Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det fikk meg til å tenke, det finnes enkelte spesialtilpassete tastatur for enkelte spill ("Age of Empires 3" er beste eksempelet jeg kommer på i farten). Finnes det et tastatur for webdesignere?

8552095[/snapback]

Happy Hacking Professional (Black) er IMO det beste du får :w00t:

overview_black.jpg

(øverste)

Kompakt size (taster fortere da), ingen tastelabels (så du kan bruke både QWERTY og DVORAK), god touch og er sykt solid.

Men jeg taster vanligvis på MS Natural Ergonomic 4000 (sånn med bøy på midten). Utrolig comfy, selv om det krever litt tilvenning. :)

Lenke til kommentar
Kompakt size (taster fortere da), ingen tastelabels (så du kan bruke både QWERTY og DVORAK), god touch og er sykt solid.

8552802[/snapback]

Er det fortsatt folk som skriver med DVORAK? Har aldri skjønt fordelen med det, for meg blir det HELT ulogisk. Virker dog som at noen av tastene har mer logisk oppsett. Men er uansett en tilvenningssak, QWERTY er ikke akkurat veldig logisk det heller(selv om det sikkert ligger mye bak tasteplasseringen).

Lenke til kommentar

Er vel ikkje det at DVORAK er gammalt (i og med at du skriv "fortsatt folk som skriver med..."), men heller at det er betre tilpassa nokre språk. Eller at folk berre er sære. Aldri prøvd å skrive på DVORAK, men er nok ein tilvenningssak på lik linje med QWERTY. Og nei, ingen av dei har ein "logisk" tasteplassering om du ser på alfabetet og sånt, men sikkert ut i frå kva slags tastar som blir mest brukt og slikt. Vel, vel. Careface.

Lenke til kommentar

8552802[/snapback]

Er det fortsatt folk som skriver med DVORAK? Har aldri skjønt fordelen med det, for meg blir det HELT ulogisk. Virker dog som at noen av tastene har mer logisk oppsett. Men er uansett en tilvenningssak, QWERTY er ikke akkurat veldig logisk det heller(selv om det sikkert ligger mye bak tasteplasseringen).

8553007[/snapback]

DVORAK er lagt opp til at du skal kunne skrive vesentlig mye mer effektivt, og da må du jo skjønne at folk bruker det. :)

Konseptene DVORAK-layouten er basert på:

* It is easier to type letters alternating between hands.

* For maximum speed and efficiency, the most common letters and digraphs should be the easiest to type. This means that they should be on the home row, which is where the fingers rest, and under the strongest fingers.

* Likewise, the least common letters should be on the bottom row, which is the hardest row to reach.

* The right hand should do more of the typing, because most people are right-handed.

* It is more difficult to type digraphs with adjacent fingers than non-adjacent fingers.

* Stroking should generally move from the edges of the board to the middle. An observation of this principle is that, for many people, when tapping fingers on a table, it is easier going from little finger to index than vice versa. This motion on a keyboard is called inboard stroke flow.

Tastene er deretter plassert etter disse "reglene". DVORAK kan derfor gi deg 30+% raskere tasting om du lærer deg DVORAK.

Lenke til kommentar

QWERTY kom vel rundt 1860-70, DVORAK kom omtrent 1930 hvis jeg ikke husker feil, men det er ikke poenget. Det jeg mener med at folk fortsatt bruker DVORAK er fordi Apple og tidlige PCer og operativsystemer hadde relativt god støtte for DVORAK, men meg bekjent er DVORAK omtrent helt borte i dag. Forøvrig skal DVORAK være bedre tilpasset dagens behov og hurtigheten når man skriver, QWERTY ble utviklet for å forhindre at armene på skrivemaskinen ikke skulle treffe hverandre, derfor ble de vanlige tastene ofte plassert med god avstand.

Edit: Litt late der, men står jo en del annet i det jeg skrev i forhold til det jorgis skrev.

Endret av -Kiman-
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det fikk meg til å tenke, det finnes enkelte spesialtilpassete tastatur for enkelte spill ("Age of Empires 3" er beste eksempelet jeg kommer på i farten). Finnes det et tastatur for webdesignere?

8552095[/snapback]

Happy Hacking Professional (Black) er IMO det beste du får :w00t:

overview_black.jpg

(øverste)

8552802[/snapback]

Selv bruker jeg Happy Hacking Lite 2 med US layout, og det er som en drøm. Om dette mot all forventning skulle gått i stykker (ser for meg brus+tastatur som mulige dødsårsak) så ville jeg bestilt et nytt et, om så det måtte bestilles fra Usbekistan.

:love:

Lenke til kommentar

Gir blanke f... i tastaturet mitt så lenge det ikke bråker for mye (litt lyd må det gi fra seg) eller er for mykt. Har noe Logitech Cordless EX-100 jeg betalte alt for mye for for noen år siden. Men det er et deilig tastatur. :) Allikevel hadde det vært interessant å prøve DVORAK, ikke det at jeg gidder å nappe av alle tastene mine og plassere dem i DVORAK-oppsett da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...