Kiman™ Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Høres jo positivt ut. Skal i møte med et par representanter fra kommunen på tirsdag, så får jeg høre hva de sier Hva slags avtale de har med leverandøren for denne nettløsningen har jo også litt å si. Litt synd hvis de har betalt for dette systemet frem til 2015. Men da satser jeg på å gjennomføre dette Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Tor, hvordan går det med artikkelen om typografi du skulle skrive? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Er ferdig med en innledende artikkel om tekst og innhold på web generelt. Også er jeg ferdig med utkastet til første generelle artikkel i serien. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Skal kanskje redesigne nettsidene til min hjemkommune, men er litt skeptisk til å kaste meg over dette oppdraget. De bruker IBM/Lotus Databaser og det relativt ukjente filformatet nsf. Dette må jo bare byttes ut, ser virkelig ikke poenget med dette. De poster nyheter på forsiden og oppdaterer innholdet på andre sider, WP kan lett ordne dette. Men hvordan i helsike kan jeg få nyhetene fra deres hjemmeside over til WP? Ikke sikkert det er mulig en gang, men vil høre hva dere tror. http://www.vestre-toten.kommune.no 9506502[/snapback] Vestre Toten bruker en Lotus Domino basert webserver/publiseringsløsning, det er den som medfører at man har .nsf som extension (det er i realiteten tilsvarende WP sine .php, og .net sin .asp). Og det er faktisk ikke så ukjent, er ikke så få løsninger i Norge (særlig på kommunesiden) som kjører Domino. Hovedgrunnen til dette er at de i bruker enn arkiv/administrasjonsløsning som heter Kontor2000 (IBM). Etter som jeg vet, videreutvikler ikke IBM webserver/publiseringsdelen av Domino. WordPress mangler alt for mye funksjonalitet til å kunne fungere som publiseringsløsning for en kommune, du må nok over på langt tyngre verktøy. Det er en del krav knyttet til interaktivitet, nettbaserte tjenester og sikkerhet som må tilfredstilles, og som ikke WP har. F.eks integrasjon av postlister. Tror sikker mange er enkelt, men pga spesifikke krav til løsningen som inneholder disse, er det det stikk motsatte. Jeg ville ikke en gang vurdert det, bør nok på løsninger som TYPO3, eZ Publish av OP (fordi disse fungerer mot de fleste databaser), og EpiServer, CoreTrek, Escenic av kommersielle. Men det skal være mulig å integrere de fleste design i Domino, selv om det er litt krøkkete etter det jeg har fått forklart. Database er vanligvis DB2 eller Oracle, tror ikke det er enkelt å få WP til å kommunisere med noen av disse uten å skrive et komplett API-lag, noe som er svært tidskrevende. Løsningen er nok levert av IBM (teknisk), og både DK-digital og ConCrea er/var IBM selskaper/partnere, og er vel 100 % integrert i dag (ikke DK digital) Endret 16. september 2007 av Bolson Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Da er ikke det noe å satse på i hvert fall. Ble litt skeptisk nå, det må jeg si. Det er en konkurranse på skolen om å lage den beste visuelle profilen for Vestre Toten Kommune, og da må jo selvfølgelig også nettsiden passe inn i denne profilen. Hvis det er vanskelig å integrere design i denne publiseringsløsningen blir det jo bare dritt. Så det jeg isåfall burde satse på er å lage en template til Domino? Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Lagd avataren din selv, -Kiman-? Har fryktelig lyst til å lære meg ilustrator og trenger derfor noen gode sider for artikler. Anyone? Edit: Noen som har erfaringer på MovableType her? Lurer litt på hva jeg skal bruke som system for en side jeg lager. MovableType kjører på hele 4000 filer, så regner med at det er endel kraftigere. Spørsmålet er om jeg trenger den funksjonaliteten. Endret 16. september 2007 av Sono Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Da er ikke det noe å satse på i hvert fall. Ble litt skeptisk nå, det må jeg si. Det er en konkurranse på skolen om å lage den beste visuelle profilen for Vestre Toten Kommune, og da må jo selvfølgelig også nettsiden passe inn i denne profilen. Hvis det er vanskelig å integrere design i denne publiseringsløsningen blir det jo bare dritt. Så det jeg isåfall burde satse på er å lage en template til Domino? 9508007[/snapback] Ikke nødvendigvis vanskelig for de som kan det. Men som du sikkert vet bruker ulike publiseringsløsninger svært ulike "template" metoder, der noen krever relativt mye med koding i selve systemet, mens andre har svært elegant metodikk. Og at jeg har hørt at det er krøkkete er bare mine ord (men Domino løsningene rundt omkring indikerer også at så kan være tilfelle). Du bar uansett lage et utkast til hvordan nettsidene bør se ut, men da som enten en PSD-fil eller rein html, så kan leverandøren (som bør kunne systemet), ha slitet med implementasjonen. Det er sjelden en aktør som f.eks en kommune, bytter ut publiseringsløsningen selv om visuell profil skal endres (det koster ofte litt i meste laget). Da er de i utgangspunktet misfornøyd med løsningen, og ville byttet uansett. Hadde jeg fått oppdrag/eller skulle delta i en konkurranse vedrørende visuell profil, hadde jeg klart laget forslag til nettsider med den profilen. Men jeg hadde laget det først som rein PS. Det er også det de mange av de grafiske byråene gjør, jeg får i alle fall designet i PSD-format, og koder malene selv. @Sono: Følgende søk på Google gav noe å starte med. Google søk - Illustrator tutorials. Ellers bestemmer ikke antall filer nødvendigvis funksjonaliteten eller egnetheten. Sett først opp en liste med hva du trenger av funksjonalitet i dag og framover. Sjekk så mulig funksjonalitet og enkelhet hos ulike CMS/Blogsystemer, så finner du nok fram til aktuelle kandidater. Endret 16. september 2007 av Bolson Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 ...9508630[/snapback] Det som kan skje om du lar de ta seg av implementasjonen er at designet ditt blir gorked up deluxe - ikke akkurat noe ønsket situasjon. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 ...9508630[/snapback] Det som kan skje om du lar de ta seg av implementasjonen er at designet ditt blir gorked up deluxe - ikke akkurat noe ønsket situasjon. 9508806[/snapback] Fullt klar over det, men det er i utgangspunktet oppdragsgiver (her kommunen) som må påse at avtalen er klar nok på dette området. Med skikkelige avtaler bruker dette å gå helt greit, da leverandøren ikke har mulighet til å ta shortcuts og må gjøre skikkelig arbeid. At det kan bli kode som inneholder mer "div-er" enn ønsket og annet man som "puritist" ikke liker er en helt annen skål, og noe man bare må godta i denne sammenheng. Et PS i denne sammenheng. Jeg har vært rådgiver for en del organisasjoner når det gjelder valg av større publiseringsløsninger (vi snakker her om pris fra 300 000 og oppover). Hovedoppgaven har blant annet vært å sikre WAI, kodekvalitet og validering (W3C), samt identisk visning i ulike nettlesere. Det har aldri vært problem å få gode nok løsninger, selv om leverandøren har bannet relativt mye i perioder over pirket i avtalen. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) OK FAEN TA ALTSÅ! Nå har jeg prøvd å sette opp følgende layout i to timer. Jeg klarer alt fint, til den røde, jævla sidebaren skal inn i bildet Jeg trenger noen CSS-eksperter til å hjelpe meg. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Greia skal være midstilt, inne i en wrapper liksom. Tusen takk du som gidder å hjelpe meg Endret 16. september 2007 av loathsome Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Lag en wrapper rundt #fill og #sidebar og float de til venstre og høyre? Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) 1. Lag Wrapper, Så lager du divs for alle rutene inni der. 2. Smell på bredder på alle rutene, clear: both; på den øverste og nederste. 3. Legg på float: left; på de to i midten. og pass på at breddene passer inne i wrappen. Beklager litt rask posting. Håper du tok den. Edit: Ikke raskt nok. Tid for å køye nå. Endret 16. september 2007 av Sono Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 (endret) Sånn? To før meg, men careface. Eg laga faktisk eit virkande eksempel! Edit: ok, IE ser ut til å føkke med doble margins, men du tar greia likevel. loathsome.htm Endret 16. september 2007 av Arve Systad Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 *gjesp* Endelig begynt å jobbe fast på kontoret nå. Jeg tror aldri jeg kommer til å venne meg til å begynne på jobb klokka 8... xD Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 *gjesp* Endelig begynt å jobbe fast på kontoret nå. Jeg tror aldri jeg kommer til å venne meg til å begynne på jobb klokka 8... xD 9509851[/snapback] Hehe, bare å legge seg tidligere det. Nå MÅ jeg i seng ellers er jeg dø imorgen. Somregel er jeg i seng før 11. Loath: Det designet burde du kunne klart alene.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Lekker den der. Absolutt. Eg burde vel legge meg snart eg òg, men..Sheesh, skule 0915 i morgon og fri etterpå - kvifor stresse? Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Sant nok, jeg burde lagt meg for lenge, lenge siden med tanke på at jeg aldri klarer å komme meg opp på mandags morgen... Men jeg må jo nesten på TK i morgen, med tanke på at vi har eksamen 12. oktober eller noe slikt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Jeg jobber bare hjemme om dagen, men har fortsatt ikke noe problem med å stå opp 0730 -0800 av en eller annen merkelig grund Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Rise and shine! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå