Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Gir blanke f... i tastaturet mitt så lenge det ikke bråker for mye (litt lyd må det gi fra seg) eller er for mykt. Har noe Logitech Cordless EX-100 jeg betalte alt for mye for for noen år siden. Men det er et deilig tastatur. :) Allikevel hadde det vært interessant å prøve DVORAK, ikke det at jeg gidder å nappe av alle tastene mine og plassere dem i DVORAK-oppsett da.

8553262[/snapback]

Viktige nøkkelord: Sprittusj, frysetape

Det viktigste å tenke på er om du er villig til å ofre bruk av alle andre PCer for å kunne skrive bittelitt raskere på tastaturet ditt hjemme. Om jeg skulle brukt dvorak ville jeg helt sikkert hatt problemer med omstillinger for å skrive på PCer på skolen, hjemme hos mamma osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prod_609_def_1582308923.jpg

8553286[/snapback]

Lekkert det der Tor, hva heter tastaturet?

Synes forøvrig Logitech G15 er stilig, utrolig nerdetastatur, men LCD på tastaturet er creds da.

Gir blanke f... i tastaturet mitt så lenge det ikke bråker for mye (litt lyd må det gi fra seg) eller er for mykt. Har noe Logitech Cordless EX-100 jeg betalte alt for mye for for noen år siden. Men det er et deilig tastatur. :) Allikevel hadde det vært interessant å prøve DVORAK, ikke det at jeg gidder å nappe av alle tastene mine og plassere dem i DVORAK-oppsett da.

8553262[/snapback]

Viktige nøkkelord: Sprittusj, frysetape

Det viktigste å tenke på er om du er villig til å ofre bruk av alle andre PCer for å kunne skrive bittelitt raskere på tastaturet ditt hjemme. Om jeg skulle brukt dvorak ville jeg helt sikkert hatt problemer med omstillinger for å skrive på PCer på skolen, hjemme hos mamma osv.

8553310[/snapback]

Ikke dumt, evig eies kun det teipte var det noen som sa. Tror ikke jeg gidder, det har null nytteverdi, må sikkert trene masse før jeg skriver fortere enn det jeg gjør nå, og når jeg kommer på skolen/jobb osv. skriver jeg bare halvparten så fort som det jeg gjør nå. Men hvis DVORAK er så mye smartere skjønner jeg ikke hvorfor ikke det brukes i dag fremfor QWERTY?

Lenke til kommentar
Ikke dumt, evig eies kun det teipte var det noen som sa. Tror ikke jeg gidder, det har null nytteverdi, må sikkert trene masse før jeg skriver fortere enn det jeg gjør nå, og når jeg kommer på skolen/jobb osv. skriver jeg bare halvparten så fort som det jeg gjør nå. Men hvis DVORAK er så mye smartere skjønner jeg ikke hvorfor ikke det brukes i dag fremfor QWERTY?

8553338[/snapback]

Fordi

• QWERTY kom først, og ble designet for at stemplene på skrivemaskinene ikke skulle komme i hverandre, ikke skrive fort
  • Folk viste ikke (og vet ikke) om noe annet
  • De som vet om det gidder ikke bytte
  • Dermed kommer ingen PC-er med DVORAK

Husk også at for at DVORAK skal være effektivt må det utformes etter språket du skriver. Derfor er det forskjellige DVORAK-tastatur for norsk og englesk. Med andre ord er det lite effektivt vis du bruker flere språk, eller verden hadde brukt DVORAK og du måtte bruke LFT-metoden (let, finn, trykk) hver gang du satt deg ned på en PC i utlandet.

EDIT: Yahoo vil merke ikke-innhold

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Nice Tor, 10+ streetcreds.

Men fra tastatur til mus, noen tips til åssen mus jeg kan kjøpe meg når jeg får ny bærbar? Selv om det er bærbar vil jeg ikke ha sånn mini-mus jeg ikke kan bruke til noe, må ha en ordentlig god en jeg kan bruke til både jobb og spill. Har sett litt på G5, men føler det blir litt nerdete og overkill.

Edit: Klokka er ti over ett ja. Blir digg å stå opp halv sju i morgen da!

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar

Haha, hadde Labtec tastatur før jeg også, det er egentlig ganske bra! :) Kjøpte det i en dagligvareforretning/varehus tror jeg, for det gamle tastaturet mitt var utslitt. Ser også at du har G5, er den verdt det? Har MX510 nå, og jeg elsker den :love:

Lenke til kommentar

G5 er en god mus. Men jeg har hatt surret ledningen for mye rundt den etter at jeg har drasset den med meg i ranselen fram og tilbake fra skolen. Dette resulterte i at det ikke går ann å klikke, verken høyre eller venstre. Blir ikke registrert av oset :(

Så nå sparer jeg til ny :D Har lånt pappas microsoft et eller annet. Ikke helt det samme :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...