Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor i hattifnatten skal dere ha id="header" på h1?

 

I 99.99% av alle tilfeller har man kun en h1 på en webside

Du som meg jobber jo mot kunder og et pubsys. Sier du at de aldri vil finne på å sette inn en "overskrift 1" og forundre seg grønne over hvorfor logoen dukker opp midt i teksten?

 

Samme til han under her, klasse/id er en nødvendighet med pubsys og uerfarne redaktører.

 

<h1 id="header"> kan lige godt skrives som <h1> , man trenger ikke klasse eller id på H1 fordi man bare skal bruke H1 en gang på siden.
Lenke til kommentar
Hvorfor i hattifnatten skal dere ha id="header" på h1?

 

I 99.99% av alle tilfeller har man kun en h1 på en webside

Du som meg jobber jo mot kunder og et pubsys. Sier du at de aldri vil finne på å sette inn en "overskrift 1" og forundre seg grønne over hvorfor logoen dukker opp midt i teksten?

 

Samme til han under her, klasse/id er en nødvendighet med pubsys og uerfarne redaktører.

 

<h1 id="header"> kan lige godt skrives som <h1> , man trenger ikke klasse eller id på H1 fordi man bare skal bruke H1 en gang på siden.

 

Helt korrekt observert, uerfarne redaktørene bruker litt for lett h1 i "editoren". Heldigvis kan jeg "skjule" muligheten for å bruke H1 (med mer) for redaktøreren i det systemet jeg bruker (noe alle pubsys bør kunne klare). Da er også en del problemer knyttet til SEO og semantikk ryddet av veien.

Lenke til kommentar
Eneste grunnen for å bruke id her er om man skal bruke h1 som et anker.

Gi dere da, semantikknazister. Det er ofte enklere å finne frem hvis man gir elementer en ID, jeg gir alltid header, contents og footer en ID, uavhengig av om elementet kun dukker opp én gang på alle dokumentene. Unødvendig eller ikke, etter min mening bedrer det lesbarheten i koden. :)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Det er fordi det i mine tilfeller pleier å dyttes inn mer enn bare en H1 i headeren. Gjerne en form for pålogging og et søkefelt...

 

Poenget er vel at du uansett skal prøve å unngå å bruke mer enn ett h1-element siden ingen bøker, websider eller lignende har flere navn/titler.

 

Redigert: Beklager, jeg som misforsto.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Må berre få uttrykke Sebba sin failure her.

 

En logo er jo fullstendig visuell og er et reint designelement uansett sammenheng. På web blir det riktig å ha en H1 med IR og tekst i. På print er det sjølvsagt best å bruke logoen i rein form.

 

For mannen i gata vil det jo ikkje ha noko å seie kva metode du har brukt for å vise logoen - den er synlig uansett. Semantikken blir derimot betre med h1/tekst/IR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...