Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi som er såpass gode at vi faktisk har en jobb i bransjen, må faktisk forholde oss til realitetene. Så kan de andre forholde seg til sine utopiske drømmeverdener uten proprietære sett som startside-script. :)
For en tid tilbake var det jo tabu å si slikt her, så ikke rart at mange lever i den verdenen enda.
Lenke til kommentar
Er det fortsatt noen her som mener at header og overskrift er nøyaktig det samme? Jeg mener header definerer området hvor hovedoverskriften og generelt sett toppen av siden befinner seg. Artikkelen om html5 i ala stiller seg også bak dette synet.
Header definerer et hirearki av overskrifter. Markup har ingenting med design å gjøre, så du tar feil.

 

På den andre siden kan det argumenteres for og mot bruken av flere headere på øverste nivå. noen mener hele produktet skal være et hierarki bygget under èn enkelt hovedentitet. Andre mener flere elementer kan sidestilles.

 

Når det gjelder web, med hele seks headere tilgjengelig i adresserommet for kode er jeg tilbøyelig til å benytte kun èn hovedentitet for så å plassere alle andre elementer i hierarkiet under. Ser vi på f.eks. Word er det i utgangspunktet kun tre headere tilgjengelig velger jeg å sidestille headere på øverste nivå. Alternativet ville vært å kun ha ett brukelig underelement i hierarkiet, eller å lage egendefinerte underelementer (h4 til h6). Sistnevnte mener jeg er en konseptuell uting.

 

Rent strukturmessig bør et lesbart dokument aldri ha mer enn tre nivåer i hierarkiet før det blir uoversiktlig. Husker jeg ikke helt feil er dette i henhold til Harvard-standarden.

 

 

Ingen andre enn IE brukere har vel bruk for en slik knapp uansett. Skjønner ikke problemet. :nei:
Hvorfor trenger IE-brukere dette?

 

 

Vi som er såpass gode at vi faktisk har en jobb i bransjen, må faktisk forholde oss til realitetene. Så kan de andre forholde seg til sine utopiske drømmeverdener uten proprietære sett som startside-script. :)
For en tid tilbake var det jo tabu å si slikt her, så ikke rart at mange lever i den verdenen enda.

SIGNED (in caps even) :green:
Lenke til kommentar
Mhm, jeg lette etter den (en liten stund), men fant den ikke :( Noen som har linken?

Er det ikke bare lage noe selv. Burde ikke være så vanskelig.

table table,
font,
br,
b,
iframe,
frame,
frameset
{ border:4px red; }

/* DENNE BLIR FEIL */
h1 { background:red; }
body > h1:first-child { background:white; }

 

osv.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
ehh, first child?

Bare fant noe på internett og tenkte det ville funke. Men når jeg tenker over det er vel det bare for aller første elementet i body-elementet. Det jeg mente var at man bare skal kunne ha ett h1 element i body. De andre skal bli røde. Noen som har peiling på hvordan man kan gjøre det?

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...