Haraldson Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 En standard er virkelig unyttig, ja - faktisk paradoksal, så lenge den finnes i flere versjoner. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) En standard er virkelig unyttig, ja - faktisk paradoksal, så lenge den finnes i flere versjoner. Godt sagt. - Henrik! Jeg trenger deg på msn! Har den sykeste regex greia ever! Endret 24. januar 2008 av Steinmann Lenke til kommentar
Zpaderwolf Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Kan noen forklare meg på en enkel måte hva en brief er, og hvordan man setter opp en slik en? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) <i>I fremtiden så setter jeg pris på en PM dersom et av mine innlegg blir fjernet.</i> Endret 24. januar 2008 av enden Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Bildet ditt ble sannsynligvis slettet fordi det ikke var relevant for kafeen. Trenger du virkelig PM når det ble informert om innstramming på dette for svært kort tid siden? Send meg gjerne en PM om du vil diskutere reglene Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Enden har nå begynnt å kjefte på seg selv! :o Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Sorry folkens. I made a booboo! Klarte å ta en SO2 på hele tråden da jeg skulle flette litt. Det betyr at den har fått en annen URL, men hey - fikk i alle fall undeleted den Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 vel, de fleste her har vel nå fått med seg AA sin artikkel om doctypes etc, og i tillegg til kafeens svar, har også Opera, Safari, Mozilla, WaSP med flere kommentert saken: http://operawatch.com/news/2008/01/opera-m...ity-issues.html Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Jepp, ingen liker IE. Tor: Send meg bilde Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Dette er litt vanskelig å formulere: Feks i ISO 639-1 står "en" for engelsk, i ISO 639-2 står "eng" for det samme. Noen som vet hvilket iso format "en-US", "en-GB", "no-NB" er i? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Det er vel ikke egene tegnsett pr språk. ? Hva er det du prøver å oppnå? Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Nei, det finnes standarder for hvilket språk diverse kombinasjoner av a-z står for, feks "en" er engelsk, "no" er norsk, "de" er tysk. Den der standarden kalles for ISO 639-1. Lurer på hvilken iso standard språk med dialekt som dette "en-US" heter. Ikke særlig godt forklart... Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Det er vel ikke egene tegnsett pr språk. ? Ikke tegnsett. ISO-standarder for å si hvilket språk man har med å gjøre. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Why you care? Ofte lettere å løse problemet ditt om du kommer med problemstillingen. Eller bare lurer du? Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Why you care? Ofte lettere å løse problemet ditt om du kommer med problemstillingen. Eller bare lurer du? Hehe, holder på med noen klasser og bibliotek for å enklere håndtere flerspråklige nettsider. Liker å få det riktig Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Noen som vet hvilket iso format "en-US", "en-GB", "no-NB" er i? Det er vel egentlig "en-US", "en-GB", "NB-no". Norsk har noen særregler i de fleste av standardene så vidt jeg vet. HTML bruker vel RFC 3066. Så ville tippe det er den du er ute etter. Men jeg har egentlig null oversikt. Endret 24. januar 2008 av JonT Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Dette er litt vanskelig å formulere:Feks i ISO 639-1 står "en" for engelsk, i ISO 639-2 står "eng" for det samme. Noen som vet hvilket iso format "en-US", "en-GB", "no-NB" er i? Tror faktisk de ikke er i satt opp i en ISO standard, jeg har i alle fall ikke sett det. Og nå er det faktisk slik at koden er sammensetning av to ISO-koder, språk region - dvs koden skal tolkes slik en_US (engelsk som brukt i USA), fr_CA (fransk som brukt i Canada), sme_NO (Nordsamisk brukt i Norge). Mens som du da forstår er no_NB feil, koden er nb_NO og nn_NO. Standarden kalles i mange sammenhenger i18n eller l10n. Det er forskjeller på disse, men begge håndterer såkalt lokalisering, som omhandler språk, språkvariant, datoformatering, valuta, osv, jf Wikipedia Så det er i realiteten en sammensetning av ISO 639-1 (eller ISO 639-2 for språk som ikke er angitt i ISO 639-1) og landkode i sin enkleste form, men er etterhvert grunnet antall språk som finnes og varianter blitt utvidet, blant annet gjennom å kunne angi enkoding i tillegg - f.eks nn_NO.utf8 eller nn_NO.iso88151. Etter det jeg vet brukes i18n og l10n mer eller mindre utelukkende knyttet til dataprogrammer, blant annet OS, web etc. Windows har jevnt over "crapy" støtte i OS-et. @MC2: De fleste utviklings/scriptspråk som PHP, Java, Ruby og Python har innebygd håndtering av lokalisering i større eller mindre grad. Du bør derfor lese eventuelle dokumentasjon knyttet til lokalisering før du fikler deg videre. @JonT Norge har ingen særregler, tolkinga er bokmål slik det snakkes i Norge, derfor nb_NO. EDIT: Litt utenfor spørsmålet - noen som følger med på HTML5 tråden (amatørenes inntogsmarsj). Endret 24. januar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Tiltman kan ikke være helt på nett. "Jeg har spesielle behov og derfor blir CSS rotete, samt at syntaksen er vanskelig"??? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Tiltman kan ikke være helt på nett. "Jeg har spesielle behov og derfor blir CSS rotete, samt at syntaksen er vanskelig"??? Det er det jeg også har konkludert med. Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Dette er litt vanskelig å formulere:Feks i ISO 639-1 står "en" for engelsk, i ISO 639-2 står "eng" for det samme. Noen som vet hvilket iso format "en-US", "en-GB", "no-NB" er i? Tror faktisk de ikke er i satt opp i en ISO standard, jeg har i alle fall ikke sett det. Og nå er det faktisk slik at koden er sammensetning av to ISO-koder, språk region - dvs koden skal tolkes slik en_US (engelsk som brukt i USA), fr_CA (fransk som brukt i Canada), sme_NO (Nordsamisk brukt i Norge). Mens som du da forstår er no_NB feil, koden er nb_NO og nn_NO. Standarden kalles i mange sammenhenger i18n eller l10n. Det er forskjeller på disse, men begge håndterer såkalt lokalisering, som omhandler språk, språkvariant, datoformatering, valuta, osv, jf Wikipedia Så det er i realiteten en sammensetning av ISO 639-1 (eller ISO 639-2 for språk som ikke er angitt i ISO 639-1) og landkode i sin enkleste form, men er etterhvert grunnet antall språk som finnes og varianter blitt utvidet, blant annet gjennom å kunne angi enkoding i tillegg - f.eks nn_NO.utf8 eller nn_NO.iso88151. Etter det jeg vet brukes i18n og l10n mer eller mindre utelukkende knyttet til dataprogrammer, blant annet OS, web etc. Windows har jevnt over "crapy" støtte i OS-et. @MC2: De fleste utviklings/scriptspråk som PHP, Java, Ruby og Python har innebygd håndtering av lokalisering i større eller mindre grad. Du bør derfor lese eventuelle dokumentasjon knyttet til lokalisering før du fikler deg videre. @JonT Norge har ingen særregler, tolkinga er bokmål slik det snakkes i Norge, derfor nb_NO. EDIT: Litt utenfor spørsmålet - noen som følger med på HTML5 tråden (amatørenes inntogsmarsj). Ah, takk. Men jeg trenger bare noen tabeller for å finne ut hvilket språk en nettside skal vises i ved å analysere URIs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå