Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva innebærer små skjermstørrelser?

8711903[/snapback]

 

800x600 og litt på 1024x768.

 

Noen som kan linke til sider som viser hvordan man gjør slikt skikkelig? Er fullt av småfeil på det jeg driver på med.. :blush:

 

Koden til grovskissen av siden min ligger på www.blogbox.no, men den er jo ikke så fin. Skrapte den sammen på 1-2 timer, der mesteparten gikk bort på de elendige kolonnene og footeren som ikke vil ned.

 

Skal få luket ut litt mer av de andre feilene straks jeg har fått fikset kolonnene.

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Dette kan vel egentlig være døden for meg, siden det er noe cOunTeRstRiKE-14iZz-ztylE-relatert, men skitt'au. Har skrapet sammen en liten, ganske enkel 'klanside', og kunne egentlig trengt noen tilbakemeldinger. Siden kan forøvrig beskues her. :)

 

Jeg hater den stygge innlegget-ble-redigert-linjen.

Lenke til kommentar
Hva innebærer små skjermstørrelser?

8711903[/snapback]

 

800x600 og litt på 1024x768.

 

Noen som kan linke til sider som viser hvordan man gjør slikt skikkelig? Er fullt av småfeil på det jeg driver på med.. :blush:

 

Koden til grovskissen av siden min ligger på www.blogbox.no, men den er jo ikke så fin. Skrapte den sammen på 1-2 timer, der mesteparten gikk bort på de elendige kolonnene og footeren som ikke vil ned.

 

Skal få luket ut litt mer av de andre feilene straks jeg har fått fikset kolonnene.

8711938[/snapback]

 

Det er alltid et mareritt å blande fast bredde og %vis bredde av elementer i et flytende design (der sidebredden alltid skal fylles ut). Grunnen er enkel matematikk, 250px + 250px + 55% krever at elementene med fast bredde bare tar 45%, dvs sida må være 1111px bred for at det skal gå opp.

 

Under Position is everything, finner du et eksempel på flytende design som fungerer uansett skjermbredde. Du kan også posisjonere venstre kolonne left og høyre kolonne right (som du alt har gjort) , og senterkolonna med margin-left 265px og margin-right 265px (eller hvilken verdi du trenger). Width settes til auto. Har ikke testet dette, men det skal fungere. På høyre kolonne må du bruke top:xxpx; for at den ikke skal forsvinne ned.

 

Menyen i header må du bruke float: right; på. Margin-left: 50%, gjør at den får for lite plass når sidebredden minker.

 

Her har du noe css-kode som funker på sida di

div#header ul {
float:right;
list-style-type:none;
margin:7px 0pt 0pt;
padding:0pt;
}

div#center-content {
border:1px solid black;
margin:0px 275px;
padding:0pt;
width:auto;
}

div#right-content {
border:1px solid black;
position:absolute;
right:10px;
top:88px;
width:250px;
}

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Dette kan vel egentlig være døden for meg, siden det er noe cOunTeRstRiKE-14iZz-ztylE-relatert, men skitt'au. Har skrapet sammen en liten, ganske enkel 'klanside', og kunne egentlig trengt noen tilbakemeldinger. Siden kan forøvrig beskues her. :)

 

Jeg hater den stygge innlegget-ble-redigert-linjen.

8712279[/snapback]

Vær så god. :)

Lenke til kommentar

8712616[/snapback]

:w00t: Det funker utrolig bra! :w00t:

 

Du er herved min nye gud! Grunlegger Bolsonismen nå med en gang :fun:

 

EDIT: Siden ser totalt på trynet ut i IE6, må vel lage noen hacks der ja :hmm: Når jeg trykker oppdater mange ganger på rad kan jeg så vidt skimte at designet ser riktig ut i 1 sekund for det roter seg til.

Endret av IQ
Lenke til kommentar

EDIT: Siden ser totalt på trynet ut i IE6, må vel lage noen hacks der ja  :hmm: Når jeg trykker oppdater mange ganger på rad kan jeg så vidt skimte at designet ser riktig ut i 1 sekund for det roter seg til.

8713621[/snapback]

 

Sjekk Position is Everything, jeg linket til en side der i min forrige post. Der finner du det meste av IE6 problemer og hacks. Double margin bug er en av de mest kjente, den flytter senterkolonna 550px til høyre med min kode. Prøv display: inline; på center diven. Det tar bort double margin buggen. Men kan gi andre bugs.

Lenke til kommentar

Er det nokon av dykk som har peiling på JavaScript? Har ikkje fått det inntrykket, nemleg. Eg spør likevel eit spørsmål:

 

PhotoNotes er eit prosjekt som lar deg legge på notiser på bilete. Problemet med dette scriptet er at det ikkje er mogleg å lagre koordinatane som har vorte tagga. Er det nokon som ser ei løysing på dette? Den som kan fikse dette får 500 slanter.

Lenke til kommentar

Henrik: Ta en titt i js-filen og mys litt på metodene this.dragresize.ondragstart og this.dragresize.ondragend. Om ikke jeg tar helt feil, kan du hente ut hjørnenes koordinater vha. parseInt(this.element.style.left), som tilbys i samme "rammeverk". :)

 

Edit: Uggh, så mye dårlig JS-kode det finnes i den filen. Selv jeg er ikke i stand til å skrive noe så fryktelig, og jeg kan egentlig ikke JS i det hele tatt... :ermm:

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Ok.

Forslag til forbedring?

8706277[/snapback]

 

Dropp grønn/svart-kombinasjonen. Hvis du vil bruke svart kan du eventuelt bruke blå/svart eller noe slikt. Vil ihvertfall bli litt bedre. :whistle:

8706409[/snapback]

 

Nå har jeg oppdatert... Headeren vil ikke vises på nettet da,

 

Synes også at blått ble litt kaldt/kjedelig?

 

Til Rønning som syntes at jeg burde starte fra scratch igjen så hadde jeg nok gjordt det hvis det ikke var for at oppgaven skal leveres på Tirsdag.

 

Det er også noe trøbbel i Internet Explorer :/

 

http://home.no.net/snobjorn/

 

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg oppdatert... Headeren vil ikke vises på nettet da,

 

Synes også at blått ble litt kaldt/kjedelig?

 

Til Rønning som syntes at jeg burde starte fra scratch igjen så hadde jeg nok gjordt det hvis det ikke var for at oppgaven skal leveres på Tirsdag.

 

Det er også noe trøbbel i Internet Explorer :/

 

http://home.no.net/snobjorn/

 

Takk for innspill :)

8716837[/snapback]

 

Den blåfargen var litt kjedelig ja, ville valgt en annen nyanse.

Du har fortsatt ikke endret skrifttypen? :hmm:

Lenke til kommentar
Henrik: Ta en titt i js-filen og mys litt på metodene this.dragresize.ondragstart og this.dragresize.ondragend. Om ikke jeg tar helt feil, kan du hente ut hjørnenes koordinater vha. parseInt(this.element.style.left), som tilbys i samme "rammeverk". :)

 

Edit: Uggh, så mye dårlig JS-kode det finnes i den filen. Selv jeg er ikke i stand til å skrive noe så fryktelig, og jeg kan egentlig ikke JS i det hele tatt...  :ermm:

8715779[/snapback]

Det var mogleg å hente ut koordinatane derfrå, ja. Der hadde du rett. :)

Dessverre er det i feil "action". Den ideelle plassen å setje inn kallet hadde vore på linje 382, trur eg. Men der fungerer ikkje this.element.style.left igjen. :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...