Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som ganske ny innen mediegrafikerfaget og selvlært så har jeg et spørsmål som sikkert mange av dere vil le av, men samme det. Grunnen er at når jeg får oppgitt farge, som f.eks Pantone 144, hvilke fargebibliotek skal jeg da gå inn på? Så vidt jeg kan huske mener jeg at noen sa jeg skulle bruke Pantone solid coated, men er ikke helt sikker på dette. Denne fargen skal forøvrig ut på web, og ikke trykk hvis det har noe å si.

 

Og hvorfor kan de da ikke bare skrive f.eks Pantone 144 C, så jeg skjønner hvilket bibliotek det er snakk om? Og hva er forskjellen mellom de forskjellige Pantone bibliotekene? Mulig det er en logisk grunn, men jeg er helt grønn innenfor akkurat dette området.

8988729[/snapback]

Er litt ulike måter å hente farger fra forskjellige biblioteker i alle programmer, men de fleste skal ha adskilt fargetyper. For mest mulig lik farge på trykk så er solid coated best å bruke, selvom det kun er noen få som trykker med panonte farge, fordi det koster en god del penger, og de må vaske valsene for hvert fargebytte.

 

Hvis det bare skal brukes på skjerm så må du gjøre om fargen til hex, og du skal også bruke solid coated her også (hvis ikke designeren spesifiserer noe annet)

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med charset! Skriver jeg åøæ i notepad og lagrer dokumentet som UTF-8 vises åæø helt riktig, men jeg bruker CuteNews til å publisere nyheter o.l, og som dere ser her under "nye notater/arbeid" vises ikke åøæ riktig. Vet noen hva feilen er og hvordan jeg får fikset det?

Lenke til kommentar

Ahh, Adobe Lightroom er så latterlig digg :) Synes fortsatt at RAW-redigeringsmulighetene var litt få i forhold til i PS, men det var mye mer snappy og digg synes jeg. Flashgalleritemplatene var ikke så ille heller, faktisk, bare spent på hvordan HTML'en som importerer dem ser ut. Beste er vel å designe og skrive templates selv, men noen ganger er det litt ork.

Lenke til kommentar
snappy

8990979[/snapback]

Snappy?

8991668[/snapback]

Snappy.

 

1.1 updaten hjalp meg fint lite, men fortsatt digg. Anbefales hvis du ikke er så veldig keen på å bruke Windows Explorer/Finder/Aperture/iPhoto/Whatever-floats-your-boat for å holde orden på bildene dine :p

 

Edit @ Henrik Lied:

You have my gmail, no? Hvis ikke: [email protected]

Endret av Jesper Karsrud
Lenke til kommentar

Driver med et prosjekt for en kunde, og skal sette opp WP som CMS siden det er det jeg har noenlunde kontroll på. Dog støtte jeg på merkelige problemer - wp-config-fila ser ikke ut til å fungere som den skal. All informasjon i fila er korrekt og kvadruppelsjekka, og den er lagret i UTF-8 hvis det skulle ha noe å si. Studentbloggen min fungerte fin-fint inntil jeg lasta opp wp-config.php til feil subdomene. Jeg lastet jo selvfølgelig opp en ny redigert utgave med riktig DB-informasjon, men det hjalp ikke. Samme feil oppsto også i bloggen.

 

Noen som har noen ideer?

 

Edit: Jeg la tilbake kommentarene som jeg trodde ikke skulle ha noen innvirkning, og ting fungerte :hmm:

 

Kan det være at spesifiserte linjer i wp-config.php blir lest av, og de derfor må være nettopp på den og den linja, eller noe i den retning?

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...