Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

EDIT: Steinmannen har forøvrig et godt poeng; om du ikke liker ting, flytt dem. Så bra at menyer og slikt er enklere å justere, og er mer fleksible enn i f.eks. Windows. :p

Jo, de er vesentlig mer fleksible enn i Windows, men samtidig synes jeg Windows fungerer utmerket slik det er, Xen oppe til høyre, Start nede til venstre, bankers. Hvorfor skal Quit-knappen f.eks ha et hjørne for seg selv by default i Ubuntu? Skal man virkelig slå av/restarte/logge ut så ofte at man må ha en stor knapp som ligger og tar opp plass 24/7? I think not.

 

Om en har laptop er det vel greit å lett komme til hibernate/suspend-modus? Spesielt om en har macbook og plukket utav sensoren som oppdager når du lukker lokket. ;)

 

I tillegg: Hvorfor har man Applications, System og en annen meny (i skriftstørrelse 72 selvsagt) på "taskbaren" by default? Hvorfor ikke bare bruke ikoner + en tooltip? Da hadde man kanskje spart seg behovet for taskbar både oppe og nede.

8677645[/snapback]

 

Fordi mystery meat navigation aldri er en lur ting. Usability 101.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gaim: Trykk på Buddies -> Buddy details, og den vil ikke lenger bruke enorme ikoner på alle kontakter. Da har jeg plass til over 50 kontakter i vinduet. Det er rett og slett bare en dårlig default-innstilling, og det var vel ikke SÅÅ vanskelig å stille på? Hvor god oversikt en har i MSN Messenger er også heller tvilsomt, det er ikke så mye plass til annet enn reklamen som er overalt. :)

Det var ikke verre enn det altså. Jaja, men når man knapt har plass til kontaktene sine er vel ikke visning av flere elementer den løsningen man ser for seg :p

 

Btw: MSN har en reklame på noe sånt som 100x70 pixler helt nederst, som uansett fjernes med Messpatch ganske greit ;)

 

Beryl/Emerald/Emerald Theme Manager: Du klager over programvare som er svært tidlig i utviklingsfasen. Det er enda ikke laget et godt brukervennlig GUI for det heller. Kanskje det er grunnen til at det ikke er preinstallert og preaktivert i Ubuntu, kanskje det er grunnen til at ubuntu-teamet har valgt å utsette å inkludere dette som default til det er stabilt nok? :)

Daså :)

 

Inkludert mediaplayer: Ja, den suger hesteballe, fordi den er i meste laget minimal (spartansk, som du sier). Hvorfor prøvde du ikke VLC istedet, da? Håper på at VLC inkluderes som standard avspiller i senere versjoner, slik Firefox ble innført istedet for Epiphany.

Med mindre VLC til Linux har dramatiske forskjeller i forhold til Windows-utgaven suger den minst like hesteballe som den inkluderte mediaplayern. Den har riktignok OSD, men på alle andre områder er det en av de dårligste og mest ulogiske GUIene jeg noengang har vært borti. Jeg kunne skrevet en bok om alle feilene VLC gjør i UIet sitt, men jeg tror kanskje jeg nøyer meg med et lengre blogginnlegg en gang :)

 

Anyhow: Du har strengt tatt ikke sagt noenting om GUIet i Ubuntu, men mast ivei om hvor dårlig diverse programmer (hvor flere ikke er med i standard install av ubuntu) bruker GUIet.

Joda, det stemmer og det var forsåvidt poenget i posten min lenger oppe: Ubuntu er slett ikke verst, men utviklerne som skal gjøre det til et komplett OS vha. integrert programvare og 3.parts programvare er i så stor grad udugelige på alt GUI-relatert at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Lenke til kommentar
Gaim: Trykk på Buddies -> Buddy details, og den vil ikke lenger bruke enorme ikoner på alle kontakter. Da har jeg plass til over 50 kontakter i vinduet. Det er rett og slett bare en dårlig default-innstilling, og det var vel ikke SÅÅ vanskelig å stille på? Hvor god oversikt en har i MSN Messenger er også heller tvilsomt, det er ikke så mye plass til annet enn reklamen som er overalt. :)

Det var ikke verre enn det altså. Jaja, men når man knapt har plass til kontaktene sine er vel ikke visning av flere elementer den løsningen man ser for seg :p

 

Btw: MSN har en reklame på noe sånt som 100x70 pixler helt nederst, som uansett fjernes med Messpatch ganske greit ;)

 

Der har du litt av problemet, også; du har svært lite erfaring med GNOME-grensesnittet/Gaim, og klager over noe som egentlig skulle vært enkelt, og så snakker du om at reklamen i Messenger "greit" fjernes med et tredjepartsprogram fra nettet. Ikke særlig intuitivt for en ny bruker, men så er du en godt etablert poweruser i windows-miljøet. Du klarer vel å se at dette er noe som vil være omvendt for en som har brukt Ubuntu like mye som du har brukt Windows, og Windows like lite som du har brukt Ubuntu?

 

Inkludert mediaplayer: Ja, den suger hesteballe, fordi den er i meste laget minimal (spartansk, som du sier). Hvorfor prøvde du ikke VLC istedet, da? Håper på at VLC inkluderes som standard avspiller i senere versjoner, slik Firefox ble innført istedet for Epiphany.

Med mindre VLC til Linux har dramatiske forskjeller i forhold til Windows-utgaven suger den minst like hesteballe som den inkluderte mediaplayern. Den har riktignok OSD, men på alle andre områder er det en av de dårligste og mest ulogiske GUIene jeg noengang har vært borti. Jeg kunne skrevet en bok om alle feilene VLC gjør i UIet sitt, men jeg tror kanskje jeg nøyer meg med et lengre blogginnlegg en gang :)

 

Hva er egentlig så gale med VLC, da? :dontgetit: I windows bruker jeg VLC, i Ubuntu bruker jeg alltid VLC, og synes den gjør akkurat det en videospiller skal gjøre.

 

Anyhow: Du har strengt tatt ikke sagt noenting om GUIet i Ubuntu, men mast ivei om hvor dårlig diverse programmer (hvor flere ikke er med i standard install av ubuntu) bruker GUIet.

Joda, det stemmer og det var forsåvidt poenget i posten min lenger oppe: Ubuntu er slett ikke verst, men utviklerne som skal gjøre det til et komplett OS vha. integrert programvare og 3.parts programvare er i så stor grad udugelige på alt GUI-relatert at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

8677696[/snapback]

 

Hey, 3djeparts-programvare er da strengt tatt ikke GNOME/Ubuntus ansvar. Ser du meg klage over Windows fordi Nortons UI er så uhyre bloated og forstyrrende? Men uansett er dette noe som vil bedre seg over tid, etter hvert som en får flere utviklere, og større fokus på utseende og usability, også på nye applikasjoner.

 

En medvirkende faktor til liten satsing på UI er nok at de fleste programmer er skrevet av små team, og UI-design tar svært lang tid. I Windows er det stort sett større programmer skrevet av firmaer og bedrifter som er nødt til å bruke penger på UI-design for å lokke kunder. NeroLinux 3 er et godt eksempel på et nytt program som har et godt og funksjonabelt UI, bl.a. fordi det er skrevet av et firma med midler til å drive skikkelig UI-design. :)

 

vlc suger hvertfall balle! bruker xine jeg, digger den! til musikk er ingenting som slår amarok seff..

8677707[/snapback]

 

Enig med den om amarok, det finnes ikke bedre, men hvorfor er VLC så dårlig? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Diskusjon #4,1

 

Ta hensyn til ukalibrerte skjermer?

 

Hva pleier dere å ta hensyn til -

a) at folk flest nok ikke sitter på kalibrerte skjermer, og dere gir litt f i hele problematikken?

b) at fargene skal være riktig i forhold til en kalibrert skjerm, for det er jo tross alt riktig?

c) annet?

Lenke til kommentar
Matsemann: Jeg og PoleCat fikk hver vår tittel da vi stod bak amotor.no sitt nye design for noen år siden.

8676846[/snapback]

Ok ;)

 

Kafeen er kjedelig fordi det er 2 personer her som tør og poste utkast til design de holder på med.

 

Jævla pyser.

8676813[/snapback]

Ikke rart med slike folk :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...