Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Vel, i dokumentet er fortsatt stikktittelen som her sier hvilken serie artikkelen tilhører, av mindre viktighet enn selve tittelen i mine øyne. Jeg tenkte på din framgangsmåte rett etter at jeg posta forrige innlegg, Henrik, og tror det kan være den greieste løsningen.

 

Tor er ikke helt med på at stikktitler kan befinne seg under en hovedtittel også visuelt. Jeg har imidlertid sett det mange ganger i magasiner osv., uten at jeg klarer å lage et konkret eksempel til Tor, som er midt i trassalderen nå. Anyone? Stikktitler betyr jo ikke 'tittel før tittelen', men tilleggstittel. I alle fall i mitt hode.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir litt det samme. Tittelen for artikkelserien er på en måte nyttig informasjon, men sakens tittel er fortsatt av større viktighet i mine øyne.

 

Heile poenget med hN-elementa er jo å lage ein hierarkisk struktur i sida, noko du bryt dersom du miksar om rekkefølgen.
Er det hele poenget? Syns det høres litt snevert ut. Nivået sier ergo ingenting om viktigheten til tittelen om den ikke er plassert i et riktig hierarki, sånn som du ser det?
Lenke til kommentar

I strukturell samanheng ville eg fortsatt gitt tittelen til serien h2, og sakens tittel h3. Tenk deg at du les det heile uten noko stilisering, aka kun rein HTML. I så tilfelle vil det i mine auge vere logisk å først fortelle brukar ca kva artikkelen som kjem handlar om eller er, altså "serietittel" først. Deretter spesifisere det nermare med ein "artikkeltittel". You see?

 

Altså ikkje kun gå på vikgithet nødvendigvis, men òg på kor "spesifisert" tittelen er. Jo lengre ned i hierarkiet, jo meir spesifisert blir det - høgare oppe er tittelen meir "generell".

 

My few cents...

 

Hein: Greit, ikkje heile poenget, men ein stor del av det =P

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Det er bare en måte å gjøre det på.
Som alltid finnes det sikkert minst 346 forskjellige måter. :)

 

Stikktittel er h3, hvordan det ser ut har med css å gjøre.
Det blir vel det som blir konklusjonen, tenker jeg, selv om det ofte kan være litt vanskelig å se på rekkefølge av tekstelementer som en visuell ting som skal løses med CSS.
Lenke til kommentar
Altså ikkje kun gå på vikgithet nødvendigvis, men òg på kor "spesifisert" tittelen er. Jo lengre ned i hierarkiet, jo meir spesifisert blir det - høgare oppe er tittelen meir "generell".
Vet ikke om jeg kan slå meg til ro med det. Spesifisering spiller en mye mindre rolle enn nivå/viktighet av en tittel i mine øyne. En artikkelserie er langt på vei en nokså statisk ting, og sett fra publisererens synspunkt tror jeg han ønsker mer fokus på tittelen til den siste saken i serien, altså mer vekt på denne, enn at serieoverskriften skal få like mye vekt som før. Igjen, for meg er artikkelserien en bit med nokså viktig - men ikke uunværlig - informasjon. Er det en matspalte er det for meg viktigere å vite om det er en biff eller om det er kokt jakmelk fra indre Himalaya, da sistnevnte ikke frister like mye. Det er med andre ord tittelen for saken jeg baserer min beslutning på (om jeg skal lese mer av saken eller la være) enn min generelle 'interesse' for mat.

 

Særlig når vi tenker en side som aldri står i ro, som en avis i dette tilfellet, ville jeg tro at det er viktigere å fokusere på de nåværende sakene enn på hvilke artikkelserier avisen til enhver tid har. Tenker også litt SEO oppi det hele.

 

Har på følelsen at dette ble rotete.

 

Så en tittel på en artikkelserie burde ikke ligge over selve artikkelen. I og med at albumtittel ligger over fotografiets tittel mener jeg det burde være slik med artikler òg.
Forskjellige praksiser her også. Ofte er du herlig svart-hvitt og kan ikke forestille deg at andre gjør det på en annen måte enn deg selv / det du har sett. :)

 

Bra du trekker konklusjoner, Hein
For min egen del, ja. Har jeg sagt jeg uttaler meg for hele kafeen, eller for webmiljøet i verden generelt?
Lenke til kommentar

Jeg syns det er viktigere å framheve at du er bedre enn Tor, Arve ;)

 

Men uansett, eksempelet ditt var litt dårlig siden det i det tilfellet er en stor tittel først og en liten etterpå, det visuelle skaper ikke problemer for outline eller noen ting.

 

Jeg ville nok uansett ha valgt å gjøre det omvendt, fokusere på sakens tittel og nevne at den tilhører serien som en bit med mindre viktig informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...