Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

For å ta et praktisk eksempel, se på Lovdata.

Et søk etter 'Kjøretøyforskriften' fra hovedsiden gir 94 treff, der selve lovteksten er treff nummer 94, og befinner seg på side 2.

Mange av de 92 endringene som er listet opp før er jo kritiske.

 

Å måtte bla til side 2, evt ta et nytt søk med annen sortering fra det første søket er unødvendig i mine øyne.

 

 

Edit; Argh.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bygd opp på samme måte som i våre manuler virker det som. Mulig det ikke virker logisk for deg,  men i alle fall for oss som holder på med fly er det vesentlig at vi får revideringene først.

 

For å ta et daglig eksempel fra min arbeidsplass. Dog forklart slik at dere forstår det. 

 

"Opprinnelig så skal en reparasjon gjøres med spiker. En endring tilsier at dette var en utrolig dårlig løsning og etter endringen skal den gjøres med bolter."

Dette er en såkalt kritisk oppdatering. Som er viktig at mekaniker blir informert om før selveste reparasjonen.

Endret av Kim T
Lenke til kommentar
Får han da dokumentet står det vel der at det skal gjøres med bolter

 

Nei det gjør ikke det på det opprinnelige dokumentet. Fordi det er gyldigheten som teller her. En reparasjon kan være gyldig eller ikke gylding. Da må man bla i endringene for å se om den er gyldig i henhold til den og den datoen.

 

For å forklare på en lettere måte. Det kan være mange forskjellige versjoner av reparasjonene som er gjort. Det betyr ikke at den første er ugyldig.  Men at ved en ny reparasjon så skal den nyeste versjonen gjøres.

 

Eller for å forvirre dere litt. Det kan være andre ting som spiller inn. For å bruke deres "termer" så blir det en if/else kontrollstruktur som avgjør hvilken versjon/revisjon som skal brukes.

 

Forvirringen komplett? hehehe... For dere kan det virke ulogisk men for oss som jobber med et slikt "system" er det eneste løsningen. Jeg sier ikke at det ikke kan gjøres på en annen måte. Men jeg kan ikke se at det kan gjøres på en bedre måte pr. dags dato.

 

Kim...

Endret av Kim T
Lenke til kommentar
Hvorfor oppdateres ikke bare dokumentet også?

 

Forklarte jeg det så dårlig i forrige innlegg. :( Skal gjøre et nytt forsøk.

 

En reparasjon har 1 basis "oppskrift".

 

For å finne ut av hvilken "oppskrift" man skal bruke må man lese revisjonene.  I vårt tilfelle så må vi ha utgangspunkt i at den basisoppskriften ikke er gyldig. Det btyr heller ikke at siste revisjon er gyldig. Men som grunnregel er det det. 

 

Tror kanskje jeg bare gjør trådstarter(EDIT: Vi var vist i webkaféen, mener Marvil) enda mer forvirret. Men jeg bruker dette daglig i mange manualer og tegninger. Og mitt tips er å komme med revisjonene først. :yes:  Hva han velger å gjøre får bli opp til han selv. ;)

Endret av Kim T
Lenke til kommentar
Får han da dokumentet står det vel der at det skal gjøres med bolter

 

Nei det gjør ikke det på det opprinnelige dokumentet.

Så endringene kommer ikke inn i det originale dokumentet på din arbeidsplass?

 

Uten at jeg vet noe om flyreperasjoner eller hva i all verden du jobber med, men jeg ser for meg at å oppdatere den originale rutinen hadde fungert fint (skjønner ikke helt hva du prøver å forklare at dere gjør heller)?

Og i tillegg informere folk om når/hvor/hvorfor det kommer oppdateringer.

Lenke til kommentar
Får han da dokumentet står det vel der at det skal gjøres med bolter

 

Nei det gjør ikke det på det opprinnelige dokumentet.

Så endringene kommer ikke inn i det originale dokumentet på din arbeidsplass?

 

Uten at jeg vet noe om flyreperasjoner eller hva i all verden du jobber med, men jeg ser for meg at å oppdatere den originale rutinen hadde fungert fint (skjønner ikke helt hva du prøver å forklare at dere gjør heller)?

Og i tillegg informere folk om når/hvor/hvorfor det kommer oppdateringer.

 

Ja, jeg er flystrukturmekaniker i det daglige. Jobber med å reparere fly. Dermed bruker jeg manualer og tegninger og en standard som hele verden bruker når det gjelder dokumentasjon. Da tenker jeg på flybransjen.

 

Det vil ikke fungere å ha kun den siste revisjonen som gyldig. Siden det kan være årsaker/modifikasjoner som gjør at en tidligere revisjon er den som er gjeldende. Dermed må mekanikeren lese revisjonene for å finne ut hvilken som er den gjelde

de. Men føler det blir litt vanskelig å forklare det noe bedre enn det jeg har gjort et forsøk på lenger opp i tråden. Som sagt mitt tips er hvis revisjonene først. Det er en grunn til at dette blir gjort stort sett de fleste steder.

 

Hvis du ikke skal gjøre det hvorfor vise revisjonene i det hele? Da er det kun et dokument som er gjeldende?

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle er selve dokumentet gjeldende, ja.

Jeg har ikke noe aktuell situasjon jeg skal bruke det i, jeg er bare intressert i hva andre mener om slik f.eks Lovdata presenterer sine søkeresultat.

Jeg mener at når det søkes etter Kjøretøyforskriften på Lovdata, så bør selve forskriften komme tidligere enn på side 2, som treff nr 94, selv om de tidligere treffene absolutt kan relateres til forskriften.

Lenke til kommentar
For å ta et praktisk eksempel, se på Lovdata.

Et søk etter 'Kjøretøyforskriften' fra hovedsiden gir 94 treff, der selve lovteksten er treff nummer 94, og befinner seg på side 2.

Mange av de 92 endringene som er listet opp før er jo kritiske.

 

Å måtte bla til side 2, evt ta et nytt søk med annen sortering fra det første søket er unødvendig i mine øyne.

 

 

Edit; Argh.

 

Det der blir feil.

 

Når du søker på lovdata.no søker du i lover, regelverk, oppføringer i lovtidend samt noe (enn så begrenset) rettspraksis. Alle endringer til en forskrift er oppført i norsk lovtidend og er særdeles relevant når du skal søke. Dersom jeg forstår din frustasjon rett ønsker du kun å få opp loven evt. regelverket (den aktuelle forskriften i sin helhet), dette kan du enkelt gjøre ved å klikke "Regelverk" når du skal søke.

 

Jeg forstår problemstillingen din -- men i vår juridiske verden har vi det helt bra med lovdata slik den er, ellers takk. :)

Endret av Robbiedeluxe
la til smilefjes :)
Lenke til kommentar

Noen som har hørt om Crystone Webhosting?

Driver å får fakturaer på andersmoen.com fra de, selv om jeg aldri har bestilt fra dem...har bestilt fra PowerHost for en stund sida

 

Nå prøver jeg å få de til å slutte, og alt jeg får til svar er sånn som

"Kan du ikke bare si at du tok feil og beklage?"

 

Hva faen? Har jo aldri besøkt hjemmesida deres før, før disse dumme mailene fra dem..er ikke noe å legge skjul på at tonen min begynner å bli ganske frekk til dem, når de sier at det jeg som tar feil og sånn...merkelige greier.

 

Edit:

Når jeg sitter her å tenker meg om, så må jeg innrømme at det er morsomt å argumentere mot dem, spesielt når de tar 120 % feil, men likevel nekter å innrømme det

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar

Anders: Det kan ikke være så enkelt at Crystone er en registrar som PowerHost benytter seg av?

 

I tilfelle driter du bare i mailene, eller svarer at hva de enn vil deg så er det en sak mellom PowerHost og Crystone.

 

 

Hmm, vet ikke om Crystone og Enom har noe med hverandre å gjøre. :p

Bare drit i fakturaene og i å svare ;D

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
For å ta et praktisk eksempel, se på Lovdata.

Et søk etter 'Kjøretøyforskriften' fra hovedsiden gir 94 treff, der selve lovteksten er treff nummer 94, og befinner seg på side 2.

Mange av de 92 endringene som er listet opp før er jo kritiske.

 

Å måtte bla til side 2, evt ta et nytt søk med annen sortering fra det første søket er unødvendig i mine øyne.

 

 

Edit; Argh.

 

Det der blir feil.

 

Når du søker på lovdata.no søker du i lover, regelverk, oppføringer i lovtidend samt noe (enn så begrenset) rettspraksis. Alle endringer til en forskrift er oppført i norsk lovtidend og er særdeles relevant når du skal søke. Dersom jeg forstår din frustasjon rett ønsker du kun å få opp loven evt. regelverket (den aktuelle forskriften i sin helhet), dette kan du enkelt gjøre ved å klikke "Regelverk" når du skal søke.

 

Jeg forstår problemstillingen din -- men i vår juridiske verden har vi det helt bra med lovdata slik den er, ellers takk. :)

Nja, du misforstod deler av hensikten min.

Jeg syns det er bedre å ranke lovteksten som treff nr 1, og deretter ramse opp endringene, ikke omvendt slik som i dag. Jeg vil ikke kun få opp lovteksten.

 

Der jeg jobbet før brukte jeg Lovdata en del pga mye regler, og da irriterte jeg meg grønn hver gang jeg måtte bla nedover for å finne hele lovteksten når jeg søkte etter navnet på den.

 

 

Håhå, med en gang Anders spør et uskyldig spørsmål nå for tida, blir folk nervøse for at Norge.no skal blande seg inn og ødelegge favorittsidene, ser det ut til. :p
Pr nå har jeg flybransjen og Lovdata på todo-lista mi her. :mrgreen: Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...