Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en annen greie med linker av typen www.side.no/mappe1/mappe2/ er jo at om du legger en index-fil (.html/.htm/.php/ etc) i mappen så vil den sprette frem. En link til en mappe trigger altså index-filen som ligger i mappen.

Men som andre påpeker: ofte bruker man serverscript for å hente ut en spesifisert side og gir en bruker- og søkemotorvennlig url vha mod_rewrite

Edit: når det gjelder designet på DynaSale så støtter jeg de som synes det ser grusomt ut.. Jeg vil anta det ikke har tatt mange timene å komme opp med det designet som er der nå? Og antar også at et ordenlig design kommer til å bli implementert i fremtiden.

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Design er design, funksjonalitet er funksjonalitet. Selv om de to faktorene arbeider sammen, så synes jeg funksjonalitet er viktigere.

En liten digresjon. Jeg vet at det er mange som har formeninger om design her. Jeg holder på å lage et skin til MediaMonkey, er det noen som har noen konstruktive kommentarer?

thesexydi6.th.png

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Det blir feil å si at alt som har med utseende å gjøre skal være CSS. CSS eksisterer ikke fordi man absolutt ville skille innhold og utseende, men for å minke båndbredde/diskplass, gjøre det enklere for webutviklere å oppdatere utseende på siden og for å kunne tilpasse utseende til printere, svaksynte osv. på en enkel og bedre måte.

Litt av greia med å utvikle CSS var jo nettopp å skilje struktur og presentasjon - der HTML står for strukturen i det heile. Strukturen er bygd opp av fleire semantiske element, akkurat som eit vanleg hus - kvar del har si rolle, som til saman dannar ein bygning som står og fungerer. Når elementa (IMO) manglar ei semantisk meining, så synest eg det er på tide å få dei bytta ut med element som har ei semantisk rolle - men som kanskje gir eit identisk sluttresultat i standard-renderinga til nettlesarane.

At man bruker elementer som blockquote, sub, sup, strong og em er heller med på å spare båndbredde, og gjøre det enklere for webutviklere å opptare utseende på webområdet fordi man enkelt kan eksportere html-dokumentene til andre sider og stilsett uten å beskymre seg for hvilke class-names disse sidene bruker for å angi stileffekten.

I tillegg ville det også gjort det vanskeligere å lese html-dokumenter vis man ikke hadde brukt disse elementene fordi man ikke hadde sett like lett hvilken tekst som var viktig (uthevet), hva som var sitater (blockquote) og om det er 30C eller 3<sub>o</sub>C.

Jeg kommer i hvert fall ikke på noen gode grunner til å ikke bruke disse elementene. Men vis du har det, kommenter gjerne.

8546041[/snapback]

Å blande STRONG og EM med BLOCKQUOTE, SUB og SUP blir jo feil, i og med at dei to førstnevnte har ei fin semantisk meining, medan resten har det ikkje. I og med at vi ikkje har gode alternativ til dei tre siste per i dag, gjer vel at eg til sjuande og sist aksepterer bruken av dei - men eg synest fortsatt at dei burde ha vore bytta ut.

Design er design, funksjonalitet er funksjonalitet. Selv om de to faktorene arbeider sammen, så synes jeg funksjonalitet er viktigere.

I mine auge er design det å sette saman den grafiske utforminga med god funksjonalitet, samt å få det heile til å fungere i praksis (sidestruktur f eks). :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
La oss alle håpe at bokas design ikke matcher innholdet :)

8547737[/snapback]

Kvaliteten til bøker om programmering er ofte omvendt proporsjonal med designet på coveret. Jo styggere boken ser ut på utsiden, jo bedre er den inni. :)

Eksempler;

God bok:

9780201700732.jpg

Eeeelendig bok:

0735621314_500.gif

:)

Lenke til kommentar

gutter er nå bare 15 år, så er ikke så rart at ikke hele klassen henger på facebook. iallefall er mitt intrykk at facebook er mer for studenter som tar høyere utdanning (til nød videregående). Enig/uening? er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...