logoen og informasjonen fra toppdomenet så vil de ikke gjøre det, siden de mener han ikke er kunde hos dem. Problemet er at hvis du søker etter firmaet hans så dukker denne "dummy" siden opp på f.eks. google og diverse. Hva kan man gjøre jurdisk for å få dem til å fjerne dette?

Lenke til kommentar

Ja, presentasjon er veldig viktig. Man må først selge seg selv og så arbeidet. Vi holdt en presentasjon hvor vi presenterte en case-study først, vi har vært i mange "analoge" møter, og bare fått positiv kritikk. Prosjektet er på rett spor i alle fall.

 

"Vi" er vel til å begynne med bare meg og en annen grafisk designer, men begrepet kommer nok å vokse i løpet av de kommende ukene. Vi må nok leie inn et par stykker til javascript og php.

 

Men jeg er med på det Sebastian sier, fikk en mail i går fra en kunde som lurte på om jeg kunne skifte typefacen til Times New Roman og alt i caps...

Lenke til kommentar

Garreth: Det var en voldsom aggressiv salgsmetode..?

Regner med at han ikke har inngått noen bindende avtale, siden de selv sier at han ikke er kunde hos dem. Regner også med at firmaet hans har alle rettigheter i forbindelse med firmanavnet og en eventuell profil som eksisterte før websideforslaget.

 

Bare tru med å kontakte advokat, så er det sikkert borte på noen minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...