Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Hvilken betydning i praksis (og hvordan er praksisen) har det at man ikke knytter <label> til spesifikke felt i et skjema med å bruke 'id'?

Blant oss dødelige spiller det vel liten rolle, men med mer avanserte hjelpemidler så spiller det vel muligens en større (og ikke minst viktig) rolle i mange sammenhenger?

 

Eks;

<label for="hest"> ... <input type=text" id="hest">

kontra

<label> ... <input type="text">

9586307[/snapback]

 

Har aldri sett at det har hatt praktisk betydning for vanlige brukere, men anbefalingene er å konsekvent bruke for og id (altså ditt første eksempel). Muligens at det har større betydning dersom <label> brukes etter <input>

 

I alle fall feiler alle mer avanserte WAI/WCAG tester på første nivå om man lar være. Derfor prøver i alle fall jeg å være konsekvent med å bruke for

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mavva: Las ein artikkel om dette her om dagen (hugsar ikkje lenkja akkurat no), og konklusjonen var at ein skal halde seg unna input inne i label. Bruk for-attributten. :)

9586379[/snapback]

Ser nå at eksempelet mitt bidro til en del misforståelser, så her kommer det litt mer utfylt;
<label for="hest">Hestenavn</label>

<input type=text" id="hest">

 

kontra

 

<label>Hestenavn</label>

<input type="text">

Stemmer sikkert som du sier, at det bør holdes utenfor, men lurte egentlig på hvilke forskjeller man opplever i praksis ved å droppe for-attributten.. :)

 

 

For oss vanlige dødelige er det vel også kjekt å bli brakt rett til feltet ved klikk på labelen. Dette kan enten oppnås ved å ha inputfeltet inni selve labelen eller ved bruk av lik id og for. Edit: Oja, var det eksempelet ditt var ment som ja, for/id vs. wrappende label, trodde du mente uten bruk av for/id vs. for/id.

 

Kan tenke meg at nettlesere for svaksynte / blinde drar fordeler av ordentlig markup her med 'relasjoner' mellom label og input, men vet ikke om det er nødvendig. Som regel vil elementene komme i en viss rekkefølge.

 

Jada, bare synsing herfra. Det er du som jobber i Norge.no. :p

9586397[/snapback]

Mente 'uten for/id' vs 'for/id', bare jeg som skulle spare tid og skrev litt klumsete. :)

Det er det jeg også tenker, at spesielt i de situasjonene vil dette kunne spille en viktig rolle, og derfor sett noen eksempler på hvordan forskjeller kan oppleves..

 

Har aldri sett at det har hatt praktisk betydning for vanlige brukere, men anbefalingene er å konsekvent bruke for og id (altså ditt første eksempel). Muligens at det har større betydning dersom <label> brukes etter <input>

 

I alle fall feiler alle mer avanserte WAI/WCAG tester på første nivå om man lar være. Derfor prøver i alle fall jeg å være konsekvent med å bruke for

9586679[/snapback]

Om label kommer etterpå har det mer å si som du nevner, på lik linje med at forklaringer/instruksjoner på skjemainnfylling gjerne bør komme FØR selve skjemaet. :) Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Vil det være hinsides all fornuft å lage nettsiden til Vestre Toten Kommune i 960px bredde? Har spurt om de har noen statistikker over antall 800x600 brukere, men det hadde de ikke. I Norge er andelen 1024x768+ brukere mange, men er allikevel litt usikker på hva slags maskinvare offentlige instanser og lignende sitter med? Det er så mye innhold som skal på forsiden at 960px sånn sett er den eneste riktige oppløsningen, men veldig synd hvis 30-40% får horisontal scroll. Og nei, på grunn av innholdet kan jeg ikke bruke fluid layout.

 

Håper noen kan hjelpe, eller har synspunkter på saken :)

Lenke til kommentar

Ville vel tro det er under 1 % så det burde gå greit, men unngå for all del en tekstbredde på over 750 px. Det er da det virkelig begynner å bli plagsomt med for liten oppløsning. Stor tekstbredde er dessuten heller ikke noe bra for lesbarheten med mindre man har meget stor fontstørrelse (>30 pt))

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...