Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Jeg mener flash er greit til sånne formål, flash is the one and only når det gjelder show-off. Trekker det kunder, bruk det.

8666772[/snapback]

Vis det trekker veldig mye mer brukere og fanger mye mer oppmerksomheten så ja. Men er det snakk om en et webområde med mer enn to sider og ikke krever noen helt spesielle sånn som Prøv narkotika er vanlige html/css-sider helt klart det beste valget. Husk at det ikke bare er brukervennligheten som blir dramatisk redusert. Det blir også helt umulig å linke til de forskjellige "sidene" på webområdet, noe som gjør at langt færre linker til siden. I tillegg vil heller ikke søkemotorer kunne se hva slags side det er, så det er nok heller få som vil finne en slik side gjennom en søkemotor.

Så jeg er enig med deg vis det dreier seg om markedsføringssider som Prøv narkotika, eller show-off side med en eller to "sider". Men til nesten alt annat vil html sider være det naturlige valget.

Ueinig. Eg blir meir imponert av websider som:

- Ser flotte ut, samtidig som dei er

- Skrive med webstandardar

- Lettforståelige og brukarvennlige

- Lette å navigere

- Har bra innhald

Fænsi flashsider endar eg stortsett opp med å sjå på i ti sekund, tenke "oj, det var stilig", og så lukke sida....

8666837[/snapback]

Det er nok liten tvil om hva du blir mest imponert over. Jeg blir heller ikke imponert over noen flashside. Men så er heller ikke brukere som oss som kommer til å bli den mainstreame brukeren på sida. Dessverre er nok den vanlige bruker mer imponert av en side sier en "splush" hver gang du er så uheldig å dra musen over noen som viser seg å være en link og hvor alt beveger seg i alle bauger å kanter.

Spørsmålet er vel heller om de egentlig får med seg budskapet mellom alle disse effektene, og om de får lyst til å besøke siden igjen. Ofte er blir man fort lei av alle de (ofte langvareige) effektene etter første gang, og en bruker som er på jakt etter innhold ønsker sjelden de "flotte" effektene. Derfor er det vel kun på et begrenset type sider flashsider er det beste for bedriften.

En gjennomsnittlig kunde som ikke har peil på internettsider har sett en fancy flashside med morsomme knapper, bevegeligheter og morsomme ting og kommer til JonT sitt nyoppretta foretak og vil ha en lik side. JonT svarer at flash er ikke det han kaller kvalitetsarbeid og at han heller vil kode en mer kjedelig og tradisjonell side, men som er 100% semantisk korrekt skrevet og validerer i alle nettlesere, tilogmed Netscape!

Kunden har alltid rett, mulig du må vurdere nytt beite.

---

Bare for å presisere, jeg syntes ikke flashsider er særlig brukervennlig jeg heller, og det bør alltid være et alternativ. Jeg bare prøver og poengtere at flashsider er for mange kunder svært attraktivt, og at de driter langt faen om siden er semantisk eller et kvalitetsarbeid ifølge designeren. Om dere forstår..

8666855[/snapback]

Du har selvfølgelig helt rett. Men jeg ville bare poengtere at syns det er riktig å gi litt informasjon til kunden for å finne ut om de virkelig har behov for og ønsker en flashside. Det at nettop kunden ikke har peiling gjør at webdesignere må ta ansvar og prøve å få kunden til å lage en side som følger moralske rettningslinjer, og veilede kunden med anbefalinger og råd som kunden kan ha godt av. Men vis kunden virkelig ønsker en flashløsning er det selvfølgelig ingenting i veien for at han ikke skal få det. Dog tror jeg det er litt forskjellige markeder, og ville nok heller henvist kunden til et firma som har mer kompetanse på dette området. Flashsider handler jo ofte om å få oppmerksomhet og er ofte mer en jobb for et reklamefirma enn et webdesigner firma.

Smashing Magazine: 60 Elegand and Visually Appealing Designs

8668854[/snapback]

Pene saker og mesteparten uten flash. Denne saken her kan jo faktisk bokmerkes!

Takk Sparks.

HTML Italic and Bold Elements as regards Web Standards

EDIT: Får vel gå å legge meg nå. Skolen begynner vist tidlig i morgen.

Smashing Magazine: 60 Elegand and Visually Appealing Designs

8668854[/snapback]

Pene saker og mesteparten uten flash. Denne saken her kan jo faktisk bokmerkes!

Takk Sparks.

HTML Italic and Bold Elements as regards Web Standards

EDIT: Får vel gå å legge meg nå. Skolen begynner vist tidlig i morgen.

EDIT2: For de som liker politikk har Torbjørn Røe Isaksen (Unge Høyre) postet et ganske tankevekkende innlegg i bloggen sin om vestens tollbariær som ødelegger for U-landene.

Til orientering: Det er bare EU og Norge som har null toll på varer fra de 20(?) fattigste landene i verden. I andre land som har undertegnet WHO er bare 97 % av varene disse landene eksporterer tollfrie. Men siden land som USA selv kan velge vilke varer som ikke skal være tollfrie kan de i prinsippet stenge ute de fleste viktige varene disse landene eksporterer fra denne ordningen.

EDIT2: Der var vist Mr.Berg å ryddet opp. Mr.Berg liker vist ikke dobbeltposter.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sparks skulle fikse google analytics på photoblog, og glemte seg og gikk rett inn i dokumentet han trodde var det som lå på ftpen, la inn google-koden og lastet opp. Nå er siden relativt fucked og jeg husker selvsagt ikke hvordan jeg hadde det til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Najs, Steinis! Særdeles lite fornøgd med URI-strukturen, men resten ser bra ut. Berre dumt at dette hadde tatt ein brøkdel av tida i Django. :p

Er URI-strukturen automatisk generert, forresten?

8671279[/snapback]

Synes uri strukturen er hat selv. På sider som er dynamiske er den laget automatisk. Det er mulig å lage penere uri'er, men da måtte det mer jobb til.

Nå håndterer wicket alt av ting og tang.

De få linkene som er fine er derimot definert i en separat fil.

Lenke til kommentar
Men jeg husker ikke regelverket ut og inn, og jeg antar det finnes ulike unntak osv fra regelen.. (F.eks. mener jeg å huske at programutviklere ikke får copyright til kildekode de skriver på jobben, disse værkene tilfaller arbeidsplassen i stedet..)

8661640[/snapback]

Lovverket her tilsier vel noe om at dersom ikke annet er avtalt, er det arbeidsgiver som har opphavsretten til verket, dersom arbeidet gjøres i regi av arbeidsgiver, om jeg ikke husker helt feil.. :)

8661702[/snapback]

Stemmer. :)

8665366[/snapback]

Selvsagt..

Var det jeg tenkte...

Litt dumt at et seriøst firma ikke tenker over det. Der jo utrolig dårlig brukervennlighet i flash, vanskelig å få til scrolling, og du ikke bare gå tilbake til forrige side.

8666847[/snapback]

At dem overhoved ikke tenker over det er dårlig. Om dem har foretatt en vurdering og funnet ut at dem får flere kunder på en slik måte, er en annen, og forståelig, sak.

Dog tror jeg det er litt forskjellige markeder, og ville nok heller henvist kunden til et firma som har mer kompetanse på dette området. Flashsider handler jo ofte om å få oppmerksomhet og er ofte mer en jobb for et reklamefirma enn et webdesigner firma.
Og dermed sende både kunde og den økonomiske gevinsten ut døra? Smart.

Outsourcing er kanskje tingen.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Hm, ok. Kvifor er du ikkje på MSN? :)

8671544[/snapback]

Sitter på skolen og jobber som en gud(LES: Spiser lunch)

Kan noen forklare meg hvorfor det er valgt å kjøre URIer som endrer seg for hvert klikk du utfører? Når en ikke kan direktelinke, kunne du like godt laget hele stasen i Flash...

8671609[/snapback]

Er wicket sin dynamiske magi. Den linker til et objekt som ligger i session elns.

Er ikke meningen å kunne direktelinke til disse sidene. De sidene det er ment for er det mulig også. Man må egentlig være inlogget for å se noe som helst, vi har bare deaktivert det..

Lenke til kommentar
Er ikke meningen å kunne direktelinke til disse sidene. De sidene det er ment for er det mulig også. Man må egentlig være inlogget for å se noe som helst, vi har bare deaktivert det..

8672321[/snapback]

Er det ikkje meininga at ein skal kunne linke til eit produkt? I såfall, kvifor ikkje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...