Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ~umulig å reprodusere samme "kicket" i fargene på trykk som på skjerm, uten at jeg går nærmere inn på å forklare det. For øvrig er en tommerfingelregel at du ikke skal CMYK'e det som skal på trykk selv, det er trykkeriet sin jobb. Det er de som vet hvordan deres printere fungerer og hvordan de kan få det mest mulig likt på trykk som på skjerm. Det du kan gjøre selv er å designe i Photoshop med Adobe RGB som er et større fargerom enn sRGB :)

 

Skal du gjøre den om til CMYK selv må du bare prøve ut forskjellige fargeinnstillinger, samt at det ofte kan hjelpe å gjøre bildet litt lysere.

Lenke til kommentar
Det er ~umulig å reprodusere samme "kicket" i fargene på trykk som på skjerm, uten at jeg går nærmere inn på å forklare det. For øvrig er en tommerfingelregel at du ikke skal CMYK'e det som skal på trykk selv, det er trykkeriet sin jobb. Det er de som vet hvordan deres printere fungerer og hvordan de kan få det mest mulig likt på trykk som på skjerm. Det du kan gjøre selv er å designe i Photoshop med Adobe RGB som er et større fargerom enn sRGB :)

 

Skal du gjøre den om til CMYK selv må du bare prøve ut forskjellige fargeinnstillinger, samt at det ofte kan hjelpe å gjøre bildet litt lysere.

Har du skrevet akuratt det samme før? Fikk skikkelig deja vu

Lenke til kommentar

Det jeg har erfart med CMYK-ing er i hvertfall at hvis du absolutt skal gjøre det selv, må for all del få fargeprofilen printeren bruker. Ellers er det riktig som Kiman sier, la trykkeriet ta seg av jobben, de vet hva de driver med.

 

Det skal også nevnes at CMYK-farger på skjerm ofte blir mye blassere enn de blir på ark, noe som kan være litt misvisende. Men det ordner seg nok ;)

Lenke til kommentar
O' store photoshopguruer:P

 

Jeg har gjort ferdig russekortet mitt i photoshop (tenker å bare lage en bakgrunn på egendefinerttypen) og har litt problemer med siste delen her. Etter å ha trykket på "flatten image" og gått fra RGB til CMYK blir fargene veldig blasse. Er det noen steg jeg har glemt?

Ut i fra dette virket det ikke som du helt visste om det.

 

*snip*

Har du skrevet akuratt det samme før? Fikk skikkelig deja vu

Ja, har skrevet nesten det samme i en annen tråd. Få som vet om dette!

 

Edit: Fy faen, 37" HDTV i hus, vi skal koble den opp, men da har den faen meg fått seg en smell oppe i venstre hjørne så glassplaten er knust og plastikken sprukket! Fy faen, så er selvfølgelig Elkjøp stengt... Nå ble jeg i JÆVLIG dårlig humør.

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar
Edit: Fy faen, 37" HDTV i hus, vi skal koble den opp, men da har den faen meg fått seg en smell oppe i venstre hjørne så glassplaten er knust og plastikken sprukket! Fy faen, så er selvfølgelig Elkjøp stengt... Nå ble jeg i JÆVLIG dårlig humør.

 

Huff, skjedde noe lignende med meg. Kjøpte meg splitter ny pc. Tok 1 uke, så var hovedkortet defekt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...