Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva pleier dere å gjøre dersom dere mener et forslag til en kunde er helt bak mål? Jeg gidder liksom ikke sette i gang en lang diskusjon om hva jeg synes, og pleier som oftest å bare gjøre det kunden vil - men likevel, føler meg litt uggen når jeg må fyre på med animerete gifs og drit :p

 

Etter det lille jeg har erfart, har jeg valgt å bare gjøre det de vil. Alt fra grusomme bevels til uleselige fonter på header som et eksempel.

Endret av Bjørshol
Lenke til kommentar
Ellers er min erfaring at de er dyktige på det de driver på med.

De er ikke dyktige på webdesign og koding i henhold til vår forstand, men de er nok dyktige på sitt vis... De leverer det kunden vil ha.

 

Halogen utfører i svært liten grad koding av sidene. Det er det de som implementerer som gjør. Og Halogen implementerer ikke løsninger.

 

Ellers vil jeg relativt hardnakket påstå at dyktige webdesignere har evnen til å lage design som tilfredsstiller kundenes ønsker og har stor brukervennlighet. Det at man kan lage sider som ser visuelt flotte ut betyr ikke nødvendigvis at man er en dyktig på webdesign i alle sammenhenger.

 

Og å levere det kunden vil ha gjennom en "interaktiv" prosess er særdeles viktig, og etter min personlige erfaring med Halogen har de en god prosess med kundene.

 

@Mikael: Meget fornuftig innfallsvinkel. Gjøres det på rett måte, gir det et positivt inntrykk på kunden.

Lenke til kommentar

Jeg har dannet meg en del meninger om Halogen etter å ha studert innholdet i nettsiden deres nøye. De er nok ikke langt i fra så dyktige som de gir seg ut for, men kan ikke måle seg med diverse open source-miljø, ei heller kompetansen til gutta som skriver i denne forumtråden.

 

Men forretningsmessig er det jo helt klart at Halogen stiller seg i særklasse.

 

Edit: Jeg kan jo tippe at Halogen selv aldri har tatt i noe annet enn Internet Explorer når de går på nett.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Halogen driver ikke i det hele med selve de tekniske løsningene for nettsider. Derfor finner du sannsynligvis ikke en eneste person i Halogen som kan særlig mye PHP, Java, .net etc. De har heller ikke webdesignere ansatt, bare rene grafiske designere.

 

Det de er dyktige på er rådgivning, strategi, informasjonsarkitektur (noe de fleste i webkafeen sannsynligvis ikke er de dyktigste på), brukertesting etc. Normalt kommer kundene til Halogen for bistand til selve utformingen av grafisk design på nettstedet, selve informasjonsarkitekturen og bistand i å finne fram til rette aktør for å implementere selve nettstedet. Videre bistand i prosjektgjennomføring.

 

Halogen bruker faktisk åpen kildekode på sitt eget nettsted, og er meget åpne overfor åpen kildekode.

 

Derfor er det helt klart at de ikke sitter på kompetansen til ulike åpen kildekodemiljøer når det gjelder teknologi, heller ikke mange her på forumet når det gjelder ren webkoding. Det er ikke deres forretningsområde.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hva er det faglige argumentet for at "Endre skriftstørrelse" er fyfy?
Fyfy vet jeg ikke, men personlig liker jeg løsninger ala 'A-' 'A' 'A+', ikke en link som går alle størrelsene i loop.
Eller bare la brukeren endre størrelsen selv ved å bruke relative fontstørrelser.
Selvsagt, men en slik funksjon gjør det lettere å justere det, som igjen fører til at flere gjør det.

Gidder ikke en gang tippe hvor mange som vet hvordan dette gjøres i nettleseren, men som vil kunne gjøre det med en slik funksjon implementert på selve siden.

Lenke til kommentar

@Marvil:

 

Helt enig med deg at A-, A, A+ er bedre enn bare en link med "endre skriftstørrelse". Men som andre nevner, kundene har av og til sine klare formeninger om hvordan de vil ha det.

 

Og du har helt rett i at det er svært mange brukere som ikke vet hvordan man endrer skriftstørrelse i nettleseren. Av de som faktisk har bruk for "større skrift" viser brukertesting at et overveiende flertall ikke har anelse om den type funksjon. Derfor et god tilgjengelighet å lage sidene slik at de skalerer korrekt både med nettleserens innebygde funksjon og "større skrift" link(er). Uansett krever dette bruk av relative fontstørrelser, noe f.eks. nav.no bruker.

Lenke til kommentar
Halogen driver ikke i det hele med selve de tekniske løsningene for nettsider.

 

Nei, det er greit. De bruker underleverandører. Det krever også en form for kompetanse. De må jo vite om det som leveres til kundene imøtekommer krav og standarder. Om en bilprodusent bestiller deler fra andre fabrikanter til en ny modell, så må jo produsenten kvalitetssikre delene.

 

Nå synes ikke jeg de virker så kompetente på det grafiske heller (nok en gang i forhold til hobbydesignere som faktisk har utrolig god peiling), men de leverer som sagt det kunden vil ha.

Lenke til kommentar
Halogen driver ikke i det hele med selve de tekniske løsningene for nettsider.

 

Nei, det er greit. De bruker underleverandører. Det krever også en form for kompetanse. De må jo vite om det som leveres til kundene imøtekommer krav og standarder. Om en bilprodusent bestiller deler fra andre fabrikanter til en ny modell, så må jo produsenten kvalitetssikre delene.

 

Nå synes ikke jeg de virker så kompetente på det grafiske heller (nok en gang i forhold til hobbydesignere som faktisk har utrolig god peiling), men de leverer som sagt det kunden vil ha.

 

Faktisk har de god peiling på standarder etter min erfaring (langt bedre enn mange leverandører). Og faktisk så bruker i de fleste tilfeller ikke underleverandører etter min kjennskap, de bistår kunden i valg av leverandør. Og i flere tilfeller har kunden alt en leverandør av den tekniske delen.

 

Å være en god grafisk designer er nok et langt mer komplekst enn det de fleste på hobbybasis er borte i. Rammene for det du skal gjøre er ofte helt annerledes enn den frie muligheten til å utfolde seg man har på hobbybasis. De fleste "hobbydesignere" hadde blitt sjakk matt i en slik sammenheng, fordi de ikke har nødvendig teoretisk eller erfaringsmessig ballast til å lage noen under relativt stramme rammer.

 

Og det at hobbydesignere leverer gode (tildels glimrende) design, betyr ikke nødvendigvis at de har utrolig god peiling. Klarer du å levere 20 - 40 design til ulike kunder, som holder god nok kvalitet, da begynner man å kunne si at man har peiling.

 

Men det er lov å ha ulik oppfatning, men jeg bygger faktisk på at jeg har vært en god del i kontakt med Halogen.

Lenke til kommentar
Helt enig med deg at A-, A, A+ er bedre enn bare en link med "endre skriftstørrelse". Men som andre nevner, kundene har av og til sine klare formeninger om hvordan de vil ha det.
Selvsagt, min forrige post var på generel basis basert på ditt spørsmål om hva jeg ikke likte med den. :)

 

Og du har helt rett i at det er svært mange brukere som ikke vet hvordan man endrer skriftstørrelse i nettleseren. Av de som faktisk har bruk for "større skrift" viser brukertesting at et overveiende flertall ikke har anelse om den type funksjon. Derfor et god tilgjengelighet å lage sidene slik at de skalerer korrekt både med nettleserens innebygde funksjon og "større skrift" link(er). Uansett krever dette bruk av relative fontstørrelser, noe f.eks. nav.no bruker.
Akkurat.
Lenke til kommentar
Rocco kjøpte lommemannen.no

 

Jaja :p

Haha! Føler for å sitere noe fra artikkelen:
Det er uvisst hvordan pornokongen Thomas «Rocco» Hansen skal markedsføre «lommemannen.no». (Foto: Filmweb)
- Vel, dere i ITavisen skrev jo om kjøpet...

 

 

Ellers ville jeg selv foretrukket A-, A+ og A. Tjenesten er dessuten beregnet på eldre tipper jeg og da nytter det ikke si "Gå inn i instillingene på nettleseren din for å stille på det!" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...