Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste argumentet mot Opera som bloat jeg har lest på lenge:

Ah yes, bloat. The classic anti-Opera excuse used by Mozilla fans. Comprehensively disproved earlier on this page, my Thunderbird test made it clear to me that "bloat" can appear anywhere.

How about placing virtually an entire web browser in an email client? Implementing HTTP, HTML, XML, CSS, RSS, JavaScript, and DOM support, we have ... not Firefox, but Thunderbird!

Let's face it: these days an email client that can't handle at least showing HTML emails is pretty poor. (Composing and sending of such is an entirely different debate!) That means putting in an entire web browser.

For any email client to be taken seriously, they have to be a superset of a web browser. If you have to build å web browser into your email client, it doesn't make much sense to have å standalone browser anymore, does it? For just a little extra chrome, the email client can be a web browser!

Having your standalone Firefox web browser, then duplicating upwards of 95% of that functionality in Thunderbird, well that's what I'd call bloat!

Edit: For dem som ikke vet det, så har Opera innebygd e-postklient. Det vil si 1 praktisk nettleser i stedet for to for dem som kjører separat nettleser og e-postklient.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Bloat og bloat, jeg ville målt det når det gjelder minnebruken.

Og siden Firefox bruker mer minne enn Opera allerede, så vil nok ikke Firefox og Thunderbird sitt sammensatte minnebruk sammenlignet mot Opera sitt minnebruk falle i Mozillas favør. Spørsmålet er jo om man vil ofre minne for funksjonene Thunderbird har som Opera sin mail-del ikke har, har ikke satt meg inn hva dette kan være, men er nok noen ting.

Endret av Lovskogen
Lenke til kommentar

Kan ikkje sjå kvifor det er bloat på det grunnlaget, Hein. I så fall er jo nesten alt du brukar av programvare bloat, fordi den inneheld tusenvis av funksjonar som du ikkje brukar... Dårlig argumentasjon i mine auge, men det blir jo eit definisjonsspørsmål.

Personlig så brukar/brukte eg Opera sin mail-klient (har gått over til kun å bruke web-grensesnittet pga. at Get ikkje lar meg bruke mine eigne serverar for epost, dritirriterande), og synest den er bra. IRC brukar eg frå tid til annan, og synest det er greit å ha det i Opera.

Lenke til kommentar
Hvorfor lar ikke Get deg gjøre det / hva er problemet?

Ingenting som ikke kan løses med port 2525. :wee:

Er nødt til å bruke Get sine epostserverar for utgåande epost, for some silly reason. Så får ikkje sende epost via mine eigne serverar. Derfor gikk eg over til å bruke kun web-greiene. Har dog ikkje lagt inn enorm effort for å gå om det, synest web-grensesnittet (mail.herlig.net) fungerer fint, igrunn.

Torrent-klienten i Opera er bloat, og dårlig. En del funksjoner er greit å samle i et program, men da må funksjonene være gode nok. Utenom det er det en god tanke Opera har :)

Akkurat angåande torrent-klienten er eg einig - i alle fall inntil den blir vesentlig betre.

Edit: leif

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Kan ikkje sjå kvifor det er bloat på det grunnlaget, Hein. I så fall er jo nesten alt du brukar av programvare bloat, fordi den inneheld tusenvis av funksjonar som du ikkje brukar... Dårlig argumentasjon i mine auge, men det blir jo eit definisjonsspørsmål.

Forskjellen er at når det kommer til nettlesere, så har jeg faktisk et valg. Jeg velger å gå for Fx, og skreddersy nettleseren med de ekstensjonene jeg finner det nyttig å installere.

Med andre programmer er ikke det like lett, jada — Photoshop er per def bloat så det holder, men her har jeg ikke tilsvarende alternativer hvor jeg kan gjøre hva jeg vil ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...