Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

@IQ: Du opplever mange sitt problem med header, 3 kolonner og footer. At footeren stiller seg i forhold til kolonnen med minst tekst.

 

Måter å få dette til å fungere som det skal kan være:

1. Å lage en div-wrap for left, center og right.

2. Legge en ekstra div (el annen block-element) mellom right og footer, og bruk clear: both;.

 

Det finnes sikkert andre måter også. Div-wrap bruker noe ekstra kode, men bruker å være en sikker metode.

 

Ellers anbefales bruk av Firebug i Firefox for å analysere hvordan elementene ligger i forhold til hverandre, samt teste endringer i css.

 

Eller har Position is Everything, gode beskrivelser på denne type design.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@-Kiman-: Det er jo ikke leit at Outlook fjerner en feature som de er alene om å tilby. Siden eposter sendes frem og tilbake på tvers av epost-program, ville det blitt håpløst om samtlige skrev sin post med tanke på sitt spesielle mailprogram. Mail skal inneholde ren tekst, så får du heller legge ved et bilde om det er så viktig.. Eller kanskje lage en pen link til en online-versjon av nyhetsbrevet?

8964117[/snapback]

Her aner du tydeligvis ikke hva du snakker om. HTML i mail er svært utbredt og det fungerer i hvert fall helt utmerket i Gmail i tillegg til alle Outlookversjoner. HTML og CSS er med andre ord svært utbredt når det gjelder mail, i hvert fall i businessverdenen. Derfor vil jeg si at det er veldig synt at M$ fucker opp hele greia med å utelate BG i både tables og CSS, fjerne støtte for float og nok en gang levere en relativt herpet boksmodell.

 

Men har funnet noen ganske gode løsninger nå som kun innebefatter tables og et rimelig stort bakgrunnsbilde på body.

 

Edit: Etter nærmere undersøkelser har jeg funnet ut at blant annet Thunderbird, Hotmail, Yahoo sin mailklient og AOL støtter HTML fullt ut + en drøss av andre mailklienter jeg aldri har hørt om.

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar

ikke enig. en del html-tags er nok støttet, men css-støtten er såvidt meg beskjent svært elenedig (det ble postet en link i kafeen for noen måneder siden).

 

Og selv om en del html-tags er på plass, så mangler det fortsatt en standard som forteller hva som *skal* være på plass. (dvs, det mangler ikke en e-post standard; vi har jo en fra 70/80-tallet eller når den kom. Men det mangler en ny standard som forteller noe om html/css/andre former for formateringer som skal kunne brukes)

Lenke til kommentar

Støtten for CSS er varierende, men det får så være når jeg fortsatt kan designe ved hjelp av tables. Vet at det ikke følger noen standarder eller er semantisk riktig, men for brukeren som mottar mailen har det ingen betydning. Derfor er det svært irriterende at M$ har fjernet støtten for bakgrunnsbilder i table f.eks.

 

Angående at det ikke finnes noen standard så er jeg helt enig, her har W3C definitivt noe å henge fingrene i.

 

De aller fleste mailklienter støtter de HTML-taggene som man trenger til vanlig funksjonalitet i mail.

Lenke til kommentar

tja - dere må gjerne sende mail med design vha tabeller til meg, men jeg tviler på at jeg får lest de...

 

Til kommunikasjon mellom folk fungerer som regel plain text greit nok - selv om mange selvfølgelig liker å ha mulighet til enkel formaterin (bold, italic, undeline, font, -størrelse). Ja, også liker folk kanskje å sende med noen bilder??

 

Epost som brukes som nyhetsbrev (spesielt reklamemail) har gjerne behov for bedre muligheter for design. Og selv om en del epost-klienter støtter <table> så er ikke det noen optimal måte å deisgne på. (i tillegg deakitiveres som regel bilder fra eksterne kilder).

 

Men en gang i fremtiden har vi muligens bedre mail-standarder/-arvtagere? Pr. i dag kan man f.eks. bruke RSS for å levere nyhetsbrev, og andre alternativer til epost finnes og.

Lenke til kommentar
Men en gang i fremtiden har vi muligens bedre mail-standarder/-arvtagere? Pr. i dag kan man f.eks. bruke RSS for å levere nyhetsbrev, og andre alternativer til epost finnes og.

8966886[/snapback]

RSS er vel ikke spesielt egnet per idag, siden majoriteten av den generelle nyhetsbrevmottaker dessverre ikke vet hva RSS er?

 

Og nyhetsbrev (reklame sådan) som inneholder en link til et onlinebrev er vel ikke spesielt foretrukket av de som sender ut, siden det krever innsats fra mottaker, noe ganske få er intressert i når det gjelder reklame. :)

Hadde f.eks komplett eller netshop ikke hatt nyhetsbrevet i selve mailen, hadde vertfall ikke jeg lest verken den ene eller den andre, dessverre.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Huff, lager nytt html rammeverk for systemet her, for å få det litt bedre enn det tabellhelvete som finnes nå. Men må ha mye av de samme elementene, så blir divmania fra helvete.

<div class="shoplayout">
	<div class="shopleft">
   	<!-- Start WebShop MiddleLeft Layout-Table  -->
   	<div class="InfoBoxLeft">
		<div><div class="BoxleftTopleft"></div><h2 class="InfoBoxHeader">Meny</h2><div class="BoxTopLeft"></div></div>
     		<div class="InfoBoxContent">
			<ul class="MenuLevel_1">
				<li class="MenuLevel_1">					
					<div class="CategoryMenu">
						<div class="MenuButton_l"></div>
						<div class="MenuButton_c">
							<a id="17653" href="/page/17933/" class="CategoryMenu">
								GRATIS!
							</a>
						</div>
						<div class="MenuButton_r"></div>
					</div>
				</li>

 

Smakebit ;)

Lenke til kommentar
Savner litt hyppigere bruk av "Avskriv deg fra dette nyhetsbrevet".

8967932[/snapback]

Avsender er vel stort sett intressert i å nå frem til størst mulig målgruppe, selv om en slik funksjon vil gi en mer 'effektiv' og 'intressert' målgruppe som mest trolig vil gi en høyere treffprosent på brevene.. Endret av Marvil
Lenke til kommentar
.... HTML i mail er svært utbredt og det fungerer i hvert fall helt utmerket i Gmail i tillegg til alle Outlookversjoner. HTML og CSS er med andre ord svært utbredt når det gjelder mail, i hvert fall i businessverdenen. Derfor vil jeg si at det er veldig synt at M$ fucker opp hele greia med å utelate BG i både tables og CSS, fjerne støtte for float og nok en gang levere en relativt herpet boksmodell.

 

Men har funnet noen ganske gode løsninger nå som kun innebefatter tables og et rimelig stort bakgrunnsbilde på body.

 

Edit: Etter nærmere undersøkelser har jeg funnet ut at blant annet Thunderbird, Hotmail, Yahoo sin mailklient og AOL støtter HTML fullt ut + en drøss av andre mailklienter jeg aldri har hørt om.

8965773[/snapback]

 

Har kommet til samme konklusjon etter å ha brukt timer på å få HTML-mails til å virke i Outlook 2007. Thunderbird kan du gi nesten helt optimal kode med CSS, mens Outlook 2007 nekter å godta både float, margins osv. Så det var bare å finne fram maler og prinsipper fra 5 - 10 år tilbake.

 

Og at noen kan påstå at det gir renere HTML-mails, når man må bruke tabeller og spacer.gif for å få et resultat som kunden er fornøyd med. Når man i realiteten kunne gjort det langt enklere.

 

Og bakgrunnsbilde på body, det fungerer ikke alltid, særlig ikke når lengden på mailen varierer.

 

Det er merkeverdig at noen faktisk klarer å lage epostlesere som faktisk forstår HTML, mens andre degenerer hele "standarden" til noe som nesten er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Savner litt hyppigere bruk av "Avskriv deg fra dette nyhetsbrevet".

8967932[/snapback]

Avsender er vel stort sett intressert i å nå frem til størst mulig målgruppe, selv om en slik funksjon vil gi en mer 'effektiv' og 'intressert' målgruppe som mest trolig vil gi en høyere treffprosent på brevene..

8968336[/snapback]

Altså, snakker om en liten notis nederst av brevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...