Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke fått til på vista her heller. Tester IE6 gjennom eksternt skrivebord på en gammel maskin... Pokker ta den nettleseren

8693874[/snapback]

 

På Ubuntu-maskinen min får jeg kjørt Opera, Firefox (2 og 3), IE5, IE6 og IE7 samtidig. Utrolig praktisk for testing av sider.

8694358[/snapback]

 

Trekk fra Fx 3.0 og sleng på konqueror, epiphany, dillo, links, Elinks og lynx, så har du mitt oppsett. :)

 

FUD-advarsel!

Vi, og i enda større grad politiet, har tilgang til flere virkemidler for å avdekke utlovlige og straffbare handlinger. Mange kriminelle forsøker på ulike måter å gjøre det vanskeligere å ta dem, men de fleste blir likevel tatt til slutt. Det enkleste, og det riktige, er å velge det lovlige alternativet.

 

BSBSBS. Under en promille av en promille av fildelere blir tatt, og platebransjen har kun rett til å spore IP-adresser til eier _etter_ en anmeldelse er levert og godkjent av politiet. Legg forresten merke til at stort sett bare positive spørsmål som ikke er kritisk mot galskapen ("jeg angrer og har slettet filene mine, må jeg fremdeles i fengsel?") har sluppet gjennom sensuren...

 

At TTL-verdien maks kan være 255, og at den minsker med èn for hvert hopp. At jeg vet hvordan en tjener og klient 'snakker' sammen med ACK/SYN/FIN-kommandoer for å overføre filer.

8691936[/snapback]

 

Så hvis jeg setter 255 routere etter hverandre, kan jeg ikke sende en datapakke gjennom dem?

 

Btw: Du er ikke mann før du surfer nettet via telnet, og kan HTTP/1.1-protokollen (m.fl.) i hodet. :)

Lenke til kommentar
Equerm: Hver router reduserer TTL med 1, så det kommer an på hvordan du ser på det.

8695490[/snapback]

Hadde det vært fornuft hadde det heller hett PTL elns (Points to live), TTL brukes jo som fysisk levetid i andre systemer.

 

NB:

Applikasjonslag, nettverkslag, transportlag, datalinjelag, fysisk lag :whistle:

PUDene får ligge.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Legg forresten merke til at stort sett bare positive spørsmål som ikke er kritisk mot galskapen ("jeg angrer og har slettet filene mine, må jeg fremdeles i fengsel?") har sluppet gjennom sensuren...

8695306[/snapback]

Samt at skummelt mange betaler for å laste ned saker og ting med LimeWire :wee:

 

Er glad i film- og musikksamlingen min jeg, men våre kjære venner vil tydeligvis ikke at jeg skal fortsette å kjøpe ting. Sjeldent jeg kjøper film og musikk uten å ha prøvesett eller -hørt. Og da snakker jeg hele filmer og album, ikke to minutter usammenhengende film klippet vilkårlig sammen, eller 30 sek fra et spor på en plate. Samme med å prøvehøre i 10 minutter på Platekompaniet. Funker bare ikke.

Lenke til kommentar
Ikke fått til på vista her heller. Tester IE6 gjennom eksternt skrivebord på en gammel maskin... Pokker ta den nettleseren. Ser at buggen forsvinner hvis jeg fjerner float på midtkolonnen, og lar den laste under venstre kolonne.

8693874[/snapback]

Gjør slik

 

if (strstr($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'],"IE 6")) {
echo "n00b, download firefox or Opera!";
}

8694414[/snapback]

Jeg var frekk nok å legge en liten notis på toppen av siden til IE6-brukerne. Den har jeg ikke lyst til å ha der, men samtidig må jeg det ettersom tekst forsvinner. Mistenker at det har noe med float å gjøre, men får ikke satt fingeren på hva det skyldes helt eksakt.

Lenke til kommentar

Det er korrekt, Jørgen. Forhindre evige løkker og en hel del pakkekollisjoner.

 

tracert benytter forresten protokollen ICMP (Internet Control Message Protocol) sammen med TTL i pakker. De første tre pakkene sendes med en TTL-verdi tilsvarende 1. Noden ett hakk ute i systemet sender da feilmeldinger tilbake til 'start' vha. ICMP, om at pakka 'døde' der. Så sendes tre nye pakker, med TTL-verdi på 2, og slik fortsetter hele prosessen, noden to hakk ute sender feilmelding via ICMP osv... Slik får man vite hvilken vei pakkene går.

Lenke til kommentar
tracert benytter forresten protokollen ICMP (Internet Control Message Protocol) sammen med TTL i pakker. De første tre pakkene sendes med en TTL-verdi tilsvarende 1. Noden ett hakk ute i systemet sender da feilmeldinger tilbake til 'start' vha. ICMP, om at pakka 'døde' der. Så sendes tre nye pakker, med TTL-verdi på 2, og slik fortsetter hele prosessen, noden to hakk ute sender feilmelding via ICMP osv... Slik får man vite hvilken vei pakkene går.

8696326[/snapback]

 

Ah, snasent. :) Mye fine algoritmer og mye fin teknologi som ligger i nettverksarkitekturen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...