Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Faktisk så tror jeg at jeg kommer til å like Mac :)

Stabilitet til UNIX med gjennomført design og idéer og et community som virkelig liker plattformen sin, kan da ikke være så ille?

9153765[/snapback]

 

Du mener stabiliteten til BSD? Er forresten ikke helt fornøyd med OS X. Greit nok, fint design og fine programmer som følger med, men føler meg låst inne når jeg ikke kan ha enkel tilgang til en terminal (helst en som ligger _under_ alt annet, ikke bare en terminalemulator) og et godt pakkesystem... Tror jeg smekker inn Ubuntu på den og tester om det funker fett.

 

Lovskogen har også rett i at OS X er et mindre produktivt miljø enn f.eks. Ubuntu, i mitt tilfelle rett og slett på grunn av manglende tilpasningsmuligheter. Det er lenge siden sist jeg ville ha noe gjort i et OS og måtte konkludere med "det går ikke an", faktisk helt siden jeg kjørte WinXP.

 

Om stabilitet;

Er Linux/UNIX/*BSD meir stabilt enn ei Windows-maskin som aldri har trøbbel? Det blir litt fordomsfult. Jada, den gjennomsnittlige Windowsmasknia er nok mindre stabil, men om alt er satt opp ryddig og korrekt i utgangspunktet så blir alt bra seinare og. Har ingen problem med stabilitet heime på verken stasjonæren eller laptopen.

 

Det er en objektiv sannhet at *nix-systemer er mer stabile enn Windows, samt skalerer vesentlig bedre. Dog vil jeg ikke kalle OS X for et *nix-system, da alt annet en kjernen (nær alle userland-tools) er Apples proprietære saker. :) Et lite spørsmål; hvor mange prosent av verdens 500 kraftigste supermaskiner kjører Windows? Er det noen som har krav til stabilitet er det nok dem. Svaret er: 0.60%, altså 2 av 500. :)

Lenke til kommentar
Windows er stabilt nok for alle som henger her, i hvert fall. FAKTISK!

9156366[/snapback]

Kvifor nøye seg med ein Lada når ein kan køyre Bentley? :)

 

Jørgen: Kva mangler du i Terminalen, eigentleg? No går eg ut i frå (les: veit) at vi har forskjellige behov for tilpasning, men eg er berre nysgjerrig. :)

 

Frister forresten veldig å teste ut (mt) Dedicated Virtual Server

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Windows er stabilt nok for alle som henger her, i hvert fall. FAKTISK!

9156366[/snapback]

Kvifor nøye seg med ein Lada når ein kan køyre Bentley? :)

 

Enig. "Stabilt nok" er som oftest akkurat litt for lite når det virkelig gjelder, og du mister det du jobbet hele natten med i et horribelt kræsj. Ingen her inne lurer meg til å tro at de har backup av alt, det er i så fall løgn. :)

 

Jørgen: Kva mangler du i Terminalen, eigentleg? No går eg ut i frå (les: veit) at vi har forskjellige behov for tilpasning, men eg er berre nysgjerrig. :)

9157102[/snapback]

 

Første let-down med mac'en min var at den sa "wget: Unrecognized command" når jeg skulle hente ned en filmtrailer heller enn å forsøke å streame den (1080p). Neste var at jeg ikke fant en god måte å laste ned og installere wget på. :( Finnes ikke det en eneste form for pakkemanager i OS X?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan du mister alt på pcen ved et crash i windows. Har brukt windows i alle år, og enda ikke hatt problemer. Vel vel, man får bruke det man vil. :)

9158136[/snapback]

 

Gjerne ikke alt på PCen, men det er ille nok å miste en skoleinnlevering på noen tusen ord, eller noen hundre linjer kode... ;)

Lenke til kommentar
Første let-down med mac'en min var at den sa "wget: Unrecognized command" når jeg skulle hente ned en filmtrailer heller enn å forsøke å streame den (1080p). Neste var at jeg ikke fant en god måte å laste ned og installere wget på. :( Finnes ikke det en eneste form for pakkemanager i OS X?

9158094[/snapback]

Stakkars, da kan eg forstå at du vart litt oppgitt. Sjekk ut MacPorts, du.

sudo port install wget

Lenke til kommentar
Kan man ikke bruke "margin:0px auto;" og "position:absolute;" på samme element?

9158389[/snapback]

Na. Da blir jo elementet posisjonert akkurat der du vil ha det. Automatiske marginer er no-no da.

9158396[/snapback]

automatisk margin er kjekt for å midtstille skiten.

Takk uansett ;)

Lenke til kommentar
Første let-down med mac'en min var at den sa "wget: Unrecognized command" når jeg skulle hente ned en filmtrailer heller enn å forsøke å streame den (1080p). Neste var at jeg ikke fant en god måte å laste ned og installere wget på. :( Finnes ikke det en eneste form for pakkemanager i OS X?

9158094[/snapback]

Stakkars, da kan eg forstå at du vart litt oppgitt. Sjekk ut MacPorts, du.

sudo port install wget

9158485[/snapback]

 

Ooh, megadigg! :)

 

En ting; hvorfor er det slik at diverse programmer jeg installerer (macports, paralells, mplayer m.m.) krever at jeg taster inn passordet mitt? Virker litt småulogisk at noe skal kunne installeres uten noe kredentialiteter (drag'n'drop inn i Applications), mens andre applikasjoner behøver autentisering. Noen spesiell grunn til dette?

 

Og Simpsons-filmen råkker forøvrig viiilt! :w00t:

 

EDIT: Virker i meste laget meningsløst å være nødt til å laste ned "Xcode Tools" fra Apple på nesten en gigabyte bare for å få GCC opp og kjøre (som i ren kilde tar et par MB).

 

EDIT2: Og selvfølgelig være registrert i ADC (Apple Developer Connection). WTF. Hvorfor må jeg registrere meg for å få fatt i noe som ligner på en kompilator? Ubuntu neste. Et proprietært OS er et proprietært OS, jeg ble lurt av glans og glitter denne gangen... :nei:

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Henke: Siden du ikke har fått pellt deg på msn enda får jeg ta det her, og håpe at ingen stjeler den fantastiske ideen jeg fikk i dusjen ista.

 

En ting jeg savner ved facebook som du bør implementere er "Introduce" mulighet. Merket det etter roskilde at det kunne vært fint. Jeg fant en som hadde vært der, også kunne jeg ha introdusert den personen for de andre som var der.

 

You see?

 

Jeg er så smart på morrakvisten altså.

Nå skal jeg dra å ha min siste dag på Smart Club :D

Lenke til kommentar
En ting; hvorfor er det slik at diverse programmer jeg installerer (macports, paralells, mplayer m.m.) krever at jeg taster inn passordet mitt? Virker litt småulogisk at noe skal kunne installeres uten noe kredentialiteter (drag'n'drop inn i Applications), mens andre applikasjoner behøver autentisering. Noen spesiell grunn til dette?

Det er vel fordi desse applikasjonane legg filer i blant anna /usr/bin/, /opt/local/bin/ osv, og desse plasseringane er root-administrert. :)

 

 

 

EDIT: Virker i meste laget meningsløst å være nødt til å laste ned "Xcode Tools" fra Apple på nesten en gigabyte bare for å få GCC opp og kjøre (som i ren kilde tar et par MB).

 

EDIT2: Og selvfølgelig være registrert i ADC (Apple Developer Connection). WTF. Hvorfor må jeg registrere meg for å få fatt i noe som ligner på en kompilator? Ubuntu neste.

9158559[/snapback]

Ganske så enig, har aldri forstått det der. Sjølv ser eg ikkje på det som eit stort problem å måtte laste ned ein GB, men det er vel ei individuell vurderingssak.

 

Sebba: Introdusér-greia hørtes bra ut, får sjå kva eg har tid til å setje saman.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Automatiske marginer er no-no da.

9158396[/snapback]

Haha, siden når?

9158977[/snapback]

Hvis du tenkte på å midtstille et element med automatiske marginer, som er absolutt posisjonert, så har ikke det gått an siden "alltid".

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...