Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, får feilen når jeg prøver å skrive noe med æ ø å i admin.

 

Men det som er merkelig er at jeg ikke får error på æ ø å i CharField, det kommer bare på TextField.

 

edit: Nei, jeg får samme warning på begge feltene.

 

I phpMyAdmin står det at databasen har "MySQL-tegnsett: UTF-8 Unicode (utf8)"

Kollasjon av MySQL-oppkobling: utf8_unicode_ci

 

Trodde det skulle være riktig tegnsett det?

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Finner ikke ikke den som en av valgene. Det nærmeste jeg kommer er latin2 (ISO 8859-2 Central European)

8985750[/snapback]

 

Utviklingen av forskjellige tegnsett har hele tiden bygget på hverandre. De 128 ASCII tegnene ble i ISO 8859-standaren uforandret. Det vil si at 8859 bare "bygde ut" tegnsettet med flere tegn.

Egentlig ble tegnsettene bare bare bygd videre eller "lagt oppå" på de allerede eksisterende tegnsettene.

Dette medførte mindre komplikasjoner, enn om man hadde byttet om rekkefølgen for tegnene i standarene

F.eks så har bokstaven A alltid hatt samme kode (0x0041), enten du bruker ASCII, ISO 8859, Windows 1252 eller andre.

 

8859-1 Latin Alphabet No.1 (vest Europa)

8859-2 Latin Alphabet no.2 (slavisk, albansk, ungarsk, romansk

8859-3: Latin Alphabet No. 3 (esperanto, maltesisk, gallisk)

8859-5: Latin/Cyrillic Alphabet

8859-6: Latin/Arabic Alphabet

8859-7: Latin/Modern Greek Alphabet

8859-8: Latin/Hebrew Alphabet

8859-9: Latin Alphabet No. 5 (moderne tyrkisk)

8859-13: Latin Alphabet No. 7 (islandsk, grønlandsk, baltisk, nordsamisk)

8859-14: Latin Alphabet No. 8 (keltisk)

8859-15: Latin Alphabet No. 9 (0) (modernisert 8859-1, med euro-tegn)

Lenke til kommentar

Som ganske ny innen mediegrafikerfaget og selvlært så har jeg et spørsmål som sikkert mange av dere vil le av, men samme det. Grunnen er at når jeg får oppgitt farge, som f.eks Pantone 144, hvilke fargebibliotek skal jeg da gå inn på? Så vidt jeg kan huske mener jeg at noen sa jeg skulle bruke Pantone solid coated, men er ikke helt sikker på dette. Denne fargen skal forøvrig ut på web, og ikke trykk hvis det har noe å si.

 

Og hvorfor kan de da ikke bare skrive f.eks Pantone 144 C, så jeg skjønner hvilket bibliotek det er snakk om? Og hva er forskjellen mellom de forskjellige Pantone bibliotekene? Mulig det er en logisk grunn, men jeg er helt grønn innenfor akkurat dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...