Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Orker ikke lete bakover i kafèen, muligens det var over Schibsted eller VG Nett sin kode. Ikke bruke dårlig kode, men rett og slett ikke bry seg over koden, fordi 'det funker'.

8781242[/snapback]

Jeg sa vel at jeg forstod at dem ikke oppdaterte koden av økonomiske hensyn, noe jeg fremdeles gjør.

En investering bør kunne forsvares, og det er ikke de ansatte på utviklingsavdelingen som bestemmer om dem skal bruke alle ressurser på å fikse koden slik at den følger 142 standarder som gjør at dem oppnår 1000 nye besøkende med spesielle nettlesere. Det handler om å tjene penger.

 

I tillegg påpekte jeg i den samme diskusjon at jeg tipper det vil komme en gradvis endring også i kode, fordi markedet krever det.

 

Foreslår at du leser den diskusjonen, også det enden påpeker om realisme/idealisme. Gjerne også det Roberto påpeker i samme diskusjon.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, merkelig det der. Apple er i hvert fall sykt avhengig av å ligge i front når det gjelder design.

 

Men et kjapt spm, hva bør jeg sette i toppen på et CSS-dokument for at det skal tolkes likt i alle browsere?(Vet at det er forskjeller, men så bra som mulig.)

 

Har nemlig *{margin: 0; padding: 0;} øverst uten effekt, margins og paddings blir forskjellige fra nettleser til nettleser uansett :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
MacBook = overpriset :) De er pene, men de er dyre, i hvert fall sett i forhold til hardware. Men gratulerer!

8783684[/snapback]

 

Vel, en PC kjører ikke OSX!

Lenke til kommentar
Jeg sa vel at jeg forstod at dem ikke oppdaterte koden av økonomiske hensyn, noe jeg fremdeles gjør.

En investering bør kunne forsvares, og det er ikke de ansatte på utviklingsavdelingen som bestemmer om dem skal bruke alle ressurser på å fikse koden slik at den følger 142 standarder som gjør at dem oppnår 1000 nye besøkende med spesielle nettlesere. Det handler om å tjene penger.

 

I tillegg påpekte jeg i den samme diskusjon at jeg tipper det vil komme en gradvis endring også i kode, fordi markedet krever det.

8782642[/snapback]

Link?

 

Ja, det handler om å tjene penger, men på de områdene man selv kan råde over, så kan man gjøre en innsats for å øke kvaliteten, alle monner drar.

Lenke til kommentar
Foreslår at du leser den diskusjonen, også det enden påpeker om realisme/idealisme. Gjerne også det Roberto påpeker i samme diskusjon.

8782642[/snapback]

 

Bare for å legge til et annet moment, den pragmatiske holdningen blant de virkelig store selskapene der det økonomiske og/eller tidsaspektet står sentralt er ikke forbeholdt front-end. Folk vil sikkert bli overrasket over hvor mange hacks og/eller generelt "dårlig" kode som finnes i de mange applikasjoner rundt om.

Lenke til kommentar
Men et kjapt spm, hva bør jeg sette i toppen på et CSS-dokument for at det skal tolkes likt i alle browsere?(Vet at det er forskjeller, men så bra som mulig.)

 

Har nemlig *{margin: 0; padding: 0;} øverst uten effekt, margins og paddings blir forskjellige fra nettleser til nettleser uansett :dontgetit:8783793[/snapback]

Sett på Eric Meyers reset.css?

Lenke til kommentar

Ja, men den er jo helt vanvittig. Kan aldri tenke meg at jeg har bruk for den regla der! Egentlig er jeg bare interessert i hva som fikser margin/padding problemet.

 

Edit: @ Jesper Karsrud: Jeg liker ikke OSX. Etter mange år som Windows-bruker blir alt annet for meg helt banalt. Har dog bare noen timers erfaring med OSX, men jeg liker Windows veldig godt (hos meg kjører det godt og stabilt, selv om alle andre har problemer).

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar
Foreslår at du leser den diskusjonen, også det enden påpeker om realisme/idealisme. Gjerne også det Roberto påpeker i samme diskusjon.

8782642[/snapback]

 

Bare for å legge til et annet moment, den pragmatiske holdningen blant de virkelig store selskapene der det økonomiske og/eller tidsaspektet står sentralt er ikke forbeholdt front-end. Folk vil sikkert bli overrasket over hvor mange hacks og/eller generelt "dårlig" kode som finnes i de mange applikasjoner rundt om.

8783868[/snapback]

Det stemmer nok veldig godt. Derfor jeg er så glad for å jobbe i Keyteq, der backend-folka har peiling på outputen.

Lenke til kommentar
Ja, men den er jo helt vanvittig. Kan aldri tenke meg at jeg har bruk for den regla der! Egentlig er jeg bare interessert i hva som fikser margin/padding problemet. 8783913[/snapback]

* { margin: 0; padding: 0; } skal jo fikse det, så problemet ditt ligger nok et annet sted. Vanskelig å si noe uten å se kode, men det visste du vel.

Lenke til kommentar

Lovskogen: Det handler ikke om hvorvidt folk har peiling, eller ei.

 

Det handler om hvordan ting fungerer i den virkelige verden, der applikasjoner gjerne skal leveres "i går". Det er umulig for en utvikler i et prosjekt å begrunne leveranseforsinkelse pga. at websiden må validere, eller at han må skrive et par ekstra CSS-hacks pga. Opera. Slike unnskyldninger duger simpelthen ikke når det gjelder prosjekter over et visst (økonomisk) nivå. (Om en utvikler kommer til meg med dette som unnskyldning vet han i hvert fall hva jeg svarer).

 

Forsinkelser forårsaker ofte kontraktsbrudd, som igjen kan bety dagsbøter og/eller annen økonomisk kompensasjon. Uansett hvor hyggelig det er å lage sider som validerer er det andre, langt viktigtere momenter man må forholde seg til. I den virkelige verden og i større prosjekter, that is. (Da jeg jobbet freelance for noen år tilbake gjaldt selvfølgelig andre regler.)

Lenke til kommentar
Link?

 

Ja, det handler om å tjene penger, men på de områdene man selv kan råde over, så kan man gjøre en innsats for å øke kvaliteten, alle monner drar.

8783855[/snapback]

Om man først skal gjøre en jobb, er jeg helt enig i at man kan gjøre en innsats for å øke kvaliteten, men diskusjonen du henviste til gikk vel mer på det at VG burde endre koden sin, bare for å gjøre den bedre, uten at ville medføre noe større økonomisk gevinst (som dessverre teller mer enn mange tror).

 

Når det gjelder link, er det ikke verre enn å søke etter mitt brukernavn og 'økonomisk' som søkestreng, så kommer det frem noe fra rundt 22. oktober 2006 på første side.

 

Bare for å legge til et annet moment, den pragmatiske holdningen blant de virkelig store selskapene der det økonomiske og/eller tidsaspektet står sentralt er ikke forbeholdt front-end. Folk vil sikkert bli overrasket over hvor mange hacks og/eller generelt "dårlig" kode som finnes i de mange applikasjoner rundt om.

8783868[/snapback]

Det forundrer meg ikke. Som tidligere nevnt, det er ikke alltid mulig å gjøre det rette, da man utenfor gutterommet ofte har litt annet press enn middags- og leggetider.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...