jorgis Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) MC2: Hvis du skal lokalisere en nettside, bør du ta en titt på hva Accept-language: -headeren i HTTP-protokollen sier. Den er nemlig veldig nyttig til å plukke ut hvilket språk nettleseren foretrekker, og evt. hvilke språk du bør ha fallback til om det aktuelle språket mangler. Endret 24. januar 2008 av jorgis Lenke til kommentar
semafor Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 MC2: Hvis du skal lokalisere en nettside, bør du ta en titt på hva Accept-language: -headeren i HTTP-protokollen sier. Den er nemlig veldig nyttig til å plukke ut hvilket språk nettleseren foretrekker, og evt. hvilke språk du bør ha fallback til om det aktuelle språket mangler. Screenreaders bruker primært html lang attr, no? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Ah, takk. Men jeg trenger bare noen tabeller for å finne ut hvilket språk en nettside skal vises i ved å analysere URIs. Hva, mener du. Dersom du skal ha automatisk skifte av språk på nettsidene, så gjøres det på bakgrunn av å tolke nettleserens språkoppsett, ved hjelp av HTTP_REFERER og HTTP_ACCEPT_LANGUAGE (den siste er beskrevet i RFC 2616). Den gir som oftest bare en, no, nb, nn som svar, men også en_US. IE sender trolig English, Norwegian. Du må således finne ut hva ulike nettlesere sender som språkidentifisering i HTTP_REFERER og hva som er HTTP_ACCEPT_LANGUAGE. Min erfaring at det virker bare så som så, fordi folk kan ha "manipulert" i oppsettet av nettleser. Manuelt språkvalg virker bedre. Dersom du skal vise på bakgrunn av domain (URI) sjekk, f.eks at www.mittsted.no skal gi norsk versjon og www.mittsted.com engelsk, trengs ingen tabeller. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 @JonTNorge har ingen særregler, tolkinga er bokmål slik det snakkes i Norge, derfor nb_NO. Takk for oppklaringen. Da skjønte jeg endelig logikken i systemet og hvorfor de norske kodene ble endret til noe som for meg har syntes ulogisk. Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) MC2: Hvis du skal lokalisere en nettside, bør du ta en titt på hva Accept-language: -headeren i HTTP-protokollen sier. Den er nemlig veldig nyttig til å plukke ut hvilket språk nettleseren foretrekker, og evt. hvilke språk du bør ha fallback til om det aktuelle språket mangler. Ah, takk. Men jeg trenger bare noen tabeller for å finne ut hvilket språk en nettside skal vises i ved å analysere URIs. Hva, mener du. Dersom du skal ha automatisk skifte av språk på nettsidene, så gjøres det på bakgrunn av å tolke nettleserens språkoppsett, ved hjelp av HTTP_REFERER og HTTP_ACCEPT_LANGUAGE (den siste er beskrevet i RFC 2616). Den gir som oftest bare en, no, nb, nn som svar, men også en_US. IE sender trolig English, Norwegian. Du må således finne ut hva ulike nettlesere sender som språkidentifisering i HTTP_REFERER og hva som er HTTP_ACCEPT_LANGUAGE. Min erfaring at det virker bare så som så, fordi folk kan ha "manipulert" i oppsettet av nettleser. Manuelt språkvalg virker bedre. Dersom du skal vise på bakgrunn av domain (URI) sjekk, f.eks at www.mittsted.no skal gi norsk versjon og www.mittsted.com engelsk, trengs ingen tabeller. Jeg vet at jeg kan bruke http_accept_language, men det er tenkt at nettsiden skal ha urls som example.com/en/about og example.com/no/om_oss etc.. Så skal man kunne finne ut hvilket språk det er snakk om. Også tenkte jeg at hadde vært kjekt å ha med dialekter, som en-US etc. Forresten så kan jeg nevne at ccTLD kan virke som om de er de samme som ISO 639-1, men det er en del forskjeller, feks. dannmark som har .dk (ccTLD) har da som ISO 639-1. Bolson, hvordan mener du at referreren kan fortelle om språkvalg? Endret 24. januar 2008 av MC2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) @MC2: Jeg sjekket bare koden på det CMS et jeg bruker, der det finnes modul for automatisk språkvalg. Og den bruker begge to. Men jeg finlas ikke koden. Når det gjelder bruk av regionversjoner/dialekter av språk tror jeg du jevnt over bør glemme det. Vedlikeholdsjobben er for stor - av egen erfaring. Det er også enkelt å legge til språk i ettertid i de fleste tilfeller. Et annet moment. Er det snakk om et fullstendig flerspråklig nettsted, da begynner jeg å tvile på om det er lurt å utvikle det på egenhånd. Etter hva jeg har blitt fortalt av personer som utvikler store CMS-er er lokalisering et område der det er fort å ende helt feil, fordi det blir svært komplekst. Og hvilke URI som brukes en/, no/ kan jo ikke reelt brukes til å identifisere språk (slik jeg ser det). URI en må jo være en konsekvens av lesers valg av språk, enten manuelt eller automatisk. Du kan jo se på nettsidene til Dassault Systemes. Der ser du at linkene endrer seg slik du vil ved endring av språk (PS! De bruker samme CMS-et som jeg bruker, og som trolig har en av de desidert beste språkhåndteringene som finnes). Så metoden er: Lesers ønskede språk (enten manuelt valgt eller automatisk, eller automatisk med mulighet for manuell overstyring), bestemmer hvilket innhold som skal hentes og hvordan URI-ene skal se ut. Om bruker skriver direkte f.eks en/about-us skal engelsk versjon hentes. Og er URI-en en/... så er valgt språk og identifisert språk engelsk. Hvordan man teknisk gjør dette avhenger av om innhold er mye statiske sider eller bare genereres fra database. Men det er uansett lurt å bruke korrekte språkkoder. Endret 25. januar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Bolson, Mulig jeg forklarte det dårlig, men det er nettopp sånt system jeg holder på med. Altså med URIs som forandrer seg etter språkvalg. Det med å ta med dialekter er bare sånn at jeg har den muligheten i tilfelle en kunde skulle insistere på det. Forresten så har jeg ingen planer om å skrive et fullstendig CMS. Skriver bare noen klasser for enklere håndtering av nettsider og utvikling av spesielle applikasjoner. Det skal ikke ha noe brukergrenesnitt engang. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Understanding art for geeks MC2: Jeg skjønner hva du mener, men kan dessverre ikke svaret Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Design for rule, not exception Gammel, men god. Designer en side i Blått og Grønt. Detta blir 2.0 Endret 25. januar 2008 av enden Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 hei sveis. noen som kan forklare meg hvordan jeg får "team"-boksen under "sponsors"-boksen? altså stående ovenfor hverandre. kthxALOT. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (Regner med at du lager dette med CSS): Legg til en clear: right; i CSS'en til Team-boxen Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) lul i made it. thxalot again Endret 25. januar 2008 av funkyboJ Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Regner med teamboksen har float: right og ikke float: left? Lenke til kommentar
PT Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Er det bare jeg som husker helt feil, eller var det liten 'w' i 'webkafeen' før? Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Er det bare jeg som husker helt feil, eller var det liten 'w' i 'webkafeen' før? Nei det var det, og det var en liten tekst under. Noe av dette er litt ekstremt, men likevel interessant Endret 26. januar 2008 av MC2 Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Er det bare jeg som husker helt feil, eller var det liten 'w' i 'webkafeen' før? Bieffekt av at jeg slettet tråden. Hvis noen husker hva undertittelen var så kan jeg sikkert fikse det Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Du slettet hele tråden faktisk. Trodde det bare var inlegget til tor jeg.. Det var vel noe som "Snakk om og rundt web et eller annet?" Fantastish Endret 26. januar 2008 av Steinmann Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Hotlinking er en fin bil Og jeg splittet hele tråden inn i det slettede innlegget til Tor da jeg skulle gjenopprettet det så det ikke så ut som om jeg diskuterte med meg selv Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Åh, jeg hadde en våt drøm om at Gmail sitt interface var utrolig deilig og pent. Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Om du ønsker å komme av gmail, kan du jo se om du finner et nice skin til det? Du må bruke Firefox dog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå