Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle har sikkert lest Zeldman sin artikkel i forrige utgave av ALA og må bare si at jeg i det siste har begynt å se poenget hans IR, selvom jeg har vært enig da jeg først leste den. Her på KHiO har vi et interaksjonsprosjekt (altså webdesign), og med tanke på at KHiO er norges beste kunsthøgskole og rangert blandt verdens topp 60 kunst skoler er jeg veldig overrasket over hvor my, brutalt sagt nå men, de suger. Dette er skolen som utdanner norges beste designere og ytterst få av de har noen som helst smak når det gjelder webdesign, helt ærlig talt. Ikke misforstå, de er otrolig gode på print men de fleste veteranene her i kafeen er mye bedre.

 

Dette viser bare hvor rett Zeldman har. Webdesign er et nytt medium, og det er vår generasjon som avgjør i hvilken retning dette mediumet skal utvikles. Vi kan ikke la print-designere avgjøre dette. Heller ikke animasjon/film-skapere. Jeg synes at det er på høytid at vi begynner å diskutere noen av grunnprinsippene og konseptene bak webdesign. Det er på tide noen legger ned noen basic retningslinjer for hva som er riktig og galt her.

Lenke til kommentar
Da starter jeg: Flash er galt

Jeg hapet egentlig pa litt intelligent diskusjon rundt emnet. For a kunne avgjore om noe er galt eller ikke ma vi forst se pa prinsippene bak webdesign, hele poenget. Ikke tre kollonner vs. to eller hvit bakgrunn vs svart, men grunnen hvorfor web finnes slik som vi kjenner den i dag og hvordan vi som webdesignere kan viderefore og fremheve det som trengs. Na tenker jeg forst og fremst ikke estetikk men funksjon, en feiltagelse jeg har sett mye av blandt nye designere generelt.

Lenke til kommentar
Du tar feil, atom.

Konstruktivt.

-

 

Flash fungerer fint, blir bare brukt feil.

 

Det å ha flash steder som mer eller mindre krever at du har flash er feil bruk. Jeg bruker faktisk mye flash så kundene kan få vist frem sine produkter.

Da er det gjerne en flash på forsiden, eller i toppen, som looper igjennom endel bilder. Har de ikke flash ser de et statisk bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...