Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Virkelig ferietilstander i kafeen, ikke en eneste post på 24 timer.

 

Det jeg egentlig skulle spørre om var om noen hadde en oversikt over hvor stor andel av brukerne av internett som har JavaScript aktivert? Jobber med planlegging av min portefølje og vurderer å bruke noen fancypants mootools-funksjoner. Dersom det er over 90% går jeg for javascript, selvfølgelig med en fallback-løsning, men er det mindre legger jeg heller mer arbeid i noe statisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenkte var PNG Gamma Correction problem, men ser jo i filbanen at det er JPEG. Men det har nok noe med de forskjellige rendreringsmotorene som browserne bruker, Fx 3.0 kommer med ny grafikkmotor. Men hvorfor forskjellen blir så tydelig er jeg jammen ikke sikker på, dersom det er så stor forskjell kan dette bli et enormt problem for bedrifter.

Lenke til kommentar
Virkelig ferietilstander i kafeen, ikke en eneste post på 24 timer.

 

Det jeg egentlig skulle spørre om var om noen hadde en oversikt over hvor stor andel av brukerne av internett som har JavaScript aktivert? Jobber med planlegging av min portefølje og vurderer å bruke noen fancypants mootools-funksjoner. Dersom det er over 90% går jeg for javascript, selvfølgelig med en fallback-løsning, men er det mindre legger jeg heller mer arbeid i noe statisk.

9036424[/snapback]

Hva om 95% av dine besøkende kommer fra la oss si de 9%ene i verden som ikke har JS da..? :)
Lenke til kommentar
Det første jeg tenkte var PNG Gamma Correction problem, men ser jo i filbanen at det er  JPEG. Men det har nok noe med de forskjellige rendreringsmotorene som browserne bruker, Fx 3.0 kommer med ny grafikkmotor. Men hvorfor forskjellen blir så tydelig er jeg jammen ikke sikker på, dersom det er så stor forskjell kan dette bli et enormt problem for bedrifter.

9036484[/snapback]

 

Akkurat. Dette var rett og slett fryktelig irriterende.

 

Her er PNG i alle vinduene(utenom Photoshop).

 

post-82373-1183985193_thumb.png

Fra venstre: Safari, Firefox, Opera, Photoshop.

Lenke til kommentar
Virkelig ferietilstander i kafeen, ikke en eneste post på 24 timer.

 

Det jeg egentlig skulle spørre om var om noen hadde en oversikt over hvor stor andel av brukerne av internett som har JavaScript aktivert? Jobber med planlegging av min portefølje og vurderer å bruke noen fancypants mootools-funksjoner. Dersom det er over 90% går jeg for javascript, selvfølgelig med en fallback-løsning, men er det mindre legger jeg heller mer arbeid i noe statisk.

9036424[/snapback]

Hva om 95% av dine besøkende kommer fra la oss si de 9%ene i verden som ikke har JS da..? :)

9036502[/snapback]

Det er vel svært lite sannsynlig, men jeg ser poenget. Men noe jeg aldri har forstått er hvorfor noen vil skru av JS, det er jo på som default i browseren? Sist jeg så en undersøkelse rundt dette hadde kun 1.8% av brukerne JS avskrudd, dog er jeg ikke sikker på hvordan denne testen var gjennomført og hvilken brukergruppe den var representativ for.

Lenke til kommentar

ang ulike farger i ulike nettlesere: joda, dette er dumt. Absolutt et problem. Men samtidig så vil sikkert websiden din vises i like mange ulike farge-nyanser som det finnes ulike pc-skjermer. Eldre lcd-skjermer sliter gjerne med god fargegjengivning, så det kan være lurt å ha slikt i bbakhodet også.

 

På den skjermen jeg sitter ved nå, skilles f.eks. dette forumets lenker seg svært dårlig ut ifra normal skrift. Svart og mørkeblå ser altså nesten likt ut... Men heldigvis bruker jeg ikke denne skjermen hjemme i Bergen da.

 

Men om noen forum-css-admins leser dette, så skal de få lov til å legge til "text-decoration:underline" på lenker. :)

Lenke til kommentar
Da var jeg tilbake fra flyktningleiren kjent som Roskildefestivalen.

Skjedd nogo spennende?

9039443[/snapback]

Og jeg med.

 

Var dere hardt rammet?

9041267[/snapback]

Så helt jævelig ut borte hos oss. Men campen overlevde den. Ikke SÅ mye gjørme overalt da, bodde nederst på E, så hadde "gress"slette å greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...