Teig Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Driver å lager en side for et tv-program vi lager på skolen nå. Læreren insisterer på at jeg har forskjellig bilde i headeren, altså på forsiden bilde av programlederne, så under programmer bilde av produksjon osv... Så det har selvfølgelig en sammenheng med innholdet på siden, men blir det for stor forandring? Headeren er ganske stor. Alt tatt i studio med transparent bakgrunn. Endret 28. november 2007 av hakhag Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 TV.com er jo et godt eksempel, hakhag. Fungerer bra der, fordi de har en banner i tillegg til logoen. Så så lenge rammeverket er likt, og viktige elementer går igjen / fortsatt finnes på siden selv om headeren skiftes, er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Driver å lager en side for et tv-program vi lager på skolen nå. Læreren insisterer på at jeg har forskjellig bilde i headeren, altså på forsiden bilde av programlederne, så under programmer bilde av produksjon osv... Så det har selvfølgelig en sammenheng med innholdet på siden, men blir det for stor forandring? Headeren er ganske stor. Alt tatt i studio med transparent bakgrunn. Ikke nødvendigvis. Som nevnt ovenfor, lager summen av bilde og de andre elementene det reelle inntrykket. Her er noen nettsteder som skifter bilde/bilder når man velger sider ned i strukturen. Cargill Smak av kysten Confidia Faktisk vil jeg si at dersom header er relativt stor med bilde som en viktig del, vil skifte av bilde til noe som illustrerer innholdet på den enkelte side bedre, og der de andre grafiske uttrykkene beholdes er bedre enn å bruke samme bilde hele veien. Men husk at bildene må balansere mot resten av designet. Endret 28. november 2007 av Bolson Lenke til kommentar
Teig Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Ah, får vel gå for det da Leste at noen nevnte header-rotation scripts, men jeg fant lite på google. Links, anyone? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Ah, får vel gå for det da Leste at noen nevnte header-rotation scripts, men jeg fant lite på google. Links, anyone? De fleste header-rotation scripts gjør at headerbilde endrer seg på samme side (for hver lasting). Hva du trenger er vilkårstesting, dvs at er siden forside brukes bilde a, er siden program A, brukes bilde b etc. Da er hva som er egnet løsning avhengig av hvordan du utvikler sidene. TYPO3 som jeg bruker mye, har dette som innebygd funksjonalitet. Løsninger finnes sikker også i de fleste andre CMS-er og rammeverk, uten at jeg kjenner til det. Bare sjekk plugins/forum for løsningen. Kodes sidene manuelt, ja da er det trolig like enkelt å legge det inn manuelt, da det i realiteten ikke trengs mer enn å endre en 5 - 15 tegn. Vilkårstesting på side kan garantert gjøres med javascript også. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Vilkårstesting på side kan garantert gjøres med javascript også. Noe som ikke er så lurt Hvis du kan gjøre noe like lett, eller enklere med serverside, gjør det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Vilkårstesting på side kan garantert gjøres med javascript også. Noe som ikke er så lurt Hvis du kan gjøre noe like lett, eller enklere med serverside, gjør det. Skal ikke være uenig i den, etter 6 timer feilsøk i javascript for noen dager siden (her var serverside ikke noe reelt alternativ). Omtrent all CMS-er og rammeverk bruker jo serverside i denne sammenhengen. I dette tilfellet har man heller ingen gevinst når det gjelder loading, i og med at hele sida skal hentes uansett. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Den eneste fordelen med Javascript her er at man kan cache sidene Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Den eneste fordelen med Javascript her er at man kan cache sidene Do explain! Sån jeg ser det kan man ikke dette fordi siden endrer seg etter at den er lastet. Kan ikke komme på noe mer tåpelig enn å gjøre dette med javascript akuratt nå altså. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Hvis du bruker et header-rotate-script så må jo kode kjøres for å få det tilfeldig. Har du "ordentlig" page-caching så cacher den mest sannsynlig hele siden og lagrer i en fil (i hvert fall det som er mest effektivt). Men hvis du kun har et bilde som hører til siden, så gjør det ingenting Men jeg er helt enig i at man ikke burde bruke Javascript til dette. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Slik jeg forsto problemet var det en underside som hadde annen header. Altså vil ikke javascript hjelpe noen ting. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Screenshoot Captor - link til program - freeware. Glimrende. Takk. Funker supert. Hva synes folk om CSS animasjon? Selv synes jeg det egentlig hører mer hjemme i javascript. Dessuten synes jeg animasjoner er en uting til alt annet enn der brukeren faktisk klikker på noe eller det dukker opp/forsvinner noe på skjermen som trenger å få fokus. Og det er situasjoner man uansett må bruke javascript. Huff. Vanskelig å skrive. Merkelig hvordan én liten finger ute av spill kan gjøre ting så mye vanskeligere. Endret 28. november 2007 av JonT Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Guy uses Opera Mini and gets disqualified from unemployment claim Endret 28. november 2007 av Ståle Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Verden blir snart en sær plass å være. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Blir snart? Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Hva synes folk om CSS animasjon?Selv synes jeg det egentlig hører mer hjemme i javascript. Dessuten synes jeg animasjoner er en uting til alt annet enn der brukeren faktisk klikker på noe eller det dukker opp/forsvinner noe på skjermen som trenger å få fokus. Og det er situasjoner man uansett må bruke javascript. WebKit er så ufattelig bloat, måtte W3C holde seg langt unna disse forslagene. Animation minner meg om den o'store "Blink" taggen. Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 29. november 2007 Rapporter Del Skrevet 29. november 2007 Hvordan er det med SEO i forhold til Google Images? Hva bruker Google for å finne de "beste" bildene? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 29. november 2007 Rapporter Del Skrevet 29. november 2007 Hvordan er det med SEO i forhold til Google Images? Hva bruker Google for å finne de "beste" bildene? Fingern i jorda? -- Sitter å leker neger her jeg, fyller inn sån jævla spørreundersøkelse om kuer. Kommer til å bruke 6 timer på det idag Noen som vil tjene noen kr? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 29. november 2007 Rapporter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hvordan er det med SEO i forhold til Google Images? Hva bruker Google for å finne de "beste" bildene? "title" og "alt" i img-elementet, samt filnavn - ville jeg tro. EDIT: Jeg har egentlig ikke helt peiling. Men dette er den eneste logiske måte å gjøre det på - i mine øyne. Endret 29. november 2007 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 29. november 2007 Rapporter Del Skrevet 29. november 2007 Tror faktisk den tar hensyn til teksten rundt også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå