Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Språkrådet burde vel strengt tatt ta dette opp til vurdering? Har aldri hørt noen som sier "en design" og "designen", og da bør det heller ikke hete det etter min mening.

Jeg tror ikke din mening bryr Språkrådet så mye ;) Det kan muligens argumenteres for at det er en defacto standard, siden der er mange som bøyer det som intetkjønn. Men det er likefult feil så lenge den nye formen ikke opptas offisielt.

Lenke til kommentar
En jente høres også bedre ut en ei jente for mange, selv om sistnevnte er riktig

Nå kan vel alle hunkjønnsord også skrives med artikkelen en på bokmål. Så det er helt korrekt å skrive en jente, jenten.

Hay, den hadde jeg ikke fått med meg :blush: Bøyingsformen kommer jeg derimot til å benekte at er lov til the bitter end!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Men tror faktisk at "En design" blir riktig - uansett hvor teit det høres ut...

 

EDIT: Jeg må bli flinkere til å lese bakover i kaféen før jeg poster :ph34r:

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Hah, jeg syns jeg fikk et glimt av PT på TV2 nå i stad, fra stadion, med et stort glis. :wee:

Haha, ja. Plutselig fikk jeg 7-8 meldinger på 30 sekunder :wee:

Vi e berømte Brann fra Bergen!

Vi har vunnet serien i år!

Ja visst faen har vi det,

som i 1963,

mens vi lo av alle bønder i vårt land!

Men sykt så bra liv det var på Stadion og i byen i dag!

Endret av PT
Lenke til kommentar
Aaww, dere husket :love:

 

Hvorfor sier folk "designen"?

Fordi det heter en design?

 

 

Men det heter vel "et design"?. Så dere designet til xxx? Kan ikke forestille meg at det heter "så dere designen til xxx?"

 

Kim...

Hvilken del av linken var det du ikke forstod? :)

 

edit; Arve: et forum, flere fora ;)

 

Jeg ble ikke så mye klok av linken din. Men forsøkte på nytt nå å søke på "designet og designen" Da fikk jeg opp bøyeform osv som gjorde meg klokere. Men det er ikke språkrådet som bestemmer utviklingen av det norske språket. Det har det aldri vært og det kommer det heller aldri til å være. Hadde det vært slik så hadde vi snakket gammel-norsk fortsatt. Det er flott at flertallet faktisk har litt makt. Her må jeg bare innrømme og si at jeg synes språkrådet har baisjet på leggen nok en gang. :innocent:  

 

Har aldri hørt noen bruke ordet "designen". Og håper jeg aldri vil komme til å høre det heller.

 

Kim...

 

NB: Det er alltid gøy å lære noe nytt anyway. Selv om det er en overraskelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...