Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg går ut i tiende i år, skal jeg velge allmenn eller Medier&Kommunikasjon?

Føler at allmenn blir kjedelig, men det blir lettere å få videre utdanning.

Hører mange sier at M&K er veldig gøy (mye prosjekt-tid/fritid) og at man blir lei av allmenn. Men andre sier at man må gå allmenn for å få videre utdanning...

Vanskelig... (Men tror jeg går for M&K) :p

9331412[/snapback]

Vel, M&K er sikkert gøy om du synes det er gøy å lære hvordan en bruker photoshop-filtre, følge PS-tutorials eller lage nettsider i DW/GoLive. Om du også synes det er gøy å entre arbeidslivet uten en eneste tøddel reell utdanning, har du veien klart for deg. :)

Lenke til kommentar
Når jeg går ut i tiende i år, skal jeg velge allmenn eller Medier&Kommunikasjon?

Føler at allmenn blir kjedelig, men det blir lettere å få videre utdanning.

9331412[/snapback]

Et spørsmål bestemmer alt.

Hva skal du her i livet? Hva er planen?

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Planen er vel programmering. Bedre å ta veien gjennom allmenn (også til universitet), eller er M&K bedre?

9331725[/snapback]

Så vidt jeg vet lærer du fint lite om programmering på M&K. Er vel litt mer på Informasjonteknologi 2 i Studiespesialisering (har du ikke lært de nye navnene gutt?). Står i hvert fall de i emnelista i læreplanen. Men hvor mye det er i praksis har jeg ikke peiling på (eller om du faktisk har lært de meste allerede).

Ofte er det vel fordel å ta litt matte og fysikk, men kommer litt ann på hva slaks programmering du har planer om.

Lenke til kommentar

Medier og Kommunikasjon har et kraftig fokus på design, og svært lite programmering. Etter første året begrenset det seg til grunnleggende HTML/CSS og litt ActionScript. Vi skal ha større fokus på ActionScript i år tho.

I år kunne vi velge et Informasjonsteknologikurs som er tre timer hver uke gjennom hele skoleåret. Hva dette inneholder og går ut på har jeg ikke oversikt over, valgte å fokusere på matte for å få et lettere siste år på MK.

Angående studiekompetanse, hvis du fullfører tre år på MK får du grunnleggende studekompetanse som gir tilgang til størsteparten av Høyskole- og Universitetsutdanninger, men du som har planer om programmering trenger kanskje en spesiell studiekompetanse, og da må du nok gå studiespesialiserende. Men sjekk med rådgiverne på skolen eller eventuelt få tak i en karriererådgiver på en av de videregående skolene og ta en prat. De har som oftest god peiling og tilgang på det meste av stoff rundt dette.

Lenke til kommentar
Vel, M&K er sikkert gøy om du synes det er gøy å lære hvordan en bruker photoshop-filtre, følge PS-tutorials eller lage nettsider i DW/GoLive. Om du også synes det er gøy å entre arbeidslivet uten en eneste tøddel reell utdanning, har du veien klart for deg. :)

Ikke uttal deg om ting du ikke har en døyt peiling på, gutt.

Lenke til kommentar

Ikke uttal deg om ting du ikke har en døyt peiling på, gutt.

9332271[/snapback]

Ettersom du kommer med slike nedtalene setninger så regner jeg med at du går på denne linjen, evt. har gått, slik at du er uenig med det de andre sier her og har noe bedre å føye til?

Lenke til kommentar

I år har vi fått en god innføring i Pen Tool og Illustrator, forskjellige illustrasjonsteknikker og skrive semantisk kode. Bruk av PS-filtere har ikke blitt nevnt, selv om vi har fått utdelt PS-tutorials for å lære programmet. DW bruker vi rett og slett fordi det er markedsledende og svært sannsynlig at vi vil møte i en bedrift.

Vi har 9 timer prosjekt til fordypning i år, hvor vi gjør akkurat hva vi vil, om det er utplassering, prosjekter, ta andre fag også videre. En god mulighet for å skaffe seg reell arbeidserfaring og en god, målrettet og morsom utdanning. Dersom man velger å gå mediegrafikerlinjen fra andre året, også gå til praksis 3. og 4. året får man fagbrev som mediegrafiker - ikke dårlig til en videregående skole å være. Men man bør kombinere det med en høyskoleutdanning, selv har jeg sett mye på bachelor i mediedesign.

Medier og Kommunikasjon er mye bedre enn hva ryktet tilsier.

Lenke til kommentar
Ettersom du kommer med slike nedtalene setninger så regner jeg med at du går på denne linjen, evt. har gått, slik at du er uenig med det de andre sier her og har noe bedre å føye til?

Jeg har ikke ork, ei heller gidder jeg å bry meg med å svare ordentlig når det kommer så lite gjennomtenkte svar ovenfra-og-ned. Såh. Jørgen bør holde seg til programmeringa si. :p

Lenke til kommentar

Vil du fort ut i praksis i medierelaterte yrker (spesielt design) — gå media og ta læretid som mediegrafiker / fotograf. Vil du programmere og studere mer går du allmenn (studiespesialisering) med matte og fysikk. Har du god forståelse for matte og fysikk kan jeg nesten garantere deg at å bli on top of programmering er vesentlig mye enklere.

Lenke til kommentar

Vil du fort ut i praksis i et medierelatert yrke, hvor det faktisk er portefølje, og kun portefølje som er viktig, vær god i det du driver med. Om du kan vise til 3 års skolegang med bare 6ere på Medier og Kommunikasjon, betyr det overhodet ikke at du får deg en fantastisk ålreit jobb med en gang.

Lenke til kommentar

Nei, men sekserne fra M&K betyr at du har forstått veldig mye grunnleggende, og kanskje også spesialisert deg på visse ting. For eksempel hadde ikke jeg fått 6 på muntlig eksamen i VK2 (ja, det het det den gangen), hvis jeg ikke hadde hatt greie på en hel del om web, og i tillegg kunne en hel del om komposisjonsprinsipper osv.

Grunnleggende -> grunnlag for å kunne gjøre veldig mye senere i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Har til nå 6ere i mediedesign og medieproduksjon, i tillegg til en 5er i mediekommunikasjon. Tør allikevel ikke stole på at det holder til noen kremjobb. Skaffer meg jobberfaring som mediegrafiker nå, tror det vil telle mer, i tillegg til å samle arbeidet mitt i en portefølje.

Men en 6er på eksamen siste året tror jeg vil imponere de fleste, man må ha en viss peiling som Hein sier.

Lenke til kommentar
Nei, men sekserne fra M&K betyr at du har forstått veldig mye grunnleggende, og kanskje også spesialisert deg på visse ting. For eksempel hadde ikke jeg fått 6 på muntlig eksamen i VK2 (ja, det het det den gangen), hvis jeg ikke hadde hatt greie på en hel del om web, og i tillegg kunne en hel del om komposisjonsprinsipper osv.

Grunnleggende -> grunnlag for å kunne gjøre veldig mye senere i arbeidslivet.

9332662[/snapback]

Det er klart, men en arbeidsgiver vil da være mye mer interessert i hva du kan lage, ikke hva en lærer, som for alt arbeidsgiver vet har jobbet som barnehagetante halve livet sitt, og såvidt har greie på noe med design å gjøre. Det er fakta, det er sinnsyk stor forskjell på lærere! Portefølje er tingen de ser etter :)

Til de interesserte, sneak-peak på piraja studio firmaside :)

97232.jpeg

Endret av sparks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...