Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner jo det med mms og klip og lim. Men mms sendes jo ikke i usa. Og det er vel derfor det også ikke er på iphone fra starten av. Men at det ikke ble lagt inn da den kom til Europa er selvfølgelig dårlig. Ja jeg er enig i at det er noen mangler på den, men jeg er ikke enig i at den er dårlig.

Lenke til kommentar

iPhone vinner på et punkt og det er grensesnittet.

På nesten alle andre områder er andre telefoner bedre.

 

Spørsmålet er hvor mye man er villig til å gi for opplevelsen og effektiviteten man får av et bra grensesnitt. For meg er det utvilsomt verdt det.

 

EDIT: Samt brukervennligheten. Selv om den ikke er like viktig for personene her.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Jeg prøvde en iPod Touch i forrige uke en gang, og brukte over dobbel mengde tastetrykk, venteperioder og "hvor er jeg nå"-øyeblikk enn på en vanlig iPod Classic. Jeg har ingen tro på at en ren touchscreen-telefon (selv iPhone) er mer effektiv en en godt oppsatt telefon med skikkelige hurtigtaster. Min gamle k610i er satt opp med greie hurtigtaster: ett trykk, så er Opera Mini oppe, ett trykk så har jeg kamera igang, ett trykk for å starte/stoppe musikk, et trykk for å skrive en melding osv. Uansett hvor vakkert Apple lager UIet er et tasteløst mobil-UI nødvendigvis mindre effektivt enn et med hurtigtaster. :)

 

Det skal også nevnes at min heller utdaterte k610i er vesentlig heftigere enn iPhone, rent teknisk/teknologisk sett.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Uansett hvor vakkert Apple lager UIet er et tasteløst mobil-UI nødvendigvis mindre effektivt enn et med hurtigtaster. :)

Bra poeng der. Men kommer litt ann på hva man skal bruke den til. Vanlige mobiler er ikke spesielt effektive når man skal bla nedover lange musikklister eller navigere rundt på kart og nettsider (uten small screen rendering).

Lenke til kommentar

Akkurat dét er eit ganske labert argument, iallfall i denne tråden, kor folk flest har grei teknisk innsikt.

Men eg er enig - den einaste grunnen til at eg fortsatt bruker den som telefon er at eg digger iPod-delen (...samt resten av det grafisk nydelige grensesnittet), og eg har ikkje lyst til å ha fleire dingser i lomma.

Nokia E61 er heilt klart den beste telefonen eg nokon gong har hatt/prøvd. RIM Blackberry sin epost-funksjonalitet er kanskje hakket betre, men til telefoni og sms knuser E61 det meste.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at den er kjip å skrive på – det fungerer utmerket i mine øyne. For min del er de to eneste reelle problemene at det ikke finnes noen form for klipp/lim, og at jeg ikke får satt over telefonsamtaler. Gjør at jeg til dels har problemer med å bruke telefonen på jobb.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner jo det med mms og klip og lim. Men mms sendes jo ikke i usa. Og det er vel derfor det også ikke er på iphone fra starten av. Men at det ikke ble lagt inn da den kom til Europa er selvfølgelig dårlig. Ja jeg er enig i at det er noen mangler på den, men jeg er ikke enig i at den er dårlig.

 

Har aldri sagt den er dårlig, har kun sagt/antyda at den er hypa til skyene uten grunn.

 

iPhone vinner på et punkt og det er grensesnittet.

På nesten alle andre områder er andre telefoner bedre.

 

Word.

 

Det å ha responsive taster (sometimes called "Buttons" :D) er og uunnværlig i ein telefon i mine auge. Korleis kan du styre musikken frå lomma om du har ei heilt blank overflate å forhlde deg til?

Lenke til kommentar
Uansett hvor vakkert Apple lager UIet er et tasteløst mobil-UI nødvendigvis mindre effektivt enn et med hurtigtaster. :)

Bra poeng der. Men kommer litt ann på hva man skal bruke den til. Vanlige mobiler er ikke spesielt effektive når man skal bla nedover lange musikklister eller navigere rundt på kart og nettsider (uten small screen rendering).

 

Selvfølgelig er det punkter touch-UI kan gjøre (og gjør) det bedre, men å gå amok i den ene eller andre retningen funker som regel veldig dårlig. Hadde de hevet på et lite qwerty-tastatur en eller annen plass og/eller noen snarveis-knapper på sidene hadde trolig iPhone blitt mye bedre i bruk.

Lenke til kommentar

http://www.alistapart.com/issues/249

 

Er eg for seint ute kanskje? "Understanding Web design" var god lesning nonetheless. Den andre var ikkje fullt så bra IMO.

 

Den største tabben med iPhone er kanskje minijack-inngangen; det er for trangt rundt holet til at svært, svært mange headsett rett og slett ikkje går ann å koble til. DET er premiefeil, det.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...