Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windows henger aldri her.

Men er ikke denne diskusjonen død? Ingen av dere kommer til å bytte OS, da dere synes det er akkurat best på det dere trenger det til. Det er også godt innarbeidet. Jeg klarer ikke navigere på OSX da jeg synes det er knotete. Men andre veien er det sikkert det samme.

8617736[/snapback]

Grunnen til at du syns det er knotete er bare fordi du ikke er vant til OS X. Etterhvert som jeg har brukt OS X mer og mer, syns jeg det er mer og mer behagelig å bruke fordi jeg etterhvert skjønner hvordan det fungerer og lærer meg nyttige hurtigtaster og slikt (og det er uten at jeg har OS X selv).

8617838[/snapback]

Det jeg mente :ermm:

Lenke til kommentar
Finnes det en oversikt over hvor mange som bruker < IE6 i skandinavia/norge?

8618276[/snapback]

Alt for mange.

Skal du lage en webside og lurer på om du skal droppe støtte for IE6, så ikke gjør det. Det er fortsatt veldig mange som bruker den.

Husk på at statistikkene varierer stort etter hva slags side det er snakk om. IT-sider har ofte stor vekt av Firefox, Opera og IE7, men lite IE6.

Og som jeg har nevt. Mange kommer fortsatt til å bruke IE6 i lang tid side IE7 bare kommer til Windows XP og Vista.

8618388[/snapback]

Ikke IE6, men mer IE5.01 og 5.5 :) Skal på ingen måte droppe støtte for noen nettlesere. Er nok heller snakk om noe CSS som ikke tolkes riktig.

Lenke til kommentar
Òg, du må legge filen inn i input-vinduet, der du skriver, din noob :)

8617476[/snapback]

Hva prater du om, egentlig?

Men Henrik: For at du skal installere på din fænsipænts-måte i Linux - du må vel strengt tatt ha tilgang til den aktuelle programvaren frå ein stad...

Det hentes automagisk fra nettet/lokale servere/CD eller hva enn systemet finner ut er raskest/best.

Genialt nok, igrunn, i must admit - men det må då vere ufattelig enkelt å utnytte dette for folk som vil fylle PCen din med dritt?

...og har du, innebygd i operativsystemet, ei liste over all tenkelig programvare som brukaren kan ha lyst på? :p

Jepp, enkelt å utnytte om en har administratorpassordet, ja. Men da kan en like godt nuke hele filsystemet eller sette fyr på maskinen, så ser ikke helt hvorfor det skal være relevant.

Systemet med pakkelister ligger i at jeg har en liste på maskinen over pakkeservere, og pakkeserverne inneholder oversikten over pakker og selve pakkene. Slik forhindrer systemet at du installerer pakker fra ukjente servere, samtidig som pakkelistene alltid vil være oppdatert.

Brukervennlighetsmessig er Ubuntu langt bedre enn Windows, så lenge du får det preinstallert.

8617457[/snapback]

Linux er, har alltid vore, og vil fortsatt vere det ei god stund framover vere for "power-users" uansett kor mykje du får det forhåndsinstallert. Folk er skeptiske til det heile. Sjølvsagt, det har blitt vesentlig betre sida dei første versjonane, men fortsatt.

Derav min måte å sjå det på som ein ekstrem ytterkant i motsatt ende av skalaen som OSX befinn seg på :)

8617513[/snapback]

DU er skeptisk til det hele. :) Sett bestemoren din opp med en preinstallert Ubuntu-maskin, og hun vil være oppe og kjøre i løpet av en halvtime, og du vil aldri høre noe mer fra henne. Prøv det samme med Vista eller XP, og hun bruke deg som helpdesk to timer i uken. Trust me, jeg har erfaring fra å drive Windows-support for familien... :roll:

@ Lista med programvare:

Skeptisk. Det vil eg gjerne sjå før eg trur på deg :p

http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/

Klikk deg inn på main (eller universe/multiverse, som er for ekstra-programvare), og se om du finner noen tusen fine programmer. :)

Dessuten:

Det er vel strengt tatt ein grunn til at Windows er så vanvittig mykje større?

8617591[/snapback]

Og angåande designet så viser det vel kor mange som tar feil her i verda :)

8617662[/snapback]

Argument ad populum er en tankefeil uansett hvor mye du skyter deg selv i foten med selvmotsigelser. :)

Jeg maksimerer alle vinduer, jeg :)

8618002[/snapback]

ALLE?

Hadde aldri takla å ha maksimert musikkspelar, MSN-klient eller utforskar.

8618016[/snapback]

Jeg kjører alltid med maksimert Firefox, Thunderbird, amarok og Azureus. De to siste henger som regel i systray (og brukes via tastesnarveier), men jeg liker å bruke de pikslene jeg har til rådighet. Bare dumt å ikke bruke all tilgjengelig plass bare fordi en vil ha en fin bakgrunn. :)

Men anyhoo: Vista har gjort det stort på ett felt, i hvert fall: fonter. Fontene som brukes i Vista er femmenalt gode, og gjør mye av designet. Skulle likt å si at fontene i Ubuntu var like gode, men det er de ikke.

Har forresten planer om å kjøpe meg en MBP til studiestart, og så kjøre trippelboot på den mellom OSX (skole, film og morro), Ubuntu (koding og musikk) og WinXP (spill). :)

Lenke til kommentar
Men er det ikke irriterende at du ikke kan maksimere i PS under OS X, Jesper, siden det er det du liker å gjøre?

8618075[/snapback]

Dere er en gjeng PS noobs :p Hva med å trykke 'f' ? Fungerer både i WIN og OSX, og hvor vanskelig er det å holde seg innenfor ramma om du ikke har bildet maksimert?
Lenke til kommentar
Hva prater du om, egentlig?
MSN, vel. D'oh.

Ah, da så. Jeg er vant til litt bedre håndtering av drag'n'drop, da. :)

(...) Azureus.
Uansett hvor mye bra du måtte ha å si, mister du all street-cred pga. den der. :)

8619065[/snapback]

Kan ikke si at mangel på street-cred bekymrer meg noe særlig. Dessuten har jeg i hvert fall fremdeles positiv streetcred, i motsetning til visse andre. :cool:

Lenke til kommentar
Er det virkelig verdt å bruke 157 kroner på en font du synes er dritstilig? Synes selv det er litt stivt... :ermm:

8611025[/snapback]

Hvilken skrifttype?

8611051[/snapback]

Det er denne fonten her.

Syns den er så fin, men er også ganske gjerrig :p

Lenke til kommentar
Den er jo bedre, jorgis, du har 2 alternativer isteden for ett alternativ ved drag & drop i de stygge opensource-klientene.

8619498[/snapback]

Som igjen medfører 100% større sjanse for å dra feil. :) Usability, usaschmility. Hvorfor en i det hele tatt skal kunne endre bakgrunnen til snakkevinduet sitt basert på drag'n'drop er utenfor min fatteevne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...