Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er nesten en fryd å lese, bare på grunn av formateringen. :)

Det var hyggelig å høre, for til gjengjeld er jeg kanskje den som redigerer mine egne innlegg mest her på forumet (?).

Et annet, svært irriterende moment er at forhåndsvisningen ikke gir et korrekt bilde på hvordan innlegget vil se ut i forumet. Dessuten har BB-koden vesentlige begrensninger, noe jeg har bemerket flere ganger.

Lenke til kommentar
fjortenhundreogørten CDer er kjedelig å digitalisere...

Word. ©

Glad jeg ble ferdig nokså fort, så var det bare rett over 50 da.

Hva bruker du?

iTunes

Skal telle hvor mange det ble når jeg er ferdig. Bare noen få igjen nå

Lenke til kommentar
en klasse skrives med punktum foran. En klasse kan brukes flere ganger, hvor en ID skal bare brukes en gang.

Hva skjer om en bruker en ID flere ganger? :dontgetit:

Trur kun det første elementet med den aktuelle IDen vil få teh korrekte egenskaper.

Prøv da vel! :w00t:

Edit: da har iallefall teh marvilman fått ansvaret for innholdet på webkafeen! :woot:

Endret av arve87
Lenke til kommentar
Hva skjer om en bruker en ID flere ganger? :dontgetit:

Det spørs hva du legger i «bruke». I CSS kan du fint ha flere stilregler som henviser til samme ID, hvis det er det du sikter til. I selve HTML-dokumentet må imidlertid ID-verdiene være unike – alt annet er ugyldig HTML. id-attributtet (og attributtet namea-elementet, som er fjernet i XHTML) brukes til å sette inn såkalte bokmerker (teknisk kjent som «målankre») i dokumentet, som lar deg lenke til eller adressere bestemte steder i det. Det sier seg selv at dette ikke vil fungere dersom to bokmerker har samme navn.

Merk for øvrig at ID-verdier må begynne med en stor eller liten bokstav fra a til z, men kan ellers innholde både tall, bindestrek, understrek, kolon og punktum (!) i tillegg.

arve87: Jeg fant – helt tilfeldig – en samling språklige retningslinjer for norsk dataterminologi på nettet, hvor «definer[e]» er oppført som et «fy-ord». I stedet tilrådes «angi» eller «velge», som begge fungerer utmerket i klasseeksemplet:

Med class-attributtet angir/velger du en eller flere klasser som du kan referere til i stilsettet […]

Dokumentet inneholder for øvrig detaljerte rettskrivningsregler som utdypes med lettfattelige (og veiledende) eksempler, og er supplert med en omfattende fellesordliste for dataord på bokmål. Anbefalt lesning for alle med en liten artikkelforfatter i seg!

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
En venn sliter med noe html-greier som sikker dere fikser. Trykk dere inn her og gå på bilder. Så velger dere øverste linken fra menyen til høyre og trykker på bildet øverst til venstre. Merk; jeg snakker kun om IE, han driter foreløpig i hvordan det ser ut i Opera. Han sliter med at han får en hvit ramme rundt bilde og vil fjerne dette, uten å måtte legge hvert bilde i et html dokument. Fikser dere dette?

Nuthin? Gidder ikke lage ny topic for det der, så kom igjen!

Nextgentel kundeservice suger bigtime btw.

Lenke til kommentar
arve87: Jeg fant ? helt tilfeldig ? en samling språklige retningslinjer for norsk dataterminologi på nettet, hvor «definer[e]» er oppført som et «fy-ord». I stedet tilrådes «angi» eller «velge», som begge fungerer utmerket i klasseeksemplet:

Med class-attributtet angir/velger du en eller flere klasser som du kan referere til i stilsettet [?]

Dokumentet inneholder for øvrig detaljerte rettskrivningsregler som utdypes med lettfattelige (og veiledende) eksempler, og er supplert med en omfattende fellesordliste for dataord på bokmål. Anbefalt lesning for alle med en liten artikkelforfatter i seg!

jada, masa :p

Har forandra en del av mine "definere" til "bestemme" elns no, men det er sikkert berre å skrike ut om du fortsatt skal finne den slags feil i mine artikler ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...