Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke for svaksynte.

9520427[/snapback]

Det finnes andre metoder. Man kan tilrettelegge siden med andre metoder, samt at nettlesere det annerledes, som Opera med fullstendig zoom.

 

Synsleger bør ha skilter på sitt kontor som sier: "Er du svaksynt? Ikke bruk Internet Explorer. Det finnes langt bedre alternativer."

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

At Opera har en annerledes zoom-funksjon, betyr ikke at IE sin er idiotisk. Teksten blir tross alt tydeligere.

 

Jeg vil si at det er mer hensiktsmessig å tilrettelegge CSSen slik at nettlesernes zoom-funksjoner kan brukes, enn det å lage dedikerte stilark med høyere font-size. Det er enklere å ha én sentral kontroll, i stedet for å velge CSS på hvert bidige nettsted.

Endret av haugsand
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg ville også tro at mange svaksynte faktisk benytter seg av IE. Mtp. barn/undom på skoler og tilltak rundt om kring i landet. :)

 

EDIT: Det samme gjelder vel kanskje eldre mennesker som hverken har interesse eller kompetanse når det kommer til bruk av internett og pc, men benytter kanskje nettbank, enkel surfing osv. Og det er vel den eldre garden som har størst antall svaksynte PC brukere, ville jeg tro.

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Bedre å zoome inn på teksten og bli kvitt saker rundt (reklame o.l), eller?

9521058[/snapback]

Selv svaksynte leser litt mer enn bare nettaviser. På mange ikke-nettaviser er det faktisk en del nyttig innhold i hele de 1024 pixlene. Bare ta en titt på standardthemen til Diskusjon.no f.eks, eller hva med Gmail, Google Reader, It's Learning?.

Lenke til kommentar
Okai, Opera har genial pixel-zoom, men Firefox, forstørrer ikke den teksten, em eller px? Skal finne fram den presantasjonen, må bare se en episode Arrested Dev. og spise salaten min :)

9520647[/snapback]

Okey... Var bare et eksempel, og på ingen måte et forsøk på å fremme Opera. Poenget var at det kan gjøres annerledes. Å kun endre på tekststørrelse i IE kan gi mange rare resultater, og dermed helt feil presentasjon i forhold til det som var tenkt. Er vel hovedgrunnen til at jeg foretrekker å "låse" teksten.

De svaksynte kan bruke tekstoppleser, surfe med eget tilgjengelighetsoppsett (custom CSS som ikke endrer seg uansett side) eller finne seg en spesialleser.

Er forøvrig ikke bare nettet de svaksynte må tilpasse seg. Gjelder alle ting i samfunnet, som trafikkbildet, aviser, TV, opplysningsskil osv.

Selvsagt kan vi gjøre det beste for å tilpasse oss svaksynte, men ikke overdrevent mye. Det finnes nok av verktøy dem kan ta i bruk for å gjøre ting enklere for seg.

Å sitte i 2007 og tilpasse seg en utgått og gammel nettleser er ikke noe jeg gidder. Det forhindrer bare tuviklingen. Men jeg gidder å sørge for at en nettside ser helt identisk ut i IE 6 som i IE 7, Opera og Firefox mm. Men der går også grensen.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at kanskje "Kiman" ligger best ann til å bli tatt inn, eller neitakk - om han noengang får full aksept av de andre enn meg :-P

9518844[/snapback]

:)

 

Har vært i møte med assisterende rådmann i Vestre Toten kommune i dag, og han ønsker ny nettside i tillegg til en helt ny grafisk profil. Spennende, men svært utfordrende oppdrag! Skal snakke videre med han om publiseringssystemet deres, men han mente det var mulig å kunne kombinere to publiseringssystemer ved at man brukte det gamle publiseringssystemet på postlister osv(det er allerede skilt ut som en egen nettside) og et annet for informasjon og nyheter som angår beboerne i Vestre Toten. Egentlig en ganske god ide, selv om jeg ser for meg et vanvittig styr når man må logge seg inn på to forskjellige steder etter hva man skal publisere. Hva tror dere om dette? Fikk for øvrig frie tøyler, tror det kan bli utrolig gøy :)

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...