Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne kanskje? Si ifra om du får det til. Heller mer og mer mot å legge inn XP på nye PCen min. Noen som vet om XP har noen 'grenser' på kraft? Er nemlig en 4-kjerners Intel og 4GB RAM. Jeg vel ikke ha Vista?

9211533[/snapback]

Du trenger ihvertfall et 64bits OS for å utnytte 4GiB med ram. 4-kjerners prosessorer skal gå helt fint i XP.

Lenke til kommentar
Denne kanskje? Si ifra om du får det til. Heller mer og mer mot å legge inn XP på nye PCen min. Noen som vet om XP har noen 'grenser' på kraft? Er nemlig en 4-kjerners Intel og 4GB RAM. Jeg vel ikke ha Vista?

9211533[/snapback]

Du trenger ihvertfall et 64bits OS for å utnytte 4GiB med ram. 4-kjerners prosessorer skal gå helt fint i XP.

9211591[/snapback]

Er du sikker på dette?

Lenke til kommentar
Det er den M$-greia, når den ikke varer lengre gidder jeg ikke bruke masse tid og plass på å legge inn den.

Multiple IE fungerer forøvrig ikke i Vista.

9211549[/snapback]

Last ned VMWare og skaff deg et XP-image og installer det på en virtuell maskin. Genialt for å teste på flere operativsystemer.

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje det kanskje. :)

Forøvrig har jeg et problem. Sikkert en veldig åpenlys og enkel løsning, men here it goes:

Innholdet på siden min er 760px bredt, fordi at jeg da ikke eksluderer 800x600 brukerne + at jeg ikke har behov for mer plass. De skal selvfølgelig få alt innhold plassert midt i browseren, uten horisontal scroll. Men for de som har oppløsninger over 800x600 vil jeg ikke at siden skal midstille seg, den skal kun flytte seg ~200px fra venstre mot høyre, før den stopper, også skal resten av spacen komme til høyre for nettsiden. Dårlig forklart, men jeg er trøtt.

Slenger ved en illustrasjon som kanskje hjelper litt til:

post-79654-1186319101_thumb.png

Lenke til kommentar
Husker dykk How to Write a Spelling Corrector (in 21 lines of Python code)?

Spelling corrector in 13 lines of Python code :wee:

Eit gjennomsnittleg søk tar 0.0207421 sekund :)

9206397[/snapback]

Du jukser litt med oneliners som ikke behøver å være oneliners, da... ;) Er fullt mulig for meg å strippe ut alle newlines i Vikingboard, og skrike "Forum software in 1 line of PHP code!". ;) (Tenker da spesielt på linje 6, 15 og 16)

Jo, du har vel rett. Men dette er litt det samme som i CSS: Om eg berre har ein regel i eit CSS-statement skriv eg det slik #id { regel: her; }.

Det same gjeld i Python. :)

Oneliners er aldri god praksis uansett, IMHO. :)

Dæven.

Key lookups i ordbøker vs. lister - den første er sjukt mykje kjappare.

295210 nøkler i lista

295210 nøkler i ordboka

Matching av enkeltord mot lista: 3.631 sekunder

Matching av enkeltord mot ordboka: 0.041 sekunder

Byrjer nesten å lure på om eg burde køyre ordbøker som backend. :)

9208098[/snapback]

Det der gir lite mening før du forklarer meg hva forskjellen på en liste og en ordbok er. :p

Liste = assosiativt/multidimensjonalt array?

Ordbok = endimensjonalt, numerisk indeksert array?

Ei liste er det du vil kalle ein array, altså:

liste = ['hei', 'du', ['der', 'mister' 'jørgen']]

Ei ordliste (dictionary) har eit lookup-parameter og eit verdiparameter:

ordliste = { 'punkt': 'definisjon på punkt', 'annapunkt': 'definisjon på punkt' }
ordliste['punkt']
>>> 'definisjon på punkt'

Meir info

Med andre ord; en liste er et multidimensjonalt, ikke-assosiativt array, mens en ordliste er et endimensjonalt assosiativt array?

EDIT:

Spell corrector in 13 lines of PHP. Ædiblædi, og min har flere features enn din.  :tease:

EDIT2: Sliter dog med litt dårligere ytelse, snitt ca. 0.6 sekunder per søk, uavhengig av lengde på ordene. Tror flaskehalsen ligger i størrelsen på ordlisten min, den er på i overkant av 100k ord i øyeblikket, vet ikke hvor stor din er.

EDIT3: Trodde det ville gå raskere med litt bedre maskinvare (jeg har treig maskin ATM), men siden ordlisten hos STW var såpass mye større (> 480k ord), var det faktisk tregere (tok nesten et sekund).  :thumbdown:

9209679[/snapback]

Ordlista mi er på 295210 ord, altså tre ganger størrelsen til di. Maskina mi er ein laptop med 512 mb ram og 1.83 ghz prosessor. No har eg setningssøk også, og dei tek halvparten av tida til dine enkeltsøk. :)

Spørs om det heller er språket enn maskinvara som utgjer begrensninga.

>>> c("I walkk the line")

0:00:00.049669

'Did you mean: i walk the line?'

>>> c("A principal, main, or inndependenntt clause is one making a statement without the help of any other clause. A subordinat or dependent clause is one which makec a statement depending upon or modifying some word in the principal clause")

0:00:00.772793

'Did you mean: a principal main or <em>independent</em> clause is one making a statement without the help of any other clause a <em>subordinate</em> or dependent clause is one which <em>makes</em> a statement depending upon or modifying some word in the principal clause?'

9210753[/snapback]

Chill, må bare finne flaskehalsen (Nå er den vel O(N²), men vil ha den til O(N) eller helst O(1)). Mulig metaphone har skylden, soundex() skal være mye raskere. Skal teste litt til før jeg peker fingeren på PHP. :)

Lenke til kommentar

9211533[/snapback]

9211591[/snapback]

Er du sikker på dette?

9211596[/snapback]

4GiB RAM er den teoretiske grensen til 32-bit systemer, så du skal ikke få problemer med det. Problemene vil i så fall kunne dukke opp om du bruker store mengder swap i tillegg, noe som gjør at den totale mengden minne (inkludert virtuelt minne) overgår 4GiB. Hvis det er krise, kan du vel uansett bare installere XP i 64-bits versjon.. ;)

Lenke til kommentar
@jorgis: 64-bits XP er visstnok buggy. Oneliners er best når du bare trenger én linje i CSSen.

9211919[/snapback]

Samme gjelder ikke i programmeringsspråk der {} rundt blokker er frivillig om en bare har én linje. ;) Fort gjort at en hiver på en ekstra linje, og da får en plutselig mange rare bugs overalt. Ergo: nono. :)

Dessuten kan 64-bits XP umulig være mer buggy enn Vista... :p

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Med andre ord; en liste er et multidimensjonalt, ikke-assosiativt array, mens en ordliste er et endimensjonalt assosiativt array?

Neida, ei dict kan være multidimensjonell:

ordliste = {}
ordliste['A'] = {'AB': ['Abnorm', 'Abstorm']}, {'AC': ['Air Condition', 'Noko anna']}
>>> ordliste['A']
({'AB': ['Abnorm', 'Abstorm']}, {'AC': ['Air Condition', 'Noko anna']})

Ei dict er ein hashtable. Hashtables er kjapt. :)

Chill, må bare finne flaskehalsen (Nå er den vel O(N²), men vil ha den til O(N) eller helst O(1)). Mulig metaphone har skylden, soundex() skal være mye raskere. Skal teste litt til før jeg peker fingeren på PHP. :)

9211833[/snapback]

Tipper at det har med at lookups i PHPs array ikkje er kjapt nok, sånn i forhold til Pythons dict.

@jorgis: 64-bits XP er visstnok buggy. Oneliners er best når du bare trenger én linje i CSSen.

9211919[/snapback]

Samme gjelder ikke i programmeringsspråk der {} rundt blokker er frivillig om en bare har én linje. ;) Fort gjort at en hiver på en ekstra linje, og da får en plutselig mange rare bugs overalt.

9211932[/snapback]

Dette er igjen ikkje eit problem i Python, då {} ikkje blir brukt til å definere blokker.

def stripsomething(var):
  return var.replace('something', 'nothing')

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Neida, ei dict kan være multidimensjonell:

ordliste = {}
ordliste['A'] = {'AB': ['Abnorm', 'Abstorm']}, {'AC': ['Air Condition', 'Noko anna']}
>>> ordliste['A']
({'AB': ['Abnorm', 'Abstorm']}, {'AC': ['Air Condition', 'Noko anna']})

Ei dict er ein hashtable. Hashtables er kjapt. :)

Hmoki, da så. :)

9211833[/snapback]

Tipper at det har med at lookups i PHPs array ikkje er kjapt nok, sånn i forhold til Pythons dict.

9212090[/snapback]

Jepp, derfor jeg prøver å tenke ut en måte å gjøre dette på uten å måtte rave gjennom hele ordlisten. O(N) til O(1), hvis mulig.

Lenke til kommentar

Mulig jeg gjør det, bare synd jeg må inn med JS. Går det virkelig ikke an med ren CSS?

Forøvrig, "Check browser compatibility" i Dreamweaver CSS3 er awesome! Siden min virket til og med i IE6 når jeg fikset det som den sa var et problem. En utrolig nyttig funksjon :)

Lenke til kommentar
Mulig jeg gjør det, bare synd jeg må inn med JS. Går det virkelig ikke an med ren CSS?

Forøvrig, "Check browser compatibility" i Dreamweaver CSS3 er awesome! Siden min virket til og med i IE6 når jeg fikset det som den sa var et problem. En utrolig nyttig funksjon :)

9212852[/snapback]

Sjekker Dreamweaver for IE, Gecko, Webkit og Opera?

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...