Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm, virker veldig fristende å registrere et enkeltmannsforetak (Tellnes Webutvikling eller Tellnes Consulting), men tror jeg venter til jeg faktisk har et genuint behov for det. Er det noen fordeler mtp. skatt eller MVA-avskrivning, eller er største fordel (spesielt når en ikke omsetter noe særlig (les: 0)) bare å få org. nummer og rett på .no-domene?

9003160[/snapback]

Mine hovedgrunnar til å registrere meg var å få org.nr., rett på .no-domene, samt at du kan fakturere på ein litt meir orntli' måte, som ser langt meir profft ut. Og det er enklare for kundane dine å ha med å gjere.

Dæven, fikk nettopp beskjed om at jeg får CS3 Design Premium av jobben! Det betyr Photoshop, Illustrator, InDesign, Flash og Dreamweaver totally free :fun:

9003179[/snapback]

Blæh! Du veit at den er verdt ~12 000?

Føler meg litt nødt til å kjøpe samme pakken om mitt nystarta foretak blir litt innbringande. Har hatt lyst på lenge.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Hm, virker veldig fristende å registrere et enkeltmannsforetak (Tellnes Webutvikling eller Tellnes Consulting), men tror jeg venter til jeg faktisk har et genuint behov for det. Er det noen fordeler mtp. skatt eller MVA-avskrivning, eller er største fordel (spesielt når en ikke omsetter noe særlig (les: 0)) bare å få org. nummer og rett på .no-domene?

9003160[/snapback]

Du kan heller si at det er ulemper dersom det er snakk om minimal omsetning. Under 50 000 kan du ikke bli registert i mva-registeret, og dermed ikke nyte godt av innkjøp av utstyr/programvare eks. mva. Du kan også risikere å måtte fylle ut næringsoppgave og selvangivelse 2 selv med liten omsetning. Ingen fordeler i henhold til skatt, da arbeidsgiveravgiftsdelen er høyere enn for vanlig lønnsmottaker og man ikke har rett på minstefradrag av næringsinntekt.

Begynner inntekta (omsetninga) å bli noe større blir regnestykket litt annerledes.

Så det er bare mulighet for .no domene som reelt er på plussida.

Lenke til kommentar
Netshop - Design Premium kr 21.000,-

Snittprisen i Norge ligger på 20.000+, føler jeg har vært utrolig heldig!

Edit: Studentversjonen kan jo være aktuell?

Fikk beskjed om at jeg skulle bestille den fra Adobe.com. Hvis den da blir sendt fra utlandet, er det toll på programvare?

9003248[/snapback]

Åh, Premium ja. Tenkte på den standard-pakken, eg :p

Studentversjonen ser jo nesten for bra ut til å vere sann - kva er eigentleg det store drawbacket med studentversjonane?

Lenke til kommentar

The Student Edition products are for home use by students only - the products cannot be installed and used on institutional or commercial computers.

Den sier bare at du kan bruke den hjemme, hvor vidt du vil bruke den til freelance/komersielle oppdrag står det ikke noe om. Studentversjonen er knall! :) Var i kontakt med en representant fra Adobe om studentversjoner, og han forklarte prisen med at de vil få folk til å bruke deres produkter allerede fra starten av, sånn at når du kommer i arbeidslivet så er det Adobe som gjelder.

Egentlig en veldig lur taktikk.

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det omtrent nada krav til regnskap osv. som enkeltpersonsforetak?

9003289[/snapback]

Feil, som enkeltmannsforetak har man ikke regnskaplikt etter regnskapsloven før eiendeler har en verdi på mer enn 20 mill eller man har mer enn 20 årsverk. Men dersom man risikerer å bli mva-pliktig i løpet av en 12-måneders periode, dvs omsetning mer enn kr 50 000 eller har plikt til å levere næringsoppgave etter ligningloven (hvilke beløpsgrense som gjelder det siste er jeg usikker på, tror regelen er mer at virksomheten er egnet til å gi framtidig inntekt), er man omfattet av bokføringsloven. Bokføringslovene stiller i realiteten krav til at man utarbeider regnskap, selv om dette kan gjøres noe enklere enn når man har full regnskapsplikt.

Så har man registrert et "foretak" og driver virksomhet som medfører inntekter og utgifter må man ha orden i papirene, gjøre bokføring i henhold til gjeldende lov og forskrifter og beholde alle bilag/regnskapsmateriell i 10 år.

Et hvert registert foretak kan faktisk risikere bokettersyn.

Lenke til kommentar

9003160[/snapback]

Du kan heller si at det er ulemper dersom det er snakk om minimal omsetning. Under 50 000 kan du ikke bli registrert i mva-registeret, og dermed ikke nyte godt av innkjøp av utstyr/programvare eks. mva. Du kan også risikere å måtte fylle ut næringsoppgave og selvangivelse 2 selv med liten omsetning. Ingen fordeler i henhold til skatt, da arbeidsgiveravgiftsdelen er høyere enn for vanlig lønnsmottaker og man ikke har rett på minstefradrag av næringsinntekt.

Begynner inntekta (omsetninga) å bli noe større blir regnestykket litt annerledes.

Så det er bare mulighet for .no domene som reelt er på plussida.

9003279[/snapback]

Med andre ord; vente lengst mulig. :)

The Student Edition products are for home use by students only - the products cannot be installed and used on institutional or commercial computers.

Den sier bare at du kan bruke den hjemme, hvor vidt du vil bruke den til freelance/komersielle oppdrag står det ikke noe om. Studentversjonen er knall! :) Var i kontakt med en representant fra Adobe om studentversjoner, og han forklarte prisen med at de vil få folk til å bruke deres produkter allerede fra starten av, sånn at når du kommer i arbeidslivet så er det Adobe som gjelder.

Egentlig en veldig lur taktikk.

9003405[/snapback]

At du sitter hjemme og mekker et design for en kunde, er maskinen din å regne som en "commercial computer". Må liksom ikke være en maskin kjøpt av et firma eller fysisk plassert i et firmas kontor for å være en maskin brukt til kommersiellt arbeid. Etter det jeg forstår er studentversjonen bare for studenter som bruker det utelukkende hjemme og ikke bruker det til kommersielle oppdrag (inkl. freelance). Hvorvidt Adobe kommer til å gå etter deg om du bruker den til kommersielt arbeid, eller om de i det hele tatt kommer til å bry seg er en annen sak. :)

Lenke til kommentar
At du sitter hjemme og mekker et design for en kunde, er maskinen din å regne som en "commercial computer". Må liksom ikke være en maskin kjøpt av et firma eller fysisk plassert i et firmas kontor for å være en maskin brukt til kommersiellt arbeid. Etter det jeg forstår er studentversjonen bare for studenter som bruker det utelukkende hjemme og ikke bruker det til kommersielle oppdrag (inkl. freelance). Hvorvidt Adobe kommer til å gå etter deg om du bruker den til kommersielt arbeid, eller om de i det hele tatt kommer til å bry seg er en annen sak. :)

9004152[/snapback]

Tenkte litt i de baner at bedrifter ikke skal kjøpe versjoner til meg som jeg installerer på min PC og så tar med på jobben. Men du har jo et poeng med det siste der ;)

Lenke til kommentar

Bah, opera er teit. Sitter her og gjør noen små endringer i stilarket til Vikingboard, (flytter på en float), og så går Opera helt amok og rendrer alt helt rart. :( Merkelig at Opera heller ikke støtter <noscript>, synes jeg. Den er tross alt med i HTML 4.01-standarden..

Lenke til kommentar
Jepp. Dødsbra. Då blir det _lett_ ein studentversjon av den pakka på meg til hausten.

Bra taktikk absolutt. Og det er av samme grunn Adobe lar piratkopiering av spesielt Photoshop gå som det går, dei tjener på det til slutt likevel. Har eg lest.

9003499[/snapback]

What happened to good ol' piratkopiering?

Lenke til kommentar
Hmm, er det noen som har en fin metode for å finne ut hvor mange linjer med kode det er til sammen i alle filene i en bestemt mappe?

Tenker på f.eks for å rekne ut pris på er prosjekt utifra hvor mye kode du har skrevet, finnes det et program for dette?

9006608[/snapback]

F.eks PHP?

telle_linjer.txt

"Tekniske problemer" når jeg skulle poste koden.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Nei tenkte mer på et program (samma om det er Windows, OS X eller Linuxbasert) der du får muligheten til å f.eks velge en kildemappe og programmet vil søke gjennom alle f.eks .php filer i den mappa og telle hvor mange linjer med kode det er i de filene, så til slutt legger det sammen alt og rekner ut hvor mange linjer med kode det er totalt :)

Ja jeg er litt kravstor ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...