Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Firebug er bra når jeg utvikler. Men det er når jeg utvikler, når jeg skal surfe er Fireføx søppel for min del.

Eg er nysgjerrig av natur, så eg bruker Firebug aktivt i surfinga mi. Om eg skulle hoppa mellom Opera og Firefox for kvar einaste side eg besøkte hadde eg vore forferdelig lite effektiv.

Lenke til kommentar
Vel, nysgjerring som i at du må kikke inn i koden på alle nettsidene du er på? :p

Nettopp! Ok, ikkje alle, da, men om eg f.eks. har blokkert ei annonse med Adblock og lurer på kvifor layouten ser ut som den gjer, kan eg enkelt finne ut dette med Firebug og skrive ein userstyle som fikser (den eventuelle) feilen for aktuelle sida på null-komma-niks. :)

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Så lenge bare IE gjør det har jeg ingen problemer med at det gjøres. Problemet er hvis andre nettlesere også begynner å gjøre det. Da ender vi fort opp i en situasjon hvor mange fortsetter å kode som før og websider aldri blir oppdatert fordi det gamle funker jo! Det farlige med det er jo at nettleserprodusentene, søkemotorer og andre som leser webdokumenter hele tiden må holde gammel kode bakoverkompatibel og at det blir vanskelig og tidkrevnde å utvikle slik kode fra skrætsj. I tillegg ville jeg ikke prøvd å tenke på hvor bloatete enkelte nettlesere hadde vært hvis de inneholdt og måtte kjøre 7 (delvis)forskjellige rendringsmotorer samtidig.

Lenke til kommentar
Så lenge bare IE gjør det har jeg ingen problemer med at det gjøres. Problemet er hvis andre nettlesere også begynner å gjøre det. Da ender vi fort opp i en situasjon hvor mange fortsetter å kode som før og websider aldri blir oppdatert fordi det gamle funker jo! Det farlige med det er jo at nettleserprodusentene, søkemotorer og andre som leser webdokumenter hele tiden må holde gammel kode bakoverkompatibel og at det blir vanskelig og tidkrevnde å utvikle slik kode fra skrætsj. I tillegg ville jeg ikke prøvd å tenke på hvor bloatete enkelte nettlesere hadde vært hvis de inneholdt og måtte kjøre 7 (delvis)forskjellige rendringsmotorer samtidig.

Det blir galskap og kaos. Det er jo nettopp derfor standarder utvikles! Deres sole purpose.

Og en variant av Firebug kokes ihop hos Opera nå. http://operawatch.com/news/2008/01/great-e...oper-tools.html ... Hang in there.

Lenke til kommentar

Man har Developer Console og DOM Snapshot til Opera, og med den nye betaen noen interessante view-modes (t.d. class and id). Disse gjorde det veldig enkelt å skrive user-css til diskusjon.no og det nye hw-designet. MEN - det er nok mye igjen fortsatt, får håpe det kommer bedre verktøy etterhvert!

Ang. FF3: joda, mange fine ting. Men jeg håper i grunn ikke dette var de beste salgsargumentene for å gå over til den nye versjonen. Å kunne markere deler av tekst virket svært smart - nesten rart ingen har tenkt på det tidligere! Utbedring av downloaderen er jeg svært glad de innfører, og all den nye infoen som skal komme i adresselinjen tar jeg godt imot. Riktignok har Opera høstet noe kritikk for akkurat denne featuren i 9.50, men jeg regner med at begge leirer klarer å implementere dette på en god måte som de flere blir fornøyde med. (Uansett: begge nettleserne er jo lette å endre på, slik at man får det slik en selv vil ha det.)

De andre flotte grunnene med FF forstod jeg ikke helt.. men nå er kanskje ikke PCworld den beste kilden for oss browser-nerder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...