Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har hatt en oppgave i klassen (første klasse på Media og Kommunikasjon) om å lage en hjemmeside om oss selv. Jeg fikk 5+ på oppgaven. Forsåvidt greit det, men når oppgaven gikk ut på at vi SKULLE kode den i css, synes jeg det er rart at en medelev fikk 5 til 6 når hun brukte frames og tables og jeg har brukt mye mer "avansert" css enn det vi har lært. Blir pissed.

 

 

/whine off

Lenke til kommentar
Medier og Kommunikasjon

8777777[/snapback]

Vær så snill og lær deg navnet på linja du går :)

 

Forøvrig er jeg ikke overrasket. Nivået på webdesignerne rundt om på de videregående skolene i Norge virker ikke å være veldig høyt. Der jeg går, Gjøvik Videregående Skole, er det forøvrig i hvert fall et par gode weblærere, så jeg er fornøyd.

 

Men hva var begrunnelsen for at du ikke fikk 6, og hva var begrunnelsen for at din medelev fikk 5/6?

Lenke til kommentar
Medier og Kommunikasjon

8777777[/snapback]

Vær så snill og lær deg navnet på linja du går :)

 

Forøvrig er jeg ikke overrasket. Nivået på webdesignerne rundt om på de videregående skolene i Norge virker ikke å være veldig høyt. Der jeg går, Gjøvik Videregående Skole, er det forøvrig i hvert fall et par gode weblærere, så jeg er fornøyd.

 

Men hva var begrunnelsen for at du ikke fikk 6, og hva var begrunnelsen for at din medelev fikk 5/6?

8777824[/snapback]

 

Pokker så pirkete vi skulle være da :p

 

Men jeg vet egentlig ikke hvorfor den eleven fikk bedre karakter enn meg.... Surt var det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Vær så snill og lær deg navnet på linja du går :)
Jeez.

 

Forøvrig er jeg ikke overrasket. Nivået på webdesignerne rundt om på de videregående skolene i Norge virker ikke å være veldig høyt. Der jeg går, Gjøvik Videregående Skole, er det forøvrig i hvert fall et par gode weblærere, så jeg er fornøyd.

8777824[/snapback]

Keep in mind at medialinjene på vgs. er mer enn en webutviklingsskole, og at man stort sett disponerer et par uker av året til å holde på med web. Man kan ikke forvente at elever som ikke kan særlig mye web fra før skal lære seg HTML/CSS/semantikk etc. (for ikke å snakke om programmering) i løpet av så kort tid — disse elevene skal også ha muligheten til å oppnå toppkarakter.

 

Er forøvrig svært enig i at — i alle fall på skolen jeg gikk på — var nivået på weblæreren alt for lavt. Kunne i det minste ha hentet inn foredragsholder(e) fra lokale bedrifter som driver med webutvikling for å vise at det er mer å lære seg i faget enn dreamweaver eller rapid weaver i design-view.

Lenke til kommentar
Keep in mind at medialinjene på vgs. er mer enn en webutviklingsskole, og at man stort sett disponerer et par uker av året til å holde på med web. Man kan ikke forvente at elever som ikke kan særlig mye web fra før skal lære seg HTML/CSS/semantikk etc. (for ikke å snakke om programmering) i løpet av så kort tid — disse elevene skal også ha muligheten til å oppnå toppkarakter.

8777986[/snapback]

Ja men poenget her var at han som faktisk hadde tatt seg tid til å lære seg HTML/CSS/Semantikk fikk mindre tilbake for det enn en elev som ikke hadde lært seg dette. Og det er ikke riktig.

Lenke til kommentar
Vær så snill og lær deg navnet på linja du går :)
Jeez.

 

Forøvrig er jeg ikke overrasket. Nivået på webdesignerne rundt om på de videregående skolene i Norge virker ikke å være veldig høyt. Der jeg går, Gjøvik Videregående Skole, er det forøvrig i hvert fall et par gode weblærere, så jeg er fornøyd.

8777824[/snapback]

Keep in mind at medialinjene på vgs. er mer enn en webutviklingsskole, og at man stort sett disponerer et par uker av året til å holde på med web. Man kan ikke forvente at elever som ikke kan særlig mye web fra før skal lære seg HTML/CSS/semantikk etc. (for ikke å snakke om programmering) i løpet av så kort tid — disse elevene skal også ha muligheten til å oppnå toppkarakter.

 

Er forøvrig svært enig i at — i alle fall på skolen jeg gikk på — var nivået på weblæreren alt for lavt. Kunne i det minste ha hentet inn foredragsholder(e) fra lokale bedrifter som driver med webutvikling for å vise at det er mer å lære seg i faget enn dreamweaver eller rapid weaver i design-view.

8777986[/snapback]

 

Vi har faktisk tre timer med web i uka, og det har vi hatt i hele år. Da er det spesielt surt når noen ikke har "orket" å lære seg ordentlig css og får en bedre karakter enn meg, hvor da jeg har investert mye tid i å lære meg html og css skikkelig. De har hatt god tid på å lære seg css, men har ikke tatt den.

Lenke til kommentar
Keep in mind at medialinjene på vgs. er mer enn en webutviklingsskole, og at man stort sett disponerer et par uker av året til å holde på med web. Man kan ikke forvente at elever som ikke kan særlig mye web fra før skal lære seg HTML/CSS/semantikk etc. (for ikke å snakke om programmering) i løpet av så kort tid — disse elevene skal også ha muligheten til å oppnå toppkarakter.

8777986[/snapback]

Ja men poenget her var at han som faktisk hadde tatt seg tid til å lære seg HTML/CSS/Semantikk fikk mindre tilbake for det enn en elev som ikke hadde lært seg dette. Og det er ikke riktig.

8778527[/snapback]

Det folk må lære, er at å gjøre det rette på en prøve ikke alltid gir rett uttelling. Ja det er idiotisk, men det finnes nok eksempler på det. Selvsagt er det mulig å prøve å få læreren til å skjønne at det man har gjort faktisk er rett, men i litt for mange tilfeller blir det til at vedkommende driter i å gjøre noe mer utav det (slik som her), og da ender opp med en dårligere karakter enn andre, selv om arbeidet i seg selv er bedre.

 

Når man vet læreren ikke har snøring, så lønner det seg karaktermessig å bare følge læreplanen/den undervisningen man har fått, selv om man vet det egentlig er feil (sett at man ikke prøver å forklare hva man har gjort og hvorfor, før eller etterpå).

 

Regner med det er flere som har gått i den fella, inkludert meg selv.

Når man i en forelesning får beskjed om at IE er kongen, så hjelper det lite å prøve å forklare en 60-årig sensor på eksamen at Firefox/Opera er bedre, på områder han aldri har hørt om.

 

Slik fungerer dessverre verden.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Noen som har testet å fikse busker med hull, med Gaffa her? Må da fungere fint?

8778695[/snapback]

 

Burde gå bra det, så sant du gjør det ordentlig. Men alt-i-alt så er vel den gode gammle sytråen best practise ville jeg tro :p

Lenke til kommentar

Som et innspill til diskusjonen om weblærere, så kan jeg nevne at weblæreren min mente Fx og IE var langt foran konkurrentene som f.eks Opera. Ikke verst at han har fått med seg at det finnes alternativer til IE, men å slakte Opera blir litt for dumt.

 

På den siste webprøven vi hadde fikk vi to timer, null internett og Dreamweaver + Photoshop. "Gjør det beste dere kan ut i fra det dere har lært, eller utvid etter eget ønske for ekstra pluss i boka." Grei måte å gjøre det på. Hvis man har fulgt med i webtimene (dvs. tables stylet med CSS, vi kom ikke lenger) og gjør alt man har lært der tilnærmet perfekt, så får man 6, og hvis man kan mer blir det enda mer pluss på karakteren.

 

Føler egentlig den læreren er hva man kan forvente på VGS-nivå, bortsett fra det med Opera.

 

Forøvrig vet jeg ikke hvilke krav som stilles til weblærerne på VGS-nivå, men jeg mistenker at det ikke er stort. Tror man får jobben hvis man kan koke sammen en herlig gryte med WYSIWYG-kode og template fra "FeelTehPawahOfThisTotallyFreeTemplateForJust100dollars.com".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...