Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Opera er ganske kjente i norge og forholdsvis mye brukt som nettleser.

Kan noen si meg eller antyde noe på vei hva som gjør at ikke flere av de største norske nettsidene klarer å lage siden så skikkelig at den funker i Opera? F.eks aftenposten og deres tvguide. Dnb og deres nettbank.

9380591[/snapback]

Fordi dem mekker sidene sine med en nettleser som tolker koder feil som referanse. Når man retter seg etter en slik nettleser, vil det selvsagt ikke se likt ut i en nettleser som tolker kodene riktig. Ergo er det utviklerne, og ikke Opera, sin feil.

9380621[/snapback]

Ja, så langt hadde jeg skjønt. Men går de ikke på skole og lærer at det finnes flere nettlesere på markedet?

Endret av regga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ikkje kven går på skule? Dei store bankane forsvarar seg som regel med noke sikkerheitssvada, som at det ikkje er foreneleg med sikkerheitsløysingane deira om ein brukar andre metodar for å støtte fleire nettleserar. Dei fleste utviklerane av slik programvare kjem nok og frå den tida når man berre koda for IE.

Lenke til kommentar
Ja, så langt hadde jeg skjønt. Men går de ikke på skole og lærer at det finnes flere nettlesere på markedet?

9380645[/snapback]

Du trur det var god undervisning innen webdesign/webutvikling å få tak i når dei som no kanskje er 40-50 år som lagar sidene var yngre? Neppe. Og du trur dei har lyst å starte eit studie no? Neppe. Resultatet er at dei blir håplaust inkompetente samanlikna med generasjonen smo veks opp no. Det er iallefall litt av grunnen til det heile. :)

Lenke til kommentar
Opera er ganske kjente i norge og forholdsvis mye brukt som nettleser.

Kan noen si meg eller antyde noe på vei hva som gjør at ikke flere av de største norske nettsidene klarer å lage siden så skikkelig at den funker i Opera? F.eks aftenposten og deres tvguide. Dnb og deres nettbank.

9380591[/snapback]

Fordi dem mekker sidene sine med en nettleser som tolker koder feil som referanse. Når man retter seg etter en slik nettleser, vil det selvsagt ikke se likt ut i en nettleser som tolker kodene riktig. Ergo er det utviklerne, og ikke Opera, sin feil.

9380621[/snapback]

9380645[/snapback]

Inkompetanse er veldig utbredt på nettet (selv blant erfarne webutviklere), da "webdesigner", og "webutvikler" er titler og yrker som ikke krever noen formell utdannelse (og dermed ikke er vernet). De som holder på med Aftenpoften, VG og DnB var gjerne ferdigutdannet for 20 år siden, før www eksisterte.

Lenke til kommentar

9380645[/snapback]

Du trur det var god undervisning innen webdesign/webutvikling å få tak i når dei som no kanskje er 40-50 år som lagar sidene var yngre? Neppe. Og du trur dei har lyst å starte eit studie no? Neppe. Resultatet er at dei blir håplaust inkompetente samanlikna med generasjonen smo veks opp no. Det er iallefall litt av grunnen til det heile. :)

9380686[/snapback]

Tror at de fikk god lærdom den gangen, men funker ikke i dagens praksis.

Blir ikke dagens "nerder" puttet inn med de gamle og gir dem en real dask for deres gamle utdaterte koding ?

Lenke til kommentar

Merker jo selv hvor vanskelig det er å påvirke mine kolleger noen vei. Vi snakker div-mania (div kan jo brukes til absolutt alt) og en del annen dårlig markup, samt dårlig kodepraksis. Og ingen av kollegene det er snakk om er over 30 så vidt jeg vet.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Merker jo selv hvor vanskelig det er å påvirke mine kolleger noen vei. Vi snakker div-mania (div kan jo brukes til absolutt alt) og en del annen dårlig markup, samt dårlig kodepraksis. Og ingen av kollegene det er snakk om er over 30 så vidt jeg vet.

9380811[/snapback]

Tyr ofte selv til en ekstra div for å få jobben gjort. Når du jobber på tid så er det en lett utvei, når man skal lage en side for IE6/7, FF, Opera og Safari.

Lenke til kommentar
Tyr ofte selv til en ekstra div for å få jobben gjort. Når du jobber på tid så er det en lett utvei, når man skal lage en side for IE6/7, FF, Opera og Safari.

Jeg er skyldig selv, men det er ikke det jeg snakker om heller.

Jeg snakker:

<div class="article">
<div class="overskrift">[template_tag]</div>
<div class="ingress">[template_tag]</div>
<div class="articleContent">[template_tag]
<div class="readMoreLinkWrapper"><a href="[template_tag]">[template_tag]</a></div>
<div class="clearBoth"></div>
</div>

Lenke til kommentar

9380811[/snapback]

9380915[/snapback]

Har merka selv hvordan kunder med tidspress gjør at du ønsker og ty til den "enkle" løsningen ja...

Edit; Arve Systad: Du sier noe der.

Endret av KimS
Lenke til kommentar
Har merka selv hvordan kunder med tidspress gjør at du ønsker og ty til den "enkle" løsningen ja...

9380973[/snapback]

Vil bare linke til denne utrolig gode artikkelen fra Particletree igjen:

The Importance of Design in Business

Det er så sant, når jeg sitter å jobber med noe som er rett og slett uestetisk, så bryr jeg meg rett og slett mindre. Kodemessig og designmessig, driter litt i hvordan ting blir seende ut. Om jeg for eksempel må designe rundt en crappy logo eller kode opp et stygt design - surt å si det, men sånn er jeg. Derimot om det er noe som er gjennomført og bra, så passer jeg ekstra godt på at ting blir riktig.

Lenke til kommentar

Man tåler alltid litt div. DIV er jo nyttig til å markere områder, og gi de enkelte deler ID. I tillegg er det ikke forstyrrende for tilgjengelighet, så lenge man har riktig og tydelig markup. Men man bør jo uansett holde seg til minimalt med DIVs, og bruke det der det er absolutt nødvendig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...