Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp. Dødsbra. Då blir det _lett_ ein studentversjon av den pakka på meg til hausten.

 

Bra taktikk absolutt. Og det er av samme grunn Adobe lar piratkopiering av spesielt Photoshop gå som det går, dei tjener på det til slutt likevel. Har eg lest.

9003499[/snapback]

What happened to good ol' piratkopiering?

9004986[/snapback]

Det er kult å ha ekte vare

9006522[/snapback]

Ja, det finnes ikke noe deiligere enn å vite at det er lovlig lisens, og aller helst også en fin boks i hylla med kult design og fancy trykk på CD-en/DVD-en.

:)

Lenke til kommentar
Ja, det finnes ikke noe deiligere enn å vite at det er lovlig lisens, og aller helst også en fin boks i hylla med kult design og fancy trykk på CD-en/DVD-en.

Sikkert en flott følelse, men ikke verdt 12.000 eller hva dere nå pratet om.

9020681[/snapback]

Nei, så da stjeler vi åndsverk i stedet?

Lenke til kommentar

Har et problem med en side på jobben, men lurer egentlig på hvordan slikt kan løses på generell basis. Hå'key, følgende er scenario;

 

Side med to sidekolonner, en til høyre og en til venstre, som har statisk bredde satt i piksler og som er posisjonert absolutt. Selve innholdsfeltet i midten er dynamisk, og har margin til venstre og høyre tilsvarende bredden på sidekolonnene + luft.

 

Fungerer for så vidt greit nok, men med en gang man kommer under en viss bredde på siden, vil høyre kolonne begynne å flyte over innholdet, siden den er absolutt posisjonert. Dette fordi jeg har min-width på innholdsfeltet, og om jeg ikke hadde hatt min-width hadde uansett tabeller tatt seg av den jobben, da de nekter å bli mindre enn så og så brede.

 

Hvordan kan jeg hindre at høyre kolonne flyter over og overlapper innholdet?

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

How Google Earth [really] works

 

Consider: The Earth is approximately 40,000 km around the waist. Whoever says it’s a small world is being cute. If you stored only one pixel of color data for every square kilometer of surface, a whole-earth image (flattened out in, say, a mercator projection) would be about 40,000 pixels wide and roughly half as tall. That’s far more than most 3D graphics hardware can handle today. We’re talking about an image of 800 megapixels and 2.4 gigabytes at least. Many PCs today don’t even have 2GB of main memory. And in terms of video RAM, needed to render, a typical PC has maybe 128MB, with a high-end gaming rig having upwards of 512.

 

And remember, this is just your basic run-of-the-mill one-kilometer-per-pixel whole-earth image. The smallest feature you could resolve with such an image is about 2 kilometers wide (thank you, Mr. Nyquist) — no buildings, rivers, roads, or people would be apparent. But for most major US cities, Google Earth deals in resolutions that can resolve objects as small as half a meter or less, at least four thousand times denser, or sixteen million times more storage than the above example.

 

We’re talking about images that would (and do) literally take many terabytes to store. There is no way that such a thing could ever be drawn on today’s PCs, especially not in real-time.

 

And yet it happens every time you run Google Earth.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...