Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å vite folks synspunkt ang semantikk på to ting:

 

1. Hvis man lager breadcrumbs på sida si, hvordan skal den formateres synes dere? Det passer liksom ikke med p, heller ikke med liste siden det ikke er en liste. Synes heller ikke at man bare kan ha det i en div heller. Det må være en tag som beskriver inneholdet, og jeg finner ikke en. Det nærmste jeg kommer er address, men det er heller ikke 100% riktig.

 

2. Hva synes dere om nettsider med noen linker i footer, som feks. hw.no (kontaks | om oss etc). Er det noen andre enn meg som synes at dem linkene burde formateres i en liste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst å vite folks synspunkt ang semantikk på to ting:

 

1. Hvis man lager breadcrumbs på sida si, hvordan skal den formateres synes dere? Det passer liksom ikke med p, heller ikke med liste siden det ikke er en liste. Synes heller ikke at man bare kan ha det i en div heller. Det må være en tag som beskriver inneholdet, og jeg finner ikke en. Det nærmste jeg kommer er address, men det er heller ikke 100% riktig.

 

2. Hva synes dere om nettsider med noen linker i footer, som feks. hw.no (kontaks | om oss etc). Er det noen andre enn meg som synes at dem linkene burde formateres i en liste?

 

1. Der finst vel ikkje noko passande element i HTML 4.01, så ... bruk det du sjølv føler er mest riktig. That's my advice.

 

2. Ja, det burde vere ei liste. Er ei liste med lenker sjølv om den står horisontalt, uansett kvar på sida den er :)

Lenke til kommentar
Helt teknisk sett ville vel en fler-nivå-liste vært det "riktige" å bruke til breadcrumbs, selv om det kun er et element for hvert nivå i lista. Noen andre som er med meg på den?

Hmm, det der er ikke dumt.

 

Noen som vet om det kommer at være allmenn støtte for HTML5 i vår generasjon?

Lenke til kommentar

Flernivåliste med et element for hvert nivå er det mest riktigte som clvn nevner. Men ikke så praktisk.

 

Jeg ville lagt det i en liste:

<ul class="breadcrumbs">
<li><a href="#">Arkiv</a>-</li>
<li><a href="#">Html</a>-</li>
<li><a href="#">Semantikk i hverdagen</a></li>
</ul>

 

The seven rules of unobtrusive JavaScript

Endret av Steinmann
Lenke til kommentar
En tommelregel er at alt som listes opp uordnet, er nettopp det, en liste.

 

En breadcrumb kunne vært ordnet. Det er i alle fall en liste :)

Hadde det vært en faktisk breadcrumb, altså hvor du har gått, og ikke hvor i hierarkiet du er ville det vært ordnet etter min mening.

 

-

 

http://www.simplebits.com/notebook/2004/02/04/sqxii.html

http://www.simplebits.com/notebook/2004/02...conclusion.html

Lenke til kommentar
Helt teknisk sett ville vel en fler-nivå-liste vært det "riktige" å bruke til breadcrumbs, selv om det kun er et element for hvert nivå i lista. Noen andre som er med meg på den?

Hmm, det der er ikke dumt.

 

Noen som vet om det kommer at være allmenn støtte for HTML5 i vår generasjon?

 

Om ein skal bruke liste til breadcrumbs må jo den nesten vere ordna, og sjølvsagt må brødsmulane i utgangspunktet ha ein fin struktur i forhold til hierarkiet på sida.

Lenke til kommentar
Helt teknisk sett ville vel en fler-nivå-liste vært det "riktige" å bruke til breadcrumbs, selv om det kun er et element for hvert nivå i lista. Noen andre som er med meg på den?

Hmm, det der er ikke dumt.

 

Noen som vet om det kommer at være allmenn støtte for HTML5 i vår generasjon?

 

Om ein skal bruke liste til breadcrumbs må jo den nesten vere ordna, og sjølvsagt må brødsmulane i utgangspunktet ha ein fin struktur i forhold til hierarkiet på sida.

Den vil jo ikke være ordnet etter hvordan man har beveget seg, men etter hvordan siden er oppbygget. Jeg synes derfor det vil bli feil å si det er en ordnet liste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...