Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne siden er jo et godt eksempel på hvor forferdelig JavaScript kan brukes. Noen som klarer å finne ut hvor jeg kommer når jeg trykker Timeplaner i venstremenyen?

 

Det nettstedet faller på Norge.no sine kvalitetskriterier pkt 1.1 og 1.6. Og det er jo et offentlig nettsted. Det samme gjør delvis hist.no (som også er offentlig). Dvs. de har delvis "fallback" gjennom undermenyer til venstre på neste nivå. Skal vi være svært pirkete har ikke det offentlige lov til å designe nettsteder slik at de kan diskriminere brukere.

 

Enig med Steinmann, det å lage hele javascript baserte menyer er en uting. Greit nok at 97 % har javascript på, men å lage sider nesten unavigerbare uten javscript er håpløst.

Lenke til kommentar
Denne siden er jo et godt eksempel på hvor forferdelig JavaScript kan brukes. Noen som klarer å finne ut hvor jeg kommer når jeg trykker Timeplaner i venstremenyen?

 

Det nettstedet faller på Norge.no sine kvalitetskriterier pkt 1.1 og 1.6. Og det er jo et offentlig nettsted. Det samme gjør delvis hist.no (som også er offentlig). Dvs. de har delvis "fallback" gjennom undermenyer til venstre på neste nivå. Skal vi være svært pirkete har ikke det offentlige lov til å designe nettsteder slik at de kan diskriminere brukere.

 

Enig med Steinmann, det å lage hele javascript baserte menyer er en uting. Greit nok at 97 % har javascript på, men å lage sider nesten unavigerbare uten javscript er håpløst.

Dine sider hos Lånekassen sine nettsider er også avhengig av Javascript. Lanekassen.no fikk 5 av 6 stjerner hos Norge.no. Jeg sendte klagebrev om dette. :p

Lenke til kommentar
Denne siden er jo et godt eksempel på hvor forferdelig JavaScript kan brukes. Noen som klarer å finne ut hvor jeg kommer når jeg trykker Timeplaner i venstremenyen?

 

Det nettstedet faller på Norge.no sine kvalitetskriterier pkt 1.1 og 1.6. Og det er jo et offentlig nettsted. Det samme gjør delvis hist.no (som også er offentlig). Dvs. de har delvis "fallback" gjennom undermenyer til venstre på neste nivå. Skal vi være svært pirkete har ikke det offentlige lov til å designe nettsteder slik at de kan diskriminere brukere.

 

Enig med Steinmann, det å lage hele javascript baserte menyer er en uting. Greit nok at 97 % har javascript på, men å lage sider nesten unavigerbare uten javscript er håpløst.

Dine sider hos Lånekassen sine nettsider er også avhengig av Javascript. Lanekassen.no fikk 5 av 6 stjerner hos Norge.no. Jeg sendte klagebrev om dette. :p

 

Ikke dumt. Etter det jeg har forstått (uofisielle kilder), er man ikke like streng i bedømmingen når det gjelder interaktive tjenester der javascript brukes for validering etc. Også Altinn bruker mye Javascript og Java. Samtidig er det slik at sider med en eller to slike "feil" kan være så bra på andre kriterier at de allikevel oppnår høy nok score til å få 5 av 6. Sjekk gjennom kriteriene så finner du ut at det går.

 

Men det er helt håpløst etter min mening at de ikke lager fungerende fallback. Satte for noen uker siden opp en spørreundersøkelse med vilkårstesting der det ikke er en linje javascript dersom Javascript er slått av. Løsningen er laget slik at man kan velge om testing skal skje enten hos klient (javascript) eller på server (PHP), eller om man skal bruke javascript med fallback til server. Husker jeg spurte utvikler om hvorfor den var laget slik. Krav fra nederlandske myndigheter svarte han.

 

@Lovskogen: Det er ingen jury. Nettsidene blir gjennomgått av en gruppe mennesker som har et meget bestemt kriterieskjema og bestemte verktøy som skal brukes til å teste med. Mener det bruker WAT blant annet.

Lenke til kommentar

Hva norge.no svarte:

Du tar opp ein viktig problemstilling, og peker på en svakhet ved vurderingene våre.

Våre vurderinger av offentlige nettsteder vurderer kun funksjoner som er tilgjengelig uten innlogging, og dette er grunnen til at "Dine sider" og bruken av javascript ikke har ført til trekk i poeng.

 

Syntes svaret jeg fikk fra lånekassen var litt idiotisk, rett og slett. Det skal da være fult mulig å lage en meny som fungerer som fallback uten JavaScript.

Menyen vil derfor bli endret slik at den vil tilfredsstille kravene til denne gruppen. Hvorvidt det lar seg løse uten bruk av Javascript vet vi ennå ikke, men den skal være tilgjengelig ved bruk av leselist (for blinde/svaksynte).
Lenke til kommentar
Orker ikke følge med en gang jeg altså... Igjen viser det at Lasse Berntzen ikke er noen god lærer, evt. er en god vranglærer.

Vi fikk han "kastet ut" som foreleser i systemutvikling da vi gikk der. Veldig kunnskapsrik innen det feltet, men ikke flink til å formidle som foreleser.

 

De har ikke sperra kaféen på jobben :evil:

*Finne NITH IP og fikle i adminkonsoll*

 

Hva synes folket om den nye Sol.

Bruker den aldri, men designet var i hvert fall litt bedre enn før.

Må helt ærlig innrømme at jeg synes våre forslag var bedre i sin tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...