Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekka innom Wikipedia-siden for JavaScript nå nettopp. Er det Mozilla Foundation som er ansvarlige for utviklingen av JavaScript-"standarden"?

 

Nei, de er ansvarlig for utviklingen av JavaScript, som er implementasjonen av ECMAScript-standarden. Microsoft sin implementasjon heter JScript. Kanskje det gir litt mer mening. :) Det vi i dagligtale kaller for "Javascript", er ECMAScript. ECMAScript er spesifikasjonen/standarden, og JavaScript/JScript er to ulike implementasjoner. :)

 

ActionScript er forøvrig en dialekt av ECMAScript/JavaScript. Det finnes også en JScript.NET

Lenke til kommentar
Ja, nå skjønner jeg litt mer her. Rart jeg aldri har hørt om ECMAScript før.

 

EDIT: Wikipedia forvirrer meg igjen. ECMAScript ble introdusert i 1997, mens dialekten JavaScript ble introdusert i 1995. Noen med peiling som kan forklare? Er det kun i senere tid at JavaScript kan kalles en dialekt av ECMAScript?

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Synes det er tragisk og ille. Når Ian Hickson går så langt som å fjerne kravet om Ogg/Theora/Vorbix støtte i (X)HTML5 vitner det om det er såpass stor uenighet om dette at jeg begynner å frykte at Adobe, Microsoft, Apple og fri programvarebevegelsen + Opera fortsatt vil ha hvert sitt video/audio-format.

 

Syns det er merkelig Nokia og andre trekker frem at Ogg Theora også kan være dekket av patenter (andre patenter enn XIPH sitter med). Det er jo en risiko man har med alle nye teknologier. Alternativet er jo å vente i 20 år til man er sikker på at patentene er gått ut. Eller bruke en 19 år gammel teknolgi som H.261, slik Nokia lister opp som et alterativ. Men så vidt jeg vet er vel H.261 såpass underlegent Theora og H.264 at jeg tviler på at stordelen av distrubuererne faktisk velger å bruke det, selv bare som en supportsikker alternativ for de få brukerne som ikke har WMP, Quicktime eller Flash.

 

Skjønner forsåvidt problemene med at Ogg ikke har noen streaming funksjonalitet og ikke støtter DRM. Men selv om dette er jo ting som kan løses og burde ikke være alt for vanskelig å utvikle støtte for når Ogg faktisk blir lisensiert under BSD (og delvis GPL).

 

Uansett skjønner jeg ikke helt hva Nokia har så mye mot Ogg. Kanskje vil de hindre at man går i samme fellen som MPEG-4. Men utover det ser jeg liten interesse Nokia har med å ikke begynne Ogg. Nokia er jo så vidt jeg vet store forbrukere av MPEG-x chipper, noe som sikkert hadde vært langt billigere med Ogg.

 

 

The Definitive Guide to Django: Web Development Done Right er i salg :thumbup:

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Mange gode poeng.

 

Han som står bak dette må ha utviklet seg mye på kort tid, for dette var vanskelig tekst å lese.

Fet brødtekst er kanskje ikke hans mest genniale verk nei :p

-

Trenger griseslagt av denne mens jeg jobber med et annet design:

http://bildr.no/view/130216

Blir liksom ikke konfortabel med den undermenyen, forslag?

Endret av Steinmann
Lenke til kommentar
Det passer liksom ikke helt inn. Er litt for blasse, typ pastellfarger.

Tenker du da på fargene i undermenyen eller alle? :p

 

Deres hovedfarge som du ser i header er jo ganske blass, så ble litt blasst.

 

Men lager noe enda styggere nå :D

-

Og gjett hvem som vil ha finn.no forside :wee:

Gir faan jeg nå å lager det.

Endret av Steinmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...