j-- Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Takk Robbie, viktig element å få med =) Hver gang jeg leser artikler som favoriserer Windows (i den grad denne artikkelen gjør) dør en liten del av meg. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 "Derfor er PC bedre enn Mac". ITAvisen/IT Pro sine journalister er faktisk heilt forferdelig patetiske. Gud, så idiotisk. 8635650[/snapback] Tihi. 1) Oppgraderinger koster ikke en tusenlappSiden Mac OS X ble lansert i 2001, har det kommet hele fire nye versjoner av operativsystemet. Hver gang måtte brukerne ut med en drøy tusenlapp. Da Vista kom, var det seks år siden forrige gang Windows-brukere måtte betale for en ny versjon. Så, 4 x 1000kr og et godt oppdatert OS, eller 1 x 4000 kr og et uhyre utdatert OS på slutten? 6) Du kan skreddersy maskinenPrøvd å åpne en Mac? Det er ikke for amatører. Med en (stasjonær) PC kan du skifte ut harddisker, minne, grafikkort og til og med prosessor i akkurat når du vil. I PowerMac (nå Mac Pro) er dette vesentlig enklere enn den gjennomsnittlige Dell. 7) Mac ligger langt etter PC ?teknologienMens alle PC-er kjørte lynrask Intel eller AMD, måtte Mac-folket inntil nylig nøye seg med trege og gammeldagse IBM-prosessorer. Og når Apple skryter av at de har lagt inn 802.11n i Airport Extreme, har PC-folket hatt det i et par år allerede. C2D er vel ikke _så_ langt etter konkurrentene? 8) Du slipper å kaste alt 3. januarHvert år rett over nyttår annonserer Apple sine «banebrytende» nyheter. Da kan du pælme alt du har brukt lommepengene dine på. Med PC kommer nyhetene hele tiden, og du kan selv velge når du vil oppgradere ? helt eller delvis. Med PC kommer nyhetene hele tiden, og du må derfor pælme alt ut med jevne mellomrom. Logiske tankefeil er kooos. 12) Microsoft som storebrorMicrosoft er ett av verdens største selskaper, med fingrene i nesten alt som rører seg innen anvendt teknologi. Apple er en dverg i forhold. Når Microsoft snur, snur PC-verdenen. Og du får Xbox med på kjøpet? Sist jeg sjekket, var det MS som diltet etter Apple. 15) Det finnes bare én versjon Windows Vista er Windows Vista og XP er XP , med eller uten oppgraderinger. OS X er både 10.3.9, 10.4.3, 10.4.4 og gud vet hva. Når du skal kjøpe programvare og ekstrautstyr, må du forholde deg til et utall av OS X-utgaver for å vite om det fungerer. Vista Home Basic Vista Home Premium Vista Home Basic N Vista Business Vista Business N Vista Enterprise Vista Ultimate Omtrent halvparten av argumentene er direkte feil, en fjerdedel er basert på BS og svada (som mas om eject-knapp og høyreklikk, og den siste fjerdedelen er bare argumentum ad populum. Jeg burde ha lagt itavisen.no i hosts.deny-filen min for lenge siden... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Litt hårsår når det gjeld Apple, eller? Lenke til kommentar
Leon Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hehe! Itavisen blir bare bedre og bedre med årene. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Bare for å fullføre listen til Jorgis: 2) Du betaler ikke ekstra for flott designMac er som stereo fra Bang & Olufsen ? ordinært innhold som er usedvanlig pent innpakket. Og det betaler du fyrstelig for. Hvem betaler vel ikke mer for en litt penere maskin? Uansett har iPodene også pent design, men holder seg på samme prisnivå som konkurrentene, så det er vel eller OS-et man betaler for. Men det er jo også verdt å betale litt mer for. 3) Tusenvis av fete spillSelv ikke den mest fanatiske Mac-tilhenger vil påstå at utvalget av spill for Mac er bra. Du må ha PC om du er seriøs gamer. Mac kan kjøre Windows. Grunnen til det er få spill til OS X er pga. Microsofts monopol. Så hos meg er i hvert fall dette en grunn til å ikke velge Windows. 4) Høyreklikking tillattJoda, du kan høyreklikke med en Mac-mus. Men Apple liker det ikke? Ok. Itavisen skal faktisk få poeng for denne. Dette irriterer jeg meg over. 5) Bredbånd virker alltidMange Mac-brukere har opplevd at det trådløse bredbåndet på hotellet eller flyplassen ikke fungerer ? rett og slett fordi du må ha Windows og Internet Explorer for å kunne logge inn. Enkelte bredbåndsleverandører og ruterprodusenter skaper også krøll for Mac. Med PC kommer du som oftest på nett uten problemer. ...og dette er vist også skapt pga. at alle kjøper Windows. Mao. nok en grunn til å ikke velge Windows. 6) Du kan skreddersy maskinenPrøvd å åpne en Mac? Det er ikke for amatører. Med en (stasjonær) PC kan du skifte ut harddisker, minne, grafikkort og til og med prosessor i akkurat når du vil. Og det kan man ikke med mac? Det er vel til og med enklere. 7) Mac ligger langt etter PC ?teknologienMens alle PC-er kjørte lynrask Intel eller AMD, måtte Mac-folket inntil nylig nøye seg med trege og gammeldagse IBM-prosessorer. Og når Apple skryter av at de har lagt inn 802.11n i Airport Extreme, har PC-folket hatt det i et par år allerede. For det første; Det finnes ikke noe 802.11n enda (som er utgitt). For det andre: Flere år? Hvilke kilder er det Itavisen egentlig bruker? For det tredje: Kanskje en grunn til at de faktisk turte å bytte til Intel. Microsoft er mye mer opptatt av å ha bakoverkkompabilitet fremfor utvikling. (Ikke det at dette bare er negativt.) 8) Du slipper å kaste alt 3. januarHvert år rett over nyttår annonserer Apple sine «banebrytende» nyheter. Da kan du pælme alt du har brukt lommepengene dine på. Med PC kommer nyhetene hele tiden, og du kan selv velge når du vil oppgradere ? helt eller delvis. Når måtte man begynne å kaste ting hvert år? Apple produkter holder da lange. (Dog er jeg enig i at designet fort blir stygt etter noen år) 9) Mye bedre søkWindows Explorer gir deg full kontroll med søkeresultatene. I Spotlight for Mac kan du bare se dem, og få vite hvor de befinner seg i Finder (Macs svar på Windows Explorer). Ok. Her er jeg enig. Dog syns jeg det ikke er så big deal. 10) Du er i flertallMac-folket er fortsatt bare en liten klikk i sammenligning med Windows-brukerne. Og Apple har full kontroll både med programvare og maskinvare. De kan dermed skalte og valte med brukerne som de vil, og tvinge dem til å betale for det. Windows-verdenen er så stor og mangfoldig at ingen enkeltprodusent tør å oppføre seg like bøllete som Steve Jobs. Som Jorgis sa: "Er ikke dette Microsoft?" 11) Lave reparasjonskostnaderApple er kjent for å være vrange når noe går galt. Rett og slett fordi både de og deres fanatiske tilhengere mener at ingenting kan gå galt. Om det likevel gjør det (hvilket det selvsagt alltid gjør), koster det deg store summer. Mens den hyggelige PC-reparatøren på hjørnet (som selvsagt ikke kan reparere Mac) krever betydelig mindre. Jepp. Derfor man ikke kjøper fra Apple Store. (Har aldri kjøpt der selv, så kan egentlig ikke uttale meg. Men har da hørt rykter.) Heldigvis har vi en veldig bra forbrukerkjøpslov i Norge, så er ikke så vanskelig å få viljen sin vis man står på litt. 12) Microsoft som storebrorMicrosoft er ett av verdens største selskaper, med fingrene i nesten alt som rører seg innen anvendt teknologi. Apple er en dverg i forhold. Når Microsoft snur, snur PC-verdenen. Og du får Xbox med på kjøpet. Ja, det så vi jo virkelig med Zune! Dessuten er monopoler noe vi igjen ikke liker. 13) Svart er svart - hipt er hiptApple-folket kan gjerne skryte av at de nå har en svart Mac. Mens du har hatt en svart PC hele tiden? Ja, for det er jo kun fargen som teller! Ingen bryr seg jo om hvordan designet fungerer samme med fargen. 14) DVD-brenneren har «mat ut»-knapp.På en Mac må du enten gjøre mate ut DVD-platen i programvaren, eller lete etter en passende knapp på tastaturet. Den kjekke, knappen på fronten er borte. Og dette er noe negativt? 15) Det finnes bare én versjonWindows Vista er Windows Vista og XP er XP , med eller uten oppgraderinger. OS X er både 10.3.9, 10.4.3, 10.4.4 og gud vet hva. Når du skal kjøpe programvare og ekstrautstyr, må du forholde deg til et utall av OS X-utgaver for å vite om det fungerer. 10.4.3 og 10.4.4 er da akkurat det samme som SP1 og SP2 (bortsett fra at de faktisk er mindre viktige). Og nei det er ikke komplisert å sjekke. Er bare å holde maskinen oppdatert med de nyeste oppdateringene (noe som burde være en selvfølge). Det er vel heller et problem i Windows hvor man idag kan oppleve å kjøpe programvare i bokhandelen som bare fungerer på Windows 98. 16) Du slipper den fæle lydenHar du noen gang sittet på bussen ved siden av en Mac-bruker? Da har du trolig fått deg en ubehagelig overraskelse. Lyden av en Mac som starter høres ut som et seminar for samtidskomponister. Og den kan ikke skrus av med en fysisk volumkontroll om noen klager. Enig er. Lyden er irriterende. Dog er det vel omtrent akkurat det samme problemet på Windows. Sjelden folk faktisk gidder skru lyden av. 17) Billige OEM-versjonerOm du ikke vil betale skjorta for Vista og klarer seg uten bruksanvisning eller brukerstøtte, finnes det såkalte OEM-versjoner til en billig penge. Slikt får du ikke med Mac. Nei. Ingen billige OEM-versjoner. De er faktisk gratis! 18) Mye bedre på TVMac har bare ikke fått til det der med TV-opptak. Med Apple TV kan du spille iTunes-innhold på TVen. Med et Windows meda Center kan du spille alt ? også det du laster ned fra nettet eller tar opp fra TV. De færreste PC-er leveres med TV-kort, noe man må ha for at dette skal fungere. Dermed stilles de fleste PC-er likt med mac på dette området. Det kan også fås TV-kort til mac/OS X, så bortsett fra at det ikke er noe integrert støtte for det er det ikke noe problem. 19) Mange flere kan detHar du trøbbel med en Mac, er det bare andre mac-brukere som kan hjelpe deg. Mens resten av verden kan PC ut og inn. Macbrukere er både mer hjelpevillige og har langt flere kunnskapsrike brukere. Så så lenge du vet hvor du kan få hjelp er det ofte enklere å få hjelp. 20) Like sikkertMac-folket skryter av at det ikke finnes virus for Mac. Det er muligens riktig, men PC er like trygt om du holder maskinen oppdaert med de siste tilleggene. Nei, den er langt fra like trygg. Dessuten selv om PC-en din sikkert et trygg nok vis du har oppdatert programvare, brannmur, antivirus og sunt folkevett, er det mange som ikke holder programvaren sin oppdatert. Pga. Windows Update er ikke Microsoft programvare det største problemet, men programvare som Quicktime, iTunes, Flash, og Java, som folk ikke oppdaterer i like stor grad. 21) Masse gratisvareHar du PC med Windows, kan du neesten skaffe deg hva som helst av programvare på nettet. Helt gratis, og helt lovlig. Har du en Mac, er utvalget mindre. Det er ikke kvantiteten som gjelder, men kvaliteten. Veldig mye programvare for mac er minst like bra, eller bedre enn på Windows. Dessuten er det veldig lite forbrukerprogramvare folk har bruk for som ikke funker på mac. 22) Hva er det med denne Steve Jobs?Denne predikanten som påstår at «iPhone vil snu opp ned på hele mobilindustrien » kan tenkende mennesker godt klare seg uten. Bill Gates og Steve Jobs har sant nok ikke samme karisma, men de snakker tross alt om realiteter og kommer ikke med svada uten rot i virkeligheten. Bill Gates og Steve Ballmer kanskje? Mye av det Steve Jobs har sakt har faktisk blitt riktig, og mye av det Bill Gates har sagt har faktisk vist seg å bli skikkelige bommerter. Dog er jeg enig i at Steve Jobs er litt vel skryttete av seg og noen ganger lite saklig. Spesielt er det irriterende å høre Steve Jobs fortelle om hvor inieative Apple er og at Micosoft tar så mye fram dem når de faktisk har tatt det fra andre mindre kjente selskaper/programvare. 23) Du får menyerHvor er menyen i et Mac-program? Den finnes i hvert fall ikke i programmet du kjører. Stikk i strid med det Windows-brukere er vant til, er det en felles meny på OS-nivå som styrer alt. Brukervennlig? Ja. Det sparer plass og er da absolutt ikke noe vanskelig å finne. Verre er det vel heller med Microsoft som har fjernet den helt. Dessuten er det vel ikke meningen av OS X skal tilrettelegges for Windowsbrukere. Det er laget for macbrukere og å bruke et nytt OS krever litt tilvenning. Mange vil faktisk mene det hadde vært vanskeligere hvis alle hadde brukt mac og man ville prøve ut Windows. 24) Bedre utvalg av tilleggsutstyrMed Mac opplever må du på forhånd sjekke om alt fra fra skrivere til webkameraer er Mac-kompatibelt. Med PC kan du kjøpe først og spørre etterpå. Nok pga. Microsoft sitt monopol. Skal vi derfor finne oss i det å fortsette å oppretthole Microsoft sitt monopol og på den måten minske inovoasjonen. 25) Bygg din egen maskinKjenner du noen som har bygget sin egen Mac? Ikke det, nei! Selvbyggere er PC-folk. Punktum. Som Jorgis sa: Det er faktisk enklere på en mac. 26) Ja, Mac kræsjer ogsåAlle som har brukt en mac på daglig basis over lang tid vet (selv om de mest fanatiske nekter å innrømme det) at maskinen står bom stille uten noen vei ut fra tid til annen. Og enkeltprogrammer går ned uten varsel rett som det er ? uten at du rekker å lagre. Blåskjermen i Mac-verdenen heter for øvrig «Kernel Panic»? Ja, for dette skjer ikke i noen OS? Jeg har ikke holdt statistikk, men jeg vil tippe det ville blitt kanske likt på dette feltet, om OS X hadde hatt færre. 27) Du får pekeskjermDu kan ikke bruke fingrene på en Apple-skjerm. Mens i PC-verdenen s\dinne sdet Tablet PC, som lar deg skrive og tegne i vilden sky. Jepp. Dette er noe jeg savnet på mac. Men Tablet PC er vel rimelig ubrukelig i Norge uten støtte for æøå. 28) Du trenger mindre RAMRAM (internminne) er dyrt. Mens en Mac spiser RAM til middag, klarer PCen seg med mindre for å fungere like bra. De fleste nye Macer leveres for øvrig med altfor lite RAM ? trolig for at prisen skal se penere ut i butikken. Bruker vel mer ram kanskje. Men så åpnes programmer og slikt litt raskere da. 29) Du får ekte delete-knappMac har ingen Delete-knapp, tro det eller ei. I stedet må du gjøre noen ekstra håndgrep for å slette noe. Næ.. Det er vist vanskelig å bruke backspace-knappen. Å holde antall taster på et tastatur minimalt burde vært noe de fleste drev med. Dog liker jeg ikke at Apple har annerledes tastaturoppstett enn standard tastaturoppsett. 30) Du kan tukle så mye du vilApple lar det ikke slippe inn i maskinens Aller Helligste. På en PC kan du endre BIOS (systemet som styrer maskinen før operativsystemet starter), overklokke prosessoren og stort sett gjøre akkurat som du vil om du er en ekte datanerd. 31) Mer miljøvennligGreenpeace har stemplet Apple som miljøverstinger på grunn av at de bruker svært mye ikke-gjenvinnbart materiale i produktene sine. PC-verdenen har lang tradisjon for både strømsparing og miljøvennlige byggematerialer. Klassifikasjonssystemer som «Environmetally Safe» og «Energy Star » finnes ikke for Mac. Jepp. Håper Apple skjerper seg på dette området. 32) Best for nybegynnereMac-folket hevder at alle kan bruke en Mac med en gang. Det er rett og slett ikke sant. En PCmed Windows er like enkel ? eller like komplisert, alt etter hvor gløgg nybegynneren er. I Windows finnes det til og med en fjernstyringsfunskjon (finnes også for Mac, men da må du ut med de store pengene igjen) som gjør at du ikke trenger å reise til tante Gunda hver gang hun står fast. Fjernstyringsfunksjonen i Windows funkar da så fint for nybegynnere. Det er bare at først må man forklare hvordan man skal åpne brannmuren og konfigurere ruteren osv. (det er i hvert fall deg jeg har erfart). OS X er ofte mer logisk bygd opp og har gode søkefunksjoner, noe som gjøre det enklere for nybegynnere å sette igang. De eneste som kan synes de ikke finner frem i starten er folk som føler de er veldig kjent med Windows. Men OS X er faktisk ikke Windows. Og du har vel brukt 10-15 år på å bli kjent med Windows, så litt tid man du i hvert fall forvente at du bruker for å bli kjent med OS X. EDIT: Nei. Det var ikke veldig mange gode argumenter nei Endret 18. mai 2007 av JonT Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Husker dere streken til PT for noen sider siden..? Hadde vært greit med annet enn Apple vs. MS her i kafeen. Forandring fryder. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Syns litt synd på dere som leser ITavisen og VG Nett, altså. Trash. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Jeg følte for å svare litt på et par av disse spørsmålene.. 15) Det finnes bare én versjonWindows Vista er Windows Vista og XP er XP , med eller uten oppgraderinger. OS X er både 10.3.9, 10.4.3, 10.4.4 og gud vet hva. Når du skal kjøpe programvare og ekstrautstyr, må du forholde deg til et utall av OS X-utgaver for å vite om det fungerer. "Windows Vista er er Windows Vista og XP er XP" Jada, klart det bare finnes 1 versjon av XP og 1 versjon av Vista.. Windows XP Home Windows XP Professional Windows XP 64-bit Edition Windows XP Professional x64 Edition Windows XP Media Center Edition Windows XP Tablet PC Edition Windows XP Embedded Windows Fundamentals for Legacy PCs (Går under XP kat.) Windows Vista Starter Windows Vista Home Basic Windows Vista Home Premium Windows Vista Business Windows Vista Enterprise Windows Vista Ultimate 20) Like sikkertMac-folket skryter av at det ikke finnes virus for Mac. Det er muligens riktig, men PC er like trygt om du holder maskinen oppdaert med de siste tilleggene. Korrekt. Det finnes ikke virus så langt meg bekjent, men det finnes trojans osv. Mac er akkurat nå mer sikkert enn Windows etc når det kommer til infeksjonsbiten. Slik vil det også være en stund fremover. ...OSX.Leap.a....OSX.Inqtana.A...eWatch...HellRaiser....Instant Access Dialer... Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 DemoniZer: Når streken er satt er den satt. Og spessielt unødvendig å gjenta ting som allerede er sagt. Det har du ikke nok streetcred til. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) DemoniZer: Når streken er satt er den satt. Og spessielt unødvendig å gjenta ting som allerede er sagt. Det har du ikke nok streetcred til. 8637244[/snapback] "Streetcred" .. dette er et forum kjære deg.. ET FORUM! Jeg har ikke gjentatt ting så vidt jeg kan se. Jeg har lagt til. EDIT: Jeg overså innlegget, slikt skjer. Endret 18. mai 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) OoO, det var mange Vistaer. Edit: Så feil :O, var vist XP og på listen. Endret 18. mai 2007 av CissaM Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Sitter på jobb helt alene i dag jeg! Boooring... Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Stakkar... Er det så mange så har fri i dag? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 DemoniZer: Når streken er satt er den satt. Og spessielt unødvendig å gjenta ting som allerede er sagt. Det har du ikke nok streetcred til. 8637244[/snapback] "Streetcred" .. dette er et forum kjære deg.. ET FORUM! 8637323[/snapback] Dette er kafeen. -- Hein/Tor: Hvordan gikk det med java'n egentlig? Lukter at Tor nøyde seg med de 60%ene Sitter med UML og dokumentasjon opp til halsen. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Sebastian: Forhåpentligvis 100% på den. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Hihi 8637551[/snapback] Å som vi liker parodier.. Endret 18. mai 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Hihi 8637551[/snapback] Den var jo faktisk litt morsom Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 FÆLT så hårsåre alle mac-brukarar er når det kjem utsagn om apple då. Tåler ikkje litt usaklig morro frå ei kjelde som itavisen? Men vil likevel påpeike eit godt drit-på-leggen-tilfelle av JonT over her: Enig er. Lyden er irriterende. Dog er det vel omtrent akkurat det samme problemet på Windows. Sjelden folk faktisk gidder skru lyden av. Tåpelig svar. Heile problemet med mac var jo at du ikkje kunne skru av lyden, så å forsvare deg med at "ingen Windows-brukarar gidd å skru av lyden" blei litt for tåpelig. Litt lavt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå